- SELAMAT MELAYARI BLOG INI SEMOGA KITA MEMPEROLEHI MANFAATNYA DAN HARAP DISEBARLUASKAN KEPADA PEMBACA YANG LAIN PULA BERSESUAIAN DENGAN SABDA RASULULLAH S.A.W "SAMPAIKAN DARIPADAKU WALAUPUN DENGAN SATU AYAT"

Wednesday, June 27, 2012






CARA MASAK INTI KELAPA

Assalamualaikum
Acik kongsikan disini camana cara nak buat inti kelapa
ada yang bertanya
masa acik tulis camana nak buat lepat hari tukan
 boleh la jadikan panduan
pada yang belum tau..dan ini cara acik la
cara orang lama kan..

Kalau dah inti kelapa
mesti la ada kelapa kan.
gambar kelapa yang muda dan sesuai nak buat inti 
tak de pulak
lupa nak ambik
kalau buat inti yang paling sedap
pada tekak acik le..elok dikukur
kalau tak ada..mesin pun tak pe
tapi isi putih aje.
kukur kelapa..acik beli dipasar payang dulu ni..tahun 2007 rasanya
 Kelapa yang dah siap dikukur
kalau 3 biji kelapa
acik masukkan gula kabung ni 2 keping.
inti kena maniskan
dan lebih kurang 300gm gula putih biasa.
tak sukat pun main agaknya..
lebur je dalam kuali
kelapa, gula pasir dan gula kabung serta 
2 helai daun pandan.
jangan campur air biasa..tapi guna air kelapa tadi tu
tu petua arwah mak acik untuk dapatkan inti yang sedap.
masak le sampai kering

dah sejuk simpan dalam tupperware dan masukkan 
dalam peti ais.
inti yang letak air kelapa ni tahan lama.
kalau kita simpan je tak guna lansung 
lagiii tahan lama..he he.

hari ni acik buat inti sebab nak buat lepat
tu yang boleh cerita camana nak buat inti ni.

 dah siap buat inti dan bungkus lepat..baru la
acik masak untuk makan tengahari
lauk telur itik campur pucuk ubi dan goreng ayam je
alhamdulillah..

ok la jumpa lagi,Insyaallah.
 
http://mak3hero.blogspot.com/

2 comments: