ADA LAGI KISAH TUAH AYAM NAMPAK DI KAKI

 

Datuk Seri Ali Hamsa rasmi menjadi Ketua Setiausaha Negara pada 24hb Jun 2012. Saya pernah bersama dengan dia di INTAN pada tahun 1986 - 1987 di bawah Pusat Tadbiran Ekonomi dan Dasar Awam (PUTERA). Pada masa itu tiada siapa yang menjangka satu hari nanti dia bakal menjadi Ketua Setiausaha Negara - jawatan yang tertinggi perkhidmatan awam.

 

Gambar 1: Datuk Seri Ali Hamsa mengadap PM pada hari pertama menjalankan tugas sebagai KSN.


Gambar 2: Beramah mesra dengan pegawai-pegawainya - Utusan Malaysia: 27/6/2012.

 
Gambar 3:  Di INTAN ada kursus pendek yang mengajar tenaga pengajar cara-cara untuk mengajar sebelum mereka mengajar. Kebetulan kami satu kelas.


Gambar 4:  Dia yang paling tinggi di barisan belakang sekali. Dan saya pulak berdiri sebaris dengan pegawai dan staf perempuan di Pusat tempat kami bertugas. Saya tidak tahu kenapa saya diperlakukan begitu.



Gambar 5: Gambar ini di hadapan sebuah rumah percutian  pegawai-pegawai kerajaan di Port Dickson. Dia berdiri di kiri sekali dan saya pula duduk di atas tangga di barisan hadapan. Barangkali sudah nasib saya kena duduk di depan sekali.

Dari segi perwatakan, dia adalah orang yang lemah lembut dari segi tutur katanya. Selain dari itu, saya perhatikan dari dulu hingga sekarang dia masih lagi tinggi lampai dan berkulit hitam manis. Saya gembira kerana ramai kawan-kawan sebaya dan juga yang lebih junior dari saya sekarang ini memegang jawatan tinggi dalam perkhidmatan awam dengan gelaran Dato', Dato' Seri malah Tan Sri.  Saya tidak kisah dan gembira dengan keadaan ini walaupun saya bersara hanya sebagai gurkha kerana bagi saya "tidak ada yang lebih baik dari apa yang telah terjadi".

Pesan saya kepada dia (walaupun saya tahu ia akan hilang di angin nan lalu,) buatlah kerja dengan ikhlas mengikut peraturan dan juga komensen. Kalau nak ikutkan orang yang tak suka dengan kita, satu kerja pun tak boleh buat.


Gambar bonus: Perhatikan perbezaan wajah kami dulu dengan sekarang.
 
 
DIKOPI DARI LAMAN PAK NGAH  http://al-lavendari.blogspot.com/

Comments

  1. terima kasih pak ya kerana memanjangkan entri saya ini ..

    ReplyDelete
  2. lupa nak cakap .. tajuk entri tu berbunyi begitu kerana sebelum ini ada 2 entri saya mengenai tuah ayam nampak di kaki.

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog