Misteri Surah Yasin
Sebahagian umat Islam di negara kita
hari ini apabila membaca al-Qur’an, kebiasaannya mereka akan lebih
sinonim, kenal, dan rapat dengan surah Yasin berbanding surah-surah yang
lainnya. Sehingga ada hari-hari khusus bagi membaca dan mengamalkan
surah Yasin ini.
1
Surah Yasin juga sinonim dengan malam
Jumaat, sehingga diadakan majlis-majlis khas bacaan berjama’ah dari
rumah ke rumah dan kenduri makan-makan.
Persoalannya, kenapa tidak surah lain
dan hanya surah Yasin? Kenapa tidak surah al-Baqarah, atau Ali ‘Imran,
atau al-Mu’minuun, atau ar-Rahman, atau rangkaian surah-surah dalam Juz
‘Amma seperti an-Naba’, al-Fajr, atau al-Kaafiruun, atau al-Ikhlas
misalnya? Kenapa Mesti pula hari Juma’at?
2
Selain itu, surah Yasin turut sering
dikaitkan dengan pelbagai misteri lainnya. Seperti untuk mencari barang
yang hilang, untuk mengiringi orang mati, untuk membuat “air Yasin”,
bacaan ketika masuk rumah baru, untuk memudahkan jodoh, untuk
mengirimkan pahala kepada orang mati, untuk sambutan majlis-majlis
tertentu seperti nisfu Sya’ban dan seumpamanya yang selainnya.
Malah surah Yasin juga telah pun
dibukukan dan diterjemahkan secara berasingan menjadi buku-buku khusus
seperti buku bersaiz poket, buku cenderamata, buku zikir, dan turut
dimasukkan ke dalam pakej tahlilan.
3
Tidak pernahkah kita terfikir, dari
mana datangnya ketetapan bagi Surah Yasin seperti ini? Dari al-Qur’an?
Dari sunnah Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Sallam? Atau dari amalan
para sahabat ridhwanullah ‘alaihim ajma’in?
Anjuran Membaca al-Qur’an Jika yang
dimaksudkan adalah galakkan dalam membaca al-Qur’an, maka di sana
terdapat anjuran yang banyak tanpa ditentukan surah yang mana serta
tidak juga dikhususkan dengan hari yang mana. Antaranya sebagaimana
sabda Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Sallam:
مَنْ قَرَأَ حَرْفًا مِنْ كِتَابِ
اللَّهِ فَلَهُ بِهِ حَسَنَةٌ وَالْحَسَنَةُ بِعَشْرِ أَمْثَالِهَا لَا
أَقُولُ الم حَرْفٌ وَلَكِنْ أَلِفٌ حَرْفٌ وَلَامٌ حَرْفٌ وَمِيمٌ حَرْفٌ
“Sesiapa membaca satu huruf dari
Kitabullah (al-Qur’an), maka baginya satu pahala kebaikan dan satu
pahala kebaikan akan dilipat gandakan menjadi sepuluh kali, aku tidak
mengatakan Alif Laam Miim itu satu huruf, akan tetapi Alif satu huruf,
Laam satu huruf, dan Miim satu huruf.” (Hadis Riwayat at-Tirmidzi, 10/153, no. 2835)
Juga sabda Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Sallam:
الْمَاهِرُ بِالْقُرْآنِ مَعَ
السَّفَرَةِ الْكِرَامِ الْبَرَرَةِ وَالَّذِي يَقْرَأُ الْقُرْآنَ
وَيَتَتَعْتَعُ فِيهِ وَهُوَ عَلَيْهِ شَاقٌّ لَهُ أَجْرَانِ
“Orang yang mahir membaca
al-Qur’an, maka kedudukannya di akhirat ditemani oleh para malaikat yang
mulia. Dan orang yang berusaha membaca al-Qur’an dengan gagap
(tersangkut-sangkut), ia sukar dalam membacanya, maka ia mendapat dua
pahala.” (Hadis Riwayat Muslim, 4/219, no. 1329)
Tapi persoalannya, kenapa ramai yang mengkhususkan hanya surah Yasin, dan tidak surah yang lain?
Fadhilat Surah Yasin
Sebenarnya Surah Yasin adalah sama
pentingnya sebagaimana surah-surah yang lainnya. Ia mengandungi
ayat-ayat Allah sebagaimana surah-surah lain. Membacanya termasuk ke
dalam keumuman dalil-dalil anjuran membaca al-Qur’an sebagaimana membaca
surah-surah yang lain juga. Tiada fadhilat khusus bagi surah Yasin
berbanding surah-surah yang lainnya.
Para ulama hadis menjelaskan bahawa
hadis-hadis berkaitan fadhilat Yasin tidak terlepas sama ada dhaif
(lemah) atau maudhu’ (palsu). Maksudnya, tiada dalil yang sahih
menetapkan fadhilat surah Yasin secara khusus. Sebagai contoh, di antara
hadis yang popular tentang surah Yasin ini adalah hadis Qalbul Qur’an
(jantung atau hati al-Qur’an). Riwayat hadis tersebut adalah sebagaimana
berikut:
حَدَّثَنَا قُتَيْبَةُ وَسُفْيَانُ بْنُ
وَكِيعٍ قَالَا حَدَّثَنَا حُمَيْدُ بْنُ عَبْدِ الرَّحْمَنِ
الرُّؤَاسِيُّ عَنْ الْحَسَنِ بْنِ صَالِحٍ عَنْ هَارُونَ أَبِي مُحَمَّدٍ
عَنْ مُقَاتِلِ بْنِ حَيَّانَ عَنْ قَتَادَةَ عَنْ أَنَسٍ قَالَ قَالَ
النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِنَّ لِكُلِّ شَيْءٍ
قَلْبًا وَقَلْبُ الْقُرْآنِ يس وَمَنْ قَرَأَ يس كَتَبَ اللَّهُ لَهُ
بِقِرَاءَتِهَا قِرَاءَةَ الْقُرْآنِ عَشْرَ مَرَّاتٍ
Telah mengkhabarkan kepada kami,
Qutaibah dan Sufyan B. Waqiq. Daripada Humaid B. ‘Abdurrahman ar-Ru’asi,
daripada Hasan B. Soleh, daripada Harun Abi Muhammad, daripada Muqatil
B. Hayyan, daripada Qotadah, daripada Anas (bahawasanya):
Nabi Shallallahu ‘alaihi wa Sallam bersabda, “Sesungguhnya
setiap sesuatu itu memiliki hati dan hati bagi al-Qur’an itu adalah
Yasin. Sesiapa yang membacanya, maka Allah akan memberikan pahala bagi
bacaannya itu seperti pahala membaca al-