Malaikat Maut Mengintai Kita 70 Kali Sehari!
Assalamualaikum,
hari ini aku ingin kongsikan sedikit tentang perkara yang patut kita
ketahui, sebelum tiba masanya. MEMANG tiada siapa pun dapat menduga bila
saat kematian mereka akan tiba. Sebab itu ramai yang masih leka dan
tiada persediaan ‘menanti’ saat kematian mereka.
Allah berfirman
yang bermaksud: “Setiap yang hidup akan merasai mati, dan Kami menguji
kamu dengan kesusahan dan kesenangan sebagai cubaan; dan kepada Kamilah
kamu akan kembali.” (Surah al-Anbiyak ayat 35)
Tahukah kita
bahawa malaikat maut sentiasa merenung serta melihat wajah seseorang itu
70 kali dalam sehari? Andainya manusia sedar hakikat itu, nescaya
mereka tidak lalai mengingati mati.
Oleh kerana malaikat maut
adalah makhluk ghaib, manusia tidak dapat melihat kehadirannya, sebab
itu manusia tidak menyedari apa yang dilakukan malaikat Izrail.
Hadis Nabi s.a.w yang diriwayatkan oleh Abdullah bin Abbas r.a bahawa Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud:
“Bahawa
malaikat maut memerhati wajah manusia dimuka bumi ini 70 kali dalam
sehari. Ketika Izrail datang merenung wajah seseorang, didapati orang
itu ada yang gelak-ketawa.
Maka berkata Izrail:
Maka berkata Izrail:
‘Alangkah
hairannya aku melihat orang ini, sedangkan aku diutus oleh Allah untuk
mencabut nyawanya, tetapi dia masih berseronok-seronok dan bergelak
ketawa.’”Justeru, tidak hairanlah, jika ramai manusia yang masih mampu
lagi bergelak sakan dan bersenang-lenang seolah mereka tiada masalah
yang perlu difikirkan dalam hidup. Takdirnya esok hari terakhir Allah
‘pinjamkan’ nyawa kepada kita untuk bernafas di muka bumi ini adakah
kita sudah cukup bekalan bagi menghadapi dua fasa berikutnya iaitu alam
barzakh dan alam akhirat?
Tiada seorang pun di dunia ini dapat
menggambarkan bagaimana perasaan dan pengalaman mereka menghadapi saat
kematian.Ajal tidak mengenal sesiapa sama ada mereka itu tua, muda,
sihat, kaya atau miskin.
Rasulullah s.a.w juga menjelaskan dalam
hadisnya bahawa kesakitan ketika hampir mati itu seperti ditetak 100
kali dengan pedang tajam atau seperti dikoyak kulitnya dari daging
ketika hidup-hidup.
Bayangkanlah betapa sakit dan dahsyatnya
saat menghadapi kematian. Kalau hendak diikutkan siapa yang hendak
nyawanya dicabut dalam keadaan yangamat menyeksakan. Maka amat beruntunglah sesiapa yang matinya dalam keadaan khusnul khatimah (kebajikan).
Salman Al-Farisi meriwayatkan hadis Nabi s.a.w yang bermaksud:
“Perhatikanlah
tiga perkara kepada orang yang sudah hampir mati itu. Pertama: berpeluh
pada pelipis pipinya; kedua: berlinang air matanya dan ketiga: lubang
hidungnya kembang kempis.
“Manakala jika ia mengeruh seperti
tercekik, air mukanya nampak gelap dan keruh dan mulutnya berbuih,
menandakan menandakan azab Allah sedang menimpa dia.” (Hadis riwayat
Abdullah, al-Hakim dan at-Tarmizi)
Kematian ‘menjemput’ manusia secara perlahan-lahan atau beransur-ansur mulai daripada jasad, hujung kaki kemudian ke paha. Bagi
orang kafir pula, apabila nyawanya hendak dicabut Izrail, wajahnya akan
menjadi gelap dan keruh dan dia mengeruh seperti binatang yang
disembelih. Itu pula tanda azab yang diterimanya disebabkan dosa dan kekufuran mereka.
Al-Qamah bin Abdullah meriwayatkan hadis Rasulullah s.a.w yang bermaksud:
“Bahawa
roh orang mukmin akan ditarik oleh Izrail dari jasadnya dengan
perlahan-lahan dan bersopan sementara roh orang kafir pula akan direntap
dengan kasar oleh malaikat maut bagaikan mencabut nyawa seekor khimar.”
Allah
juga turut menimpakan seorang Muslim yang berdosa itu dengan kekasaran
ketika mereka menghembuskan nafasnya yang terakhir sebagai kaffarah
dosanya. Mungkin ada juga orang kafir yang mati dalam ketenangan
mungkin kerana ketika hidupnya dia berbuat kebajikan dan itu adalah
balasan terhadapnya kerana setiap kebajikan pasti akan dibalas.
Tetapi kerana tidak beriman, ia tidak menjadi pahala kebajikan dan kekufurannya tetap diazab pada hari akhirat kelak.
Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud:
“Apabila
telah sampai ajal seseorang itu maka akan masuklah satu kumpulan
malaikat ke dalam lubang-lubang kecil dalam badan dan kemudian mereka
menarik rohnya melalui kedua-dua telapak kakinya sehingga sampai ke
lutut.
“Setelah itu datang pula sekumpulan malaikat yang lain
masuk menarik roh dari lutut hingga sampai ke perut dan kemudiannya
mereka keluar. Datang lagi satu kumpulan malaikat yang lain masuk dan
menarik rohnya dari perut hingga sampai ke dada dan kemudiannya mereka
keluar.
“Dan akhir sekali datang lagi satu kumpulan malaikat
masuk dan menarik roh dari dadanya hingga sampai ke kerongkong dan
itulah yang dikatakan saat nazak orang itu.”
Malaikat Izrail
menjalankan arahan Allah s.w.t dengan sempurna. Dia tidak diutuskan
hanya untuk mencabut roh orang sakit saja ataupun roh orang yang
mendapat kecelakaan dan malapetaka.
Kematian mungkin berlaku
kerana sebab bencana seperti gempa bumi, banjir, kebakaran dan ada juga
yang matinya disebabkan kemalangan, diserang penyakit berbahaya seperti
kanser, jantung, Aids, denggi dan taun.
Seorang yang sedang
sakit tenat, menjadi rahmat yang tinggi nilainya kerana Allah masih
memberi peluang supaya mereka sedar akan kesilapan yang mereka lakukan
selama hidup di dunia.
Maka waktu itu mereka masih berpeluang
bertaubat dari dosa dan kesilapan. Begitu juga halnya dengan orang mati
mengejut disebabkan kemalangan. Ia memberi pengajaran dan peringatan
kepada mereka yang masih hidup supaya berhati-hati dan tidak lalai
berusaha untuk memperbaiki diri.
Justeru, bagi mereka yang masih
diberikan nikmat kehidupan perlu sentiasa mengambil iktibar terhadap
segala yang berlaku. Allah menjadikan sebab kematian itu bagi memenuhi
janji-Nya kepada malaikat maut.
Saidina Abbas meriwayatkan dalam
sebuah hadis antara lain menerangkan malaikat Izrail berasa sedih
apabila ditugaskan mencabut roh makhluk bernyawa. Ini kerana
antara makhluk bernyawa itu adalah termasuk manusia yang terdiri
daripada kekasih Allah iaitu Rasul, nabi, wali dan orang soleh.
Malaikat maut mengadu kepada Allah betapa dirinya tidak disenangi keturunan Adam a.s.Dia
mungkin dicemuh kerana mencabut roh manusia yang mana menyebabkan orang
berduka cita akibat kehilangan orang tersayang dalam hidup mereka.
