Sekadar nukilan rasa untuk dikongsi bersama


HEBATNYA PELAJAR-PELAJAR MAKKAH
Sungguh ana bingung dengan segelintir pelajar-pelajar yang dianggap hebat menuntut ilmu agama pada akhir zaman ini. Hebat dengan terlalu banyak membuang masa dengan laptop dan internet, kononya dapat mengaplikasikan kehidupan seharian. Menggunakan internet untuk menguruskan hal-hal peribadi dengan perkara-perkara yang tidak berfaedah.

Penulisan ana ini merupakan suatu teguran yang difokuskan kepada pelajar-pelajar Pondok yang mempunyai laptop dan menggunakan internet kearah yang tidak berfaedah saban hari, sehinggakan ada yang sanggup tidak solat berjemaah setiap hari. Kitab-kitab yang dipelajari sudah tiada masa lagi untuk ditelaah akibat mengadap komputer atau laptop dengan melayari sesawang yang tidak mendatangkan apa-apa faedah sampai ke pagi.

Laptop sudah menjadi raja dihati yang mengatasi kewarasan akal. Wajib mengadap setiap hari seumpama wajib makan dan minum. Kalau tak makan dan tak minum boleh mengakibatkan mati kebuluran. Inilah punca permasalahan yang berlaku pada pelajar-pelajar akhir zaman ini.

Berbeza sama sekali dengan ulamak-ulamak terdahulu. Apabila balik dari menuntut ilmu dengan syeikh,terus membuka kitab, sehinggakan tidak ada masa untuk makan, minum dan rehat. Malangnya kita pada hari ini, balik dari mengadap syeikh terus mengadap laptop. Banyak membuang masa dengan melayari internet yang tidak berfaedah. Begitulah ianya menjadi satu rutin harian sehinggakan tiada pernah ada rasa bersalah sedikit pun dengan guru dan kitab yang dipelajarinya.

Inilah punca kelalaian pelajar-pelajar dalam bidang agama pada hari ini tidak seperti pelajar-pelajar agama terdahulu. Hal ini berlaku kerana wujudnya pelbagai kemudahan kesan daripada perkembangan sains dan teknologi yang membolehkan mereka berhibur melepaskan hawa nafsu,berhubung(chatting) dengan rakan-rakan, malah dapat menghubungi ibu bapa dengan lebih mudah(sikit sangat yang ada), jimat dan cepat walaupun berada dalam jarak yang jauh.

Sepatutnya masalah ini banyak berlaku kepada pelajar IPT . Kerana mereka menggunakan internet untuk mencari maklumat, isu-isu semasa, bersosial,mencari hiburan dan sebagainya berkaitan dengan assignment . Wajarkah kita sebagai seorang penuntut ilmu agama menyerupai kebanyakkan sikap pelajar-pelajar IPT yang banyak menghabiskan masa untuk bersosial dan mencari hiburan dengan Internet.

Tidakkah sebagai seorang pelajar pondok harus menghabiskan banyak masa dengan mentelaah kitab-kitab,membaca quran, menghafal kitab, berzikir dan sebagainya dengan perkara-perkara yang bermanfaat.

Pernah ana bertanya kepada salah seorang pelajar, “kenapakah segelintir pelajar-pelajar ada yang tak hadir ke kuliah, sibuk dengan internet 24 jam setiap hari”. Jawabnya ringkas “biasalah kuliah tak wajib,internet pun ada manfaatnya juga bla..bla..bla..”., ana terdiam malas nak berbahas, takut membawa kepada perselisihan. Tapi dalam hati ana sangat memberontak “kamu ini nak tegakkan benang yang basah, walaupun terang-terang ia juga banyak meninggalkan pengaruh negatif”.

Kerana apa ana berani mengatakan ianya banyak pengaruh negatif? Kerana kebanyakkan pelajar-pelajar yang menggunakan internet tidak terlepas daripada unsur-unsur atau maklumat-maklumat negatif. Antara unsur-unsur negatif yang terdapat dalam internet ialah laman-laman web yang memaparkan gambar-gambar yang kurang enak dipandang. Walaupun ia bukan gambar lucah. Tetapi sebagai pelajar pondok, tak sepatutnya kita memandang gambar perempuan tidak menutup aurat. Apatah lagi yang terang-terang lucah. Ianya menggelapkan hati kita.

