Apakah itu Ijma’ Ulama
Sumber hukum Islam ada 4.Iaitu al Quran, Hadis,Ijma’ dan Qias.
Di sini kita akan bincang tentang apa itu IJMA’ ULAMA.
Apakah itu al-Ijma’ atau Ijmak Ulama Mujtahidin yang dijadikan sumber
ketiga dalam pengambilan hukum-hukum Islam. Ijmak sebenar itu dijunjung
dan dipegang. Cumanya, apakah itu al-Ijma’ yang sebenar?
Takrif bagi perkataan al-Ijma’ ini di sisi majoriti ulama ialah
“Kesepakatan seluruh para mujtahidin (ahli ijtihad) dalam kalangan umat Muhammad s.a.w, selepas kewafatan baginda, pada sesuatu zaman, mengenai sesuatu hukum syarak”. (lihat: Wahbah al-Zuhaili, Usul al-Fiqh al-Islami, 1/490, Beirut: Dar al-Fikr).
Inilah takrif ijmak. Kita akan temuinya atau takrif yang hampir
menyamainya dalam hampir semua buku usul fekah klasik dan semasa.
Dari takrif ini beberapa perkara mesti kita faham sebelum kita
menamakan sesuatu perkara itu sebagai ijmak ulama, antaranya; ijmak itu
adalah kesepakatan tanpa kecuali seluruh para ahli ijtihad pada sesuatu
zaman.
Maksudnya, para mujtahidin tanpa pengira perbezaan mazhab fekah,
tidak terbatas kepada empat mazhab sahaja, tidak kira di mana berada
bersetuju dengan hukum berkenaan. Jika ada yang berbeza pendapat
walaupun seorang, maka itu tidak boleh dianggap ijmak.
Bayangkan para mujtahid dalam berbagai aliran fikir dan mazhab yang
sering berbeza boleh bersepakat dalam perkara tersebut. Maka betapa
sukarnya untuk berlakunya ijmak sebenar melainkan dalam perkara-perkara
yang jelas nasnya.
Maka sekadar kesepakatan ulama mujtahidin sesuatu mazhab, atau negara
tertentu seperti Madinah, atau Mekah, atau Arab Saudi seluruhnya, atau
Jordan, atau Indonesia atau Malaysia tidak dianggap ijmak kerana ia
bukan kesepakatan seluruh para mujtahid (lihat: Dr ‘Abd al-Karim Zaidan,
al-Wajiz fi Usul al-Fiqh, 180, Beirut: Muassasah al-Risalah).
Maka dakwaan sesetengah kelompok agama di Malaysia bahawa ‘arus
perdana’ atau main stream atau kebiasaan ulama Nusantara itu sebagai
ijmak ulama adalah tidak tepat. Juga keputusan majlis fatwa mana-mana
negara dalam perkara-perkara ijtihadiyyah (terdedah kepada pandangan yang pelbagai) tidak boleh dianggap ijmak ulama.
Kedua, kesepakatan itu hendaklah kesepakatan para
mujtahid iaitu ahli ijtihad bukan tokoh agama, atau ustaz atau tok guru
atau penceramah agama semata. Mujtahid bermaksud mereka yang sampai ke
peringkat mampu beristinbat (merumuskan) hukum-hukum syarak dari dalil-dalilnya.
Mereka ini bukan sekadar muqallid atau hanya sekadar mengikut
pendapat atau fatwa orang lain, sebaliknya mereka sendiri berkemampuan
merumuskan fatwa dengan ijtihad sendiri, maka kesepakatan mereka ini
yang diambil kira.
Adapun kesepakatan mereka yang sekadar memakai gelaran ulama
sedangkan bukan ahli ijtihad dan masih bergantung kepada fatwa
mazhabnya, atau orang lain maka kesepakatan mereka tiada nilaian dalam
ijmak kerana mereka bukan mujtahid.
Sebab itu Dr Yusuf al-Qaradawi pernah menyebut:
“Tiada dalil wajib mengikut mana-mana imam mazhab sama dari nas al-Quran atau sunnah atau ijmak. Pendapat golongan muqallidin (pengikut mazhab) bahawa wajib mengikut mazhab tidak diambil kira. Ini kerana al-Ijma’ yang muktabar ialah kesepakatan para mujtahidin pada sesuatu zaman bukan kesepakatan para muqallidin” (Dr. Yusuf al-Qaradawi, Taisir al-Fiqh li al-Muslim Mu’asir, 38, Beirut: Muassasah al-Risalah).