Justeru,
jika seseorang Muslim itu meninggal dunia, beberapa langkah penting
perlu dilakukan seperti menempatkan jenazah di tempat yang sesuai
sebagai menghormatinya, sunat meletakkan keadaan kakinya menghala ke
arah kiblat, tanggalkan pakaian berjahit, tutupkan jenazah dengan
sehelai kain nipis ke atas seluruh jasadnya, rapatkan kedua-dua belah
matanya dan mulutnya, letakkan kedua-dua tangan jenazah di atas dadanya
sebagaimana dalam keadaan qiam (berdiri) ketika solat, letakkan sesuatu
yang sederhana berat di atas perutnya seperti gunting dan pisau serta
sunat bagi yang hidup mencium jenazah.
Umat Islam dilarang
mengaitkan kematian seorang Muslim itu dengan tanda tertentu. Itulah
yang menyebabkan umat Islam semakin mundur kerana terlalu banyak
mempercayai perkara khurafat dan tahyul.
Jika ada kematian
seperti kemalangan contohnya kita ditegah untuk bertanya kepada waris
apakah perbuatan ganjil yang dilakukan sebelum kematiannya.Tiada siapa
pun dapat mengelak daripada mati melainkan Allah dan kematian tetap akan
datang tepat pada masanya.
Apabila sampai ajal seseorang, umat
Islam digalakkan memberi nasihat kepada keluarga si mati supaya
bertenang dan banyakkan bersabar.
Islam menegah amalan
keterlaluan seperti menjerit dan meratapi kematian. Mereka yang masih
hidup peluang perlu dimanfaatkan dengan memperbaiki keadaan diri yang
ternyata banyak melakukan kesilapan dan kesalahan.
Tiada daya
atau usaha yang boleh menyelamatkan kita daripada kematian.Kematian
menjadikan hati manusia menjadi sedih serta berpisah dengan keluarga
tercinta. Hanya amalan soleh saja akan membawa kita bertemu Allah.
Saat-saat Kematian
Saat-saat Kematian
Dikisahkan ketika Allah mencipta Al-Maut
(kematian) dan menyerahkan kepada Izrail, maka berkata malaikat Izrail,
“Wahai Tuhanku, apakah Al-Maut itu?”. Maka Allah menyingkap rahsia
Al-Maut itu dan memerintah seluruh malaikat menyaksikannya. Setelah
seluruh malaikat menyaksikannya Al-Maut itu, maka tersungkurlah semuanya
dalam keadaan pengsan selama seribu tahun. Setelah para malaikat sedar
kembali, bertanyalah mereka, “Ya Tuhan kami, adakah makhluk yang lebih
besar dari ini?” Kemudian Allah SWT berfirman: “Akulah yang
menciptakannya dan Akulah yang lebih agung daripadanya. Seluruh makhluk
akan merasakan Al-Maut itu”.
Kemudian Allah memerintahkan Izrail
mengambil Al-Maut. Walau bagaimanapun, Izrail khuatir jika tidak terdaya
untuk mengambilnya sedangkan Al-Maut lebih agung daripadanya. Kemudian
Allah memberikannya kekuatan, sehinggalah Al-Maut itu menetap di
tangannya. Malaikat Izrail diberi kemampuan yang luar biasa oleh Allah
hingga barat dan timur dapat dijangkau dengan mudah olehnya.
100 hari sebelum kematian – Ini adalah tanda pertama dari Allah kepada hambanya dan hanya akan disedari oleh mereka-mereka yang dikehendakinya. Walau bagaimanapun semua orang Islam akan mendapat tanda ini cuma sama ada mereka sedar atau tidak sahaja. Tanda ini akan berlaku lazimnya selepas waktu Asar. Seluruh tubuh iaitu dari hujung rambut sehingga ke hujung kaki akan mengalami getaran atau seakan-akan mengigil.