Tidakkah semua ini menjadikan kita hilang warak dalam menuntut ilmu agama, justeru akan merosakkan pengajian dan masa depan kita. Sedangkan ilmu Allah itu merupakan nur (cahaya),bagaimana cahaya hendak menembusi hati dan jiwa andainya hati telah digelapkan dengan noda-noda hitam.

Al-Imam Ibnu Qayyim dalam kitabnya Madariju As Salikin, mengatakan bahawa “Ilmu(agama) itu adalah pertunjuk, dan ia adalah ketinggalan dan pewaris nabi. Dan orang yang berilmu(agama) adalah generasi dan pewarisnya, dan dia(ilmu) adalah penghidup hati”.

Dan dalam kitab ad Diwan pula, Al-Imam Syafie mengadu kepada kepada Imam Wakie’ tentang buruknya hafalan dia, lalu Imam wakie’ memberitahu supaya tinggalkan maksiat. Dan katanya lagi kepada Imam Syafie ‘’ilmu itu adalah cahaya, dan cahaya Allah tidak akan masuk ke hati seseorang yang melakukan maksiat”.

Orang yang berilmu adalah orang yang paling terang hatinya dan mampu menerangi orang lain. Persoalannya sekarang. Mampukah kita nak menerangi orang lain apabila pulang ke tanah air nanti. Sedangkan diri kita sendiri pun tak dapat diterangi. Ini kerana kita terlalu banyak membuang masa dengan perkara-perkara maksiat.

Layakkah diri kita untuk berada dalam golongan orang menuntut ilmu agama. Tambahan pula sudah diketahui umum bahawa pelajar-pelajar pondok mempunyai kualiti iman, hati yang bersih, akhlak dan akal yang baik. Belajar tanpa mengharap imbuhan dunia dan bukannya bermatlamatkan ijazah atau sanjungan. Kita sudah semakin alpa dan tenggelam dengan fatamorgana dunia.

Fikirlah wahai sahabat seperjuangan, sudah jauh kita berhijrah ke negeri orang semata-mata untuk mencari sebutir mutiara ilmu yang tidak ada nilai dengan dunia dan seisinya. Sungguh kita sudah semakin alpa! Kita terlalu leka!

Mampukah kita untuk menjadi benteng utama bagi menangkis serangan penyelewengan Aqidah, Ibadah dan Syaksiyyah ummah yang dapat melahirkan ulama'-ulama' pewaris Nabi. Mampukah kita untuk menjadi seorang ulama' Al-Amilun ( ulama' yang beramal dengan ilmu ) yang akan menyelamatkan masyarakat kita di tanah air nanti? Layakkah kita nak menjadi seorang daie.

Sudah lupakah kita pada keluarga, orang kampung yang telah menaruh harapan yang terlalu tinggi pada kita. Ibu bapa dan masyarakat di kampung sedang membilang tahun. Hantar anak-anak belajar di bumi yang paling barakah di dunia. Ada ibu bapa yang sampai menggadai tanah mencari kewangan, semata-mata untuk menghantar anak belajar agama. Begitu juga dengan masyarakat di kampung. Tak henti-henti menghulurkan sumbangan kewangan semata-mata meletakkan harapan supaya bila pulang ke tanah air nanti akan menjadi alim ulamak. Boleh memberi syafaat kepada keluarga, agama dan masyarakat sekampung di akhirat kelak.

Tapi kita telah terlalu banyak membuang masa dengan laptop dan internet. Hingga lupa akan tanggungjawab sebagai seorang penuntut ilmu agama yang kamil. Sedih sungguh apabila melihat gelagat pelajar-pelajar suka membuang masa dengan menonton cerita-cerita Mat Saleh beramai-ramai melalui laptop, chatting dengan Yahoo Messenger dan download filem-filem yang tak bermanfaat. Perbuatan ini dilakukan seolah-olah mereka tidak memikirkan kesan dan akibatnya pada masa akan datang. Apa yang penting adalah keseronokan dunia semata-mata.

Sepatutnya unsur-unsur negatif seperti ini tidak perlu difikirkan lagi, demi menjadi seorang pelajar yang berilmu dengan memiliki jasmani, emosi, rohani dan intelek yang bersih. Ilmu-ilmu yang dipelajari sudah tidak mampu untuk diamalkan. Bagaimana mungkin kita akan mampu menjana kekuatan islam, dan hakikat sahsiah pelajar selaras dengan matlamat agama.

