Catitan & Gambar di Cameron Highland

Kali terakhir saya ke Cameron Highland (CH) ialah pada tahun 1992.  Ketika itu saya di tingkatan 3 menyertai rombongan sekolah dengan menaiki bas.  Sudah banyak kali saya berhasrat untuk ke CH bersama isteri dan anak-anak, tetapi banyak kali telah tertangguh.  Jadi, kali ini mesti jadi! (InsyaALLAH).

Perjalanan

Kami sekeluarga bertolak dari Shah Alam pada jam 9.30 pagi.  Dengan memandu purata 125 km/j di Lebuhraya Utara-Selatan, kami sampai di persimpangan keluar Simpang Pulai lebih kurang pada pukul 11.15 pagi.  Saya membuat keputusan untuk mengisi petrol sampai penuh, kerana khuatir tiada stesen petrol di CH sana.  Tetapi rupa-rupanya ada dua stesen minyak di CH sana, iaitu Shell dan Petronas yang kedua-duanya terletak di pekan Brinchang.

Perjalanan dari persimpangan Simpang Pulai ke Tanah Rata mengambil masa selama 2 jam perjalanan.  Sebenarnya boleh juga ke CH menggunakan jalan di persimpangan keluar Tapah.  Tetapi disebabkan ramai yang menyarankan ikut Simpang Pulai, maka saya pilih Simpang Pulai.  Ramai yang kata menggunakan jalan ikut Simpang Pulai lebih selesa dan baik jalannya.  Dan itulah yang saya alami sepanjang mengikuti laluan ini.  Jika ikut laluan Tapah, jalannya berbengkang-bengkok dan laluannya sempit.  Dan agak berisiko.  Saya juga risau anak-anak saya muntah jika ikut exit Tapah.  Jika itu berlaku, pasti ia akan mengganggu keseronokan.

Sampai Di Hotel

Kami sampai ke Tanah Rata pada 1.15 petang.  Saya telah membuat tempahan secara online 5 hari sebelum tarikh check-in.  Alhamdulillah, saya dapat kadar yang lebih murah berbanding jika membuat tempahan melalui panggilan telefon atau walk-in.  Jadi, di sini mungkin saya boleh sarankan agar sesiapa yang ingin menginap di CH, buatlah tempahan awal melalui internet.

Saya memilih untuk menginap di Century Pines Resort atas komentar baik yang saya terima dari adik yang pernah menginap di sana.  Selain hotelnya hotel baru, lokasinya juga yang terletak di Tanah Rata merupakan antara faktor menarik.  Berbanding Brinchang yang padat dengan manusia dan kenderaan, Tanah Rata adalah pekan yang agak rileks.  Banyak bangunan-bangunan dan taman awam di Tanah Rata.
Di hadapan Century Pines Resort
Sepanjang menginap di situ selama 3 hari dan 2 malam, secara keseluruhannya saya boleh katakan hotel tempat saya menginap ini OKlah.  Cuma terdapat beberapa kakitangan hotel yang boleh saya labelkan sebagai ‘kerek’.  Mereka ini terdiri dari non-Malaysian (mungkin Filipinos) yang bekerja di hotel tersebut.  Sudahlah tidak pandai berbahasa Melayu, takdak senyum langsung!  Bahasanya pula agak kasar!  Rata-rata kakitangan berbangsa Melayu di hotel ini yang saya temui selalu memberikan senyuman dan ramah serta sopan.  Itulah nilai orang kita, orang Malaysia :) .

Tempat Makan

Perkara pertama yang menjadi kerisauan saya adalah tempat makan di CH.  Sepanjang melalui jalan melalui pekan-pekan kecil hinggalah ke Tanah Rata, seakan tidak banyak kedai makanan orang Islam di CH sana.  Namun, alhamdulillah, rupa-rupanya banyak juga gerai dan kedai makanan orang Islam di CH.  Terutama sekali di Tanah Rata.  Berderet kedai-kedai makan orang Islam di Tanah Rata sana.  Jadi jika hendak mencari kedai makan orang Islam di Tanah Rata memang tiada masalah.  Malah sedap-sedap belaka.
Pemandangan Tanah Rata dari atas - saya rakam gambarnya dari Time Tunnel

Di Brinchang pula, walaupun tidak banyak kedai makanan orang Islam di sana , namun terdapat juga beberapa kedai yang boleh menjadi kunjungan orang Islam untuk menjamu selera.  Sedap atau tidak sedap ni subjektiflah.  Mungkin pada saya ia sedap, tetapi orang lain tidak.  Harga?  Bolehlah tahan…tidaklah mahal.
Gambar sekitar Brinchang (klik untuk besarkan):
Kesimpulannya, memang tiada masalah untuk menjamu selera di CH.  InsyaALLAH banyak gerai dan kedai makanan yang Halal dan Toiyyiba :)

Tempat Menarik

Antara tempat menarik yang telah kami singgah dan lawati ialah:
  1. Masjid – Terdapat 2 masjid yang sempat kami sekeluarga singgah di CH ini.  Satu di Tanah Rata dan satu lagi di Brinchang.  Gambar Pertama ialah di Tanah Rata yang terletak berdekatan dengan hotel tempat kami menginap.  Manakala gambar kedua ialah masjid yang terletak betul-betul di tengah pekan Brinchang.
  2. Kampung Taman Sedia – Terletak di Tanah Rata, ia merupakan kawasan penempatan orang Islam di CH yang saya rasa hampir 100% penduduknya adalah orang Islam.  Terdapat surau, tadika Islami, pusat dakwah dan lain-lain kemudahan yang menggambarkan bahawa aktiviti orang Islam di sini agak aktif.  Di sini juga terdapat beberapa taman agro yang memang menjadi kunjungan orang ramai dari dalam dan luar negara.  Kami sekeluarga sempat melawat ke salah satu pusat penanaman dan jualan strawberi, dan menikmati strawberi bercicahkan coklat.  Mmmm, memang sedap :)   Jika ingin membeli buah, jem, jus, aiskrim atau apa-apa produk berasaskan strawberi, belilah di sini.  Ia insyaALLAH dihasilkan oleh muslim.  Harganya sangat berpatutan.
  3. Taman Agro MARDI – Taman Agro ini terletak berdekatan dengan hotel tempat kami menginap iaitu di Tanah Rata.  Nak masuk kena bayar tiket (Dewasa RM3, Kanak2 RM1.50).  Di dalam taman ini terdapat banyak jenis bunga, buah dan sayur-sayuran yang ditanam dan dibuat kajian.  Ia adalah tempat yang menarik untuk dilawati.  Terdapat juga pusat jualan di dalam taman ini.
  4. Cameron Bharat Tea Plantation – Saya agak teruja apabila melihat keindahan pemandangan hijau yang meliputi bukit-bukau apabila melawati tempat ini.  Terdapat 2 lokasi Cameron Bharat Tea Plantation ini.  Yang saya suka akan pemandangannya ialah yang berdekatan Tanah Rata.  Kawasannya lebih tinggi dan kami dapat melihat keindahan ‘carpet’ hijau dari atas.  SubhanALLAH… Sempat juga kami sekeluarga berjalan-jalan dan melepak selama 15 minit di sana sambil menikmati Masala Tea.  Sedap, harga secawan mak aih…RM5.
  5. Time Tunnel – Tempat ini terletak di Brinchang.  Apa yang menarik di sini ialah ia merupakan muzium tempatan yang mengumpulkan barang-barangan lama yang memang menjadi nostalgia buat pengunjung yang datang ke situ.  Saya dan isteri terkenang akan zaman kanak-kanak kami.  Nabilah, Husna dan Faisal tak habis-habis tanya apa itu dan apa ini.  Mereka nak tahu apa bendanya dan apa kegunaannya.  Harga masuk ke Time Tunnel ini ialah dewasa RM5, kanak2 RM2.
  6. Butterfly Farm – Saya suka apabila melihat anak-anak saya teruja dengan terdapat banyaknya rama-rama di tempat ini.  Mereka semakin teruja apabila rama-rama ini hinggap di atas kepala mereka.  Masing-masing kami ketawa kerana lucu.  Anak-anak saya dapat melihat jelas bagaimana rama-rama ini menyedut manisan bunga dengan menggunakan sesungutnya.  Bukan sahaja rama-rama terdapat di sini, malah berbagai-bagai jenis ular, cicak, iguana, kumbang, kala jengking, katak dan labi-labi juga terdapat di sini.  Harga tiket, RM5 dewasa, RM2 kanak-kanak.
  7. Selain tempat-tempat di atas, antara tempat lain yang sempat kami lawati ialah Kea Farm Market (Brinchang), Cactus Point (Brinchang), Pasar Malam Brinchang, Kedai MultiCrops dan lain-lain kedai yang menjual cenderahati.
Itulah lebih kurang catitan lawatan kami sekeluarga ke CH.  Lawatan kami dilakukan pada bulan Disember, memang selalu hujan waktu kami ke sana.  Saya pernah terbaca di dalam internet bahawa waktu terbaik yang dicadangkan untuk ke CH ialah pada bulan April atau Mei, WAllahu A’lam.  Dikatakan pada waktu itu cuacanya lebih baik dan memudahkan untuk pengunjung melakukan lawatan atau jungle-tracking.

Oh ya, tentang suhu di sana, tidaklah sejuk sangat.  Anak-anak saya memang saya minta mereka pakai baju sejuk sebab saya khuatir mereka selsema disebabkan musim hujan di sana.  Isteri memang tak pakai baju sejuk, memadai dengan tudung labuhnya.  Saya pula hanya berbaju-T lengan pendek di sana, mungkin lemak sedia ada sudah memadai untuk menjadi penebat kesejukan ;) .  Di hotel ada dipaparkan bahawa suhu di CH paling sejuk ketika itu ialah 18° darjah Celcius.  Rasa macam duduk dalam bilik yang berhawa dingin gitu.  Paling sejuk yang kami alami ialah ketika kami di Kea Farm Market, Brinchang.  Ketika itu jam sudah pukul 6.15 petang, berkabus dan sangat sejuk.  Anak-anak teruja apabila bercakap ada ‘asap’ keluar dari mulut mereka :D .
Itulah lebih kurang al-kisahnya…

Mudah-mudahan catitan ini dapat memberikan sedikit gambaran ringkas tentang CH.  Saya membuat keputusan untuk menulisnya di blog ini kerana sebelum saya ke CH, saya telah mendapat manfaat hasil tulisan dan perbincangan orang lain tentang CH di internet samada melalui blog ataupun forum.  Melalu FB pun ada.  Jadi, disebabkan itulah saya menulis catitan ini, supaya orang lain dapat mengambil manfaat sebagaimana saya telah mendapat manfaat daripada orang lain, insyaALLAH.
Sekian,

Popular posts from this blog