Rosmah, rakyat yang memberi kamu makan: Bukan sebaliknya


J. D. Lovrenciear
Rosmah, rakyat yang memberi kamu makan: Bukan sebaliknya.
Ia telah dilaporkan oleh media di seluruh Negara yang isteri kepada yang berhormat Perdana Menteri telah memberitahu pelajar di seluruh Negara bahawa mereka patut menggigit tangan orang yang telah memberi mereka makan.

Apakah ertinya ini? Datuk Seri Najib, bolehkah anda menerangkan kepada kami apa maknanya semua ini. Sepatutnya anda memberitahu pasangan anda yang dia mesti menjaga tepi kain sendiri sahaja.

Dan apabila anda mendapat jawapan anda, anda akan tahu kenapa para pembaca sangat sesitif akan apa yang telah dikatakan oleh Datin Seri Rosmah. Anda juga patut tahu bahawa di kalangan rakyat-rakyat biasa sedang bergosip tentangnya di kedai-kedai kopi.

Apabila anda sedang bekerja keras memberitahu rakyat akan usaha yang sedang dijalankan oleh BN untuk rakyat, pasangan anda telah memburukkan lagi keadaan dengan menyatakan sesuatu yang telah menjadikan rakyat nampak seperti pengemis.

Adakah ini betul Perdana Menteri?

Siapa yang memberi makan siapa?
Bukan BN yang memberi makan rakyat. Ia sememangnya tidak boleh. Ia bukan seperti ini. ‘Wanita pertama Malaysia’ mesti tahu akan kebenaran ini.

Kerajaan mempunyai duti moral dan tanggungjawab untuk telus dan membina dan menguruskan peluang kepada rakyat untuk bekerja dan menyara kehidupan mereka sendiri. Rakyat tidak perlu meminta dan mengemis untuk mencari sesuap nasi; sebaliknya, melalui peti undi, rakyat telah memilih anda untuk menjalankan tanggungjawab yang sepatutnya anda laksanakan.

Jadi, apakah semua “jangan menggigit tangan yang memberi makan anda?” ia langsung tidak menyokong apa yang telah BN war-warkan pada rakyat selama 5 dekad yang lalu.

Datin Seri Rosmah juga nampaknya telah memberi amaran kepada rakyat. Jadi, rakyat bertanya semula kepadanya, “jika ya pun kami sedang menggigit tangan itu, apakah yang anda akan lakukan?”

Harap-harap isteri PM tidak akan menjawab, “tunggu sahajalah nanti saya tunjukkan”.

Dalam sejarah Malaysia, tidak pernah ada isteri perdana menteri yang berani menuang minyak kebara api. Datuk Seri Najib mesti menangani ini kecuali anda langsung tidak sedar bahawa Tun Dr Mahathir dulu pernah menegur pasangan anda dihadapan semua.
 


Comments

Popular posts from this blog