- SELAMAT MELAYARI BLOG INI SEMOGA KITA MEMPEROLEHI MANFAATNYA DAN HARAP DISEBARLUASKAN KEPADA PEMBACA YANG LAIN PULA BERSESUAIAN DENGAN SABDA RASULULLAH S.A.W "SAMPAIKAN DARIPADAKU WALAUPUN DENGAN SATU AYAT"

Tuesday, December 4, 2012







MAHU MAKAN AYAM?










Salam,
selama hari ni inilah yang kkida sumbat ke dalam perut anak-anak kkida....ayam merupakan lauk utama dlm rumah kkida dan hampir setiap hari kkida masak hidangan berasaskan ayam....paling simple ayam goreng....bila beli ayam dari kedai atau supermarket kkida hanya cuci biasa sahaja...belah beberapa biji asam limau, bilas bersih dan terus masak atau simpan dalam peti sejuk...selama hari ni kkida tak pernah nak ambil tahu mengenai benda-benda yang tak nampak dalam badan ayam tersebut...yelah, kita bukannye jenis yang nak kaji dalam-dalam....bila dah masak nampak elok aje...yang utama hidangan kita tu nampak sedap dan menyelerakan...

budak-budak lagilah tak angkat tau, depa peduli apa...janji sedap dan perut kenyang...maka tanggungjawab itu adalah 100% terbeban di bahu kita, sebagai ibu rumahtangga yang menguruskan bab-bab makan minum dan sebagainye...


hubby kkida pernah beberapa kali suarakan berkenaan perkara ini....segala unsur-unsur negatif yang ada pada makanan harian yg kkida masak...beliau pernah bercerita mengenai kawannye yang terus tak makan ayam bila melihat segumpal benda asing terhasil selepas ayam tersebut melalui proses 'ozone treatment'


dia suruh kkida find out mengenai alat tersebut....yg kkida ni buat tak tau aje....sebabnye...ayam yang kkida bawa balik dari tesco tu elok aje bila di cuci bersih....tak nampak pun benda/unsur asing keluar dari ayam tersebut...



tapi tadi bila Afzan (one of my blog reader) tunjukkan pada kkida apa yang terhasil setelah ayam tersebut di ozonekan...huhu....baru kkida percaya...memang sangat eeeeeeuuuuuwww!!

terbayang di mata kkida....dah beratus ekor ayam yang aku masak selama ni....ntah dah berapa banyak benda yang meloyakan tekak ini bersarang dalam badan anak-anak aku...:'(




cara penggunaan alat ini amat mudah....letak ayam dalam bekas kaca besar yang boleh menenggelamkan ayam tersebut dalam air paip biasa....celupkan alat tersebut kedalam air (ayam)...on switch dan biarkan 30 minit...

....dan inilah yang terhasil selepas 30 minit ozone treatment...:(




ayam yang telah melalui proses ozone....kelihatanye lebih segar dan cantik...wbp, kkida masih rasa tak puashati...kkida beli seekor lagi ayam...kali ni ayam tersebut kkida potong kepada beberapa bahagian....nak tengok hasilnye...dan kkida lakukan proses yang sama....

selepas 15 minit ayam berpotong melalui proses ozone....hasilnye memang tersangat meloyakan tekak kkida...




...selepas 30 minit proses tersebut kkida datang balik utk lihat banyak mana benda yang meloyakan itu terhasil....memang nak termuntah dibuatnye....bibik kata..."rupa telur katak benda ni ye bu"....huhu....

selain rupanya yang meloyakan...baunye juga meloyakan...huhu....apalah yang depa suntik ke ayam tu hingga camtu jadinye....tujuan pengusaha adalah untuk percepatkan proses pembesaran ayam supaya mereka dapat jual dalam masa yang singkat...yang jadi mangsa adalah kita...pengguna...



....mulai hari ini kkida akan cuba sedaya upaya utk tidak menyumbatkan perut anak-anak kkida dengan benda asing seperti ini...mana yang dah lepas tu memang tak boleh nak buat apa...since dah tau ni...kkida akan pastikan ayam di bersihkan (ozone) terlebih dahulu sebelum di simpan atau di masak...

di sini kkida ingin mengucapkan ribuan terima kasih kepada Afzan yang perkenalkan alat ini kepada kkida...anda telah melakukan suatu kebaikan pada kkida dan seterusnye kkida pula boleh berkongsi kebaikan ini kepada kalian di luar sana....:')



foto atas: gumpalan asing ini lebih banyak terhasil jika ayam di potong kepada beberapa bahagian...kkida cuba bakar gumpalan ini....anda ingin tahu apa hasilnye???

hasilnye...benda ini tidak terbakar langsung....ia hanya berubah warna...kesimpulannya....gumpalan ini akan tetap kekal dalam badan kita jika ia tidak ikut keluar dengan uhu uhu melalui uhu uhu....:)

itu sebab orang sekarang banyak penyakit banding tok nenek kita dulu....tok kkida dulu jika nak makan ayam gi tangkap kat reban ayam (bela sendiri)...ayam yang takda cucuk cucuk punya...suci bersih....kita la ni main tangkap muat aje...nak senang kerja (termasuklah kkida)....hehe...tapi dengan adanye alatan canggih seperti BioZone ni...sekurangnye ia mampu membantu mengurangkan kemudharatan yang berlaku pada tubuh badan kita...Insyaallah....



lain kali kkida nak cuba alatan ozone ini dengan daging, makanan laut, sayuran dan buahan...dan kkida akan share dengan anda hasilnye....ok...
--
Allah Tuhanku, Muhammad Nabiku, Islam Agamaku, Al-Quran Imamku, Kaabah Kiblatku, Solat Kewajipanku, Sekelian Muslimin Saudaraku dan Ibrahim Al-Khalil Datukku. Aku hidup dan mati atas kalimah 'LAA ILAHA ILLALLAH'

No comments:

Post a Comment