40 hari sebelum kematian – Tanda ini juga akan berlaku sesudah waktu Asar. Bahagian pusat kita akan berdenyut-denyut. Pada ketika ini daun yang tertulis nama kita akan gugur dari pokok yang letaknya di atas Arasy Allah. Maka malaikat maut akan mengambil daun tersebut dan mula membuat persediaannya ke atas kita antaranya ialah ia akan mula mengikuti kita sepanjang masa. Akan terjadi malaikat maut ini akan memperlihatkan wajahnya sekilas lalu dan jika ini terjadi, mereka yang terpilih akan merasakan seakan-akan bingung seketika.
7 hari sebelum kematian – Adapun tanda ini akan diberikan hanya kepada mereka yang diuji dengan musibah kesakitan di mana orang sakit yang tidak makan secara tiba- tiba ianya berselera untuk makan.3 hari sebelum kematian – Pada ketika ini akan terasa denyutan di bahagian tengah dahi kita iaitu di antara dahi kanan dan kiri. Jika tanda ini dapat dikesan maka berpuasalah kita selepas itu supaya perut kita tidak mengandungi banyak najis dan ini akan memudahkan urusan orang yang akan memandikan kita nanti. Ketika ini juga mata hitam kita tidak akan bersinar lagi dan bagi orang yang sakit hidungnya akan perlahan-lahan jatuh dan ini dapat dikesan jika kita melihatnya dari bahagian sisi. Telinganya akan layu dimana bahagian hujungnya akan beransur-ansur masuk ke dalam. Telapak kakinya yang terlunjur akan perlahan-lahan jatuh ke depan dan sukar ditegakkan.1 hari sebelum kematian – Akan berlaku sesudah waktu Asar di mana kita akan merasakan satu denyutan di sebelah belakang iaitu di kawasan ubun-ubun di mana ini menandakan kita tidak akan sempat untuk menemui waktu Asar keesokan harinya.
Hari kematian – Akan berlaku keadaan di mana kita akan merasakan satu keadaan sejuk di bahagian pusat dan ianya akan turun ke pinggang dan seterusnya akan naik ke bahagian halkum. Ketika ini hendaklah kita terus mengucap kalimah syahadah dan berdiam diri dan menantikan kedatangan malaikat maut untuk menjemput kita kembali kepada Allah yang telah menghidupkan kita dan sekarang akan mematikan pula.
Baginda Rasullullah S.A.W bersabda,
“Apabila telah sampai ajal seseorang itu maka akan masuklah satu
kumpulan malaikat ke dalam lubang-lubang kecil dalam badan dan kemudian
mereka menarik rohnya melalui kedua-dua telapak kakinya sehingga sampai
ke lutut. Setelah itu datang pula sekumpulan malaikat yang lain masuk
menarik roh dari lutut hingga sampai ke perut dan kemudiannya mereka
keluar. Datang lagi satu kumpulan malaikat yang lain masuk dan menarik
rohnya dari perut hingga sampai ke dada dan kemudiannya mereka keluar.
Dan akhir sekali datang lagi satu kumpulan malaikat masuk dan menarik
roh dari dadanya hingga sampai ke kerongkong dan itulah yang dikatakan
saat nazak orang itu”.
Sambung Rasullullah S.A.W. lagi, “Kalau
orang yang nazak itu orang yang beriman, maka malaikat Jibrail akan
menebarkan sayapnya yang disebelah kanan sehingga orang yang nazak itu
dapat melihat kedudukannya di syurga. Apabila orang yang beriman itu
melihat syurga, maka dia akan lupa kepada orang yang berada
disekelilinginya. Ini adalah kerana sangat rindunya pada syurga dan
melihat terus pandangannya kepada sayap Jibrail. Kalau orang yang nazak
itu orang munafik, maka Jibrail akan menebarkan sayap disebelah kiri.
Maka orang yang nazak tu dapat melihat kedudukannya di neraka dan dalam
masa itu orang itu tidak lagi melihat orang disekelilinginya. Ini adalah
kerana terlalu takutnya apabila melihat neraka yang akan menjadi tempat
tinggalnya”.
Sama-sama kita renungkan.
http://khairiz85.blogspot.com http://ohislam.com/saat-saat-kematian/
Comments
Post a Comment