Beginikah caranya pelajar-pelajar pondok yang menggantikan generasi pewaris ulamak dan para ambia’ dalam menyempurnakan agama islam dan kekuatannya. Sepatutnya kita perlu fikirkan amanah dan tanggungjawab yang berat perlu dipikul demi mempertahankan islam. Selain itu, kita juga merupakan bakal pendidik generasi akan datang. Sudah alpakah kita.

Firman Allah SWT : "Demi masa, sesungguhnya seluruh manusia dalam kerugian". (AI-Asr)

Sudahlah ulamak semakin kurang. Dengan waktu yang semakin singkat di akhir zaman ini ditambah dengan kesibukan dan kelalaian kita sendiri dalam mengurus waktu. Banyak membuang masa. Justeru, tidak hairanlah akan wujud diantara pelajar-pelajar agama yang menjadi satu golongan yang tidak beramal dengan ilmunya. Mereka ini akan menjadi pemimpin kelak, hingga akhirnya membawa kemusnahan dan mengundang kecelakaan pada dunia.

Diriwayatkan daripada Abdullah bin Amr bin al-Ash r.a: “Aku pernah mendengar Rasulullah SAW bersabda: “ Allah tidak akan mengambil kembali ilmu (agama) dengan mengambilnya dari (dalam hati) manusia, tetapi mengambilnya kembali dengan kematian para ulamak hingga tidak bersisa, lalu orang ramai akan mengambil orang-orang bodoh sebagai pemimpinnya yang apabila orang-orang itu bertanya kepada mereka, mereka akan memberikan jawapan-jawapan yang tidak didasarkan kepada ilmu. Maka mereka akan berada dalam kesesatan dan menyesatkan orang lain.”

'Auzubillahiminzaalik…. Minta dijauhkan daripada golongan yang semacam ini. Akhir kalam, pesanan buat pelajar-pelajar pondok yang akan datang menyambung pengajian ke Makkah nanti. Sebelum datang atau selepas datang, jangan sesekali anda membeli laptop, handset yang berwarna/berkamera atau membawa permainan-permainan yang melekakan. Jika yang sudah punyai laptop, tinggalkan ia di rumah. Jangan sesekali membawanya ke Makkah, kerana ia akan merosakkan pengajian dan masa depan. Sementara anda menjadi seorang penuntut. Tinggalkan hal-hal dunia yang melalaikan. Insya Allah anda akan mendapat ilmu yang berkat dan diredhai Allah. Pulang nanti akan menjadi seorang ulamak yang disegani dan ditakuti oleh musuh-musuh islam.

p/s: Jika nak guna komputer/laptop untuk menaip dan menggunakan internet. Bolehlah ambil masa 3 bulan sekali atau 2 bulan sekali, atau jika tak tahan sangat boleh pergi online sebulan sekali. Pergi ke 'aziziyah. Sana ada cyber cafe. Naik kereta hanya ambil masa 10 minit saja dari bukit Ajyad. Tambang 5 riyal. Apa pun, jagalah adab-adab ketika menuntut ilmu.

Kerana orang yang mengamalkan ilmu bererti meningkatkan ketaqwaannya, maka dengan itu Allah akan mengurniakan kita ilmu yang membolehkan kita membezakan antara yang benar dan batil. Allah juga akan menambahi Rahmat-Nya dan memberikannya cahaya untuk terus berada di atas jalan yang benar. Seperti firman Allah saw. yang bermaksud:

“Wahai orang-orang yang beriman! Jika kamu bertaqwa kepada Allah, nescaya Dia mengadakan bagi kamu (al-Furqan) yang membezakan antara yang benar dengan yang batil, dan menghapuskan kesalahan-kesalahan kamu, serta mengampunkan (dosa-dosa) kamu. Dan Allah (sememangnya) mempunyai limpah kurnia yang besar.” (al-Anfal: 29]

“Wahai orang-orang yang beriman! Bertaqwalah kamu kepada Allah dan tetaplah beriman kepada Rasul-Nya (Muhammad), supaya Allah memberi kepada kamu dua bahagian dari rahmatNya, dan menjadikan bagi kamu cahaya untuk kamu berjalan dengannya, serta diampunkannya dosa kamu; dan (ingatlah), Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.” [al-Hadid,: 28]


Wallahu'aklam....
 http://halimislamic.blogspot.com

Comments

Popular posts from this blog