Apabila kita tahu hal ini maka jelaslah bukan senang untuk mendakwa
sesuatu perkara sebagai ijmak ulama. Banyak perkara yang didakwa ijmak
sebenarnya tidak ijmak. Sesetengah pihak mudah benar menyebut ijmak
ulama sedangkan tidak demikian.
Umpamanya, dakwaan yang menyatakan ijma ulama wajib hukuman hudud ke
atas peminum arak. Padahal ada dalam kalangan ulama mujtahidin yang
berpendapat tiada hukuman hudud ke atas peminum arak.
Juga dakwaan Ibn Munzir bahawa telah berlaku ijmak menyatakan bahawa
zakat harta tidak boleh diberikan kepada bukan muslim juga bercanggah
dengan riwayat daripada al-Zuhri, Ibn Sirin dan Ikrimah yang
membolehkannya. Inilah apa yang zahir dari mazhab Saidina ‘Umar bin
al-Khattab. Banyak sentuhan penting lain yang disebut oleh Dr Yusuf
al-Qaradawi mengenai ijmak ini dalam bukunya Taisir al-Fiqh li al-Muslim
Mu’asir.
Banyak perkara yang disebut sebagai ijmak ulama itu padahal hanya
pendapat beberapa orang ulama atau ulama mazhab tertentu, atau negara
tertentu, atau aliran tertentu, atau majlis fatwa tertentu bukan ijmak
sebenar yang wajib kita mematuhinya. Tuduhan sesetengah pihak bahawa si
fulan menyanggahi ijmak ulama itu belum tentu benar. Bahkan mungkin
tuduhan palsu jika sekadar menyanggahi pendapat ulama kelompok atau
aliran atau negara tertentu sahaja.
Pandangan ilmuwan atau ulama itu dihormati, tetapi bukanlah sampai ke
darjat ijmak yang diwajibkan kita patuh tanpa bantah. Selagi ia bukan
ijmak, padangan selainnya bukan diberikan. Kata Dr Wahbah al-Zuhaily:
“Kerapkali kita terjumpa dalam buku-buku mazhab fekah seseorang ahli fekah berdalil dengan perkataan al-ijma’ (ijmak). Kadangkala kita dapati dalam perkara yang mazhab-mazhab berbeza pendapat, tetapi setiap mazhab mendakwa ijmak menyokong pendapat imam mereka. Ini menjadikan ijmak berlaku dengan banyak. Kata al-Ustaz Abu Ishak al-Isfaraiini: “Kita tahu bahawa masalah-masalah ijmak lebih dari dua puluh ribu. Adakah dakwaan ini benar?! Adakah ini ijmak yang diiktiraf sebagai sumber ketiga syariat islam?! Inikah ijmak yang istimewa berbanding dengan ijmak dalam ilmu lain?! bagaimanakah mungkin untuk diserasikan perkataan para ahli fekah ini dengan apa yang disebut oleh majoriti ulama Usul fekah bahawa ijmak adalah hujah yang putus menjadi kafir sesiapa yang membantahnya?! Sebenarnya, tidak boleh dipegang ijmak-ijmak fekah ini melainkan setelah dipastikan dan diselidiki. Barangkali yang dikatakan ijmak itu hanya sekadar pendapat kebanyakan, bukan semua mujtahid. Boleh jadi hanya pendapat imam-imam yang empat sahaja, bukan selain mereka. Atau boleh jadi pendapat ulama mazhab tertentu, bukan selain mereka. Atau mungkin mereka tidak tahu ada yang berbeza dengan mereka. Biasanya mereka maksudkan dengan ijmak itu kesepakatan mazhab tertentu” (Dr. Wahbah al-Zuhaili, Usul al-Fiqh al-Islami, 1/488-489).
Maka jika anda memberikan pendapat yang berbeza dengan tokoh agama,
atau ustaz atau majlis agama atau tokoh ilmuwan tertentu, bukanlah
bererti anda menyanggahi ijmak ulama. Dalam banyak perkara ulama berbeza
pendapat, anda berhak memilihnya dengan adil dan faham.
Berbeza dengan sesetengah ulama tiada salahnya jika ada alasan yang
betul. Apatahlagi jika yang dikatakan ulama itu bukan ulama. Atau ulama,
tetapi sekadar muqallidin sahaja. Jangan salahfaham maksud ijmak ulama
dan jangan salah guna nama ijmak ulama!
(Syarah Prof Dr Maza)http://fitrahislami.wordpress.com/2012/02/15/apakah-itu-ijma-ulama/
Comments
Post a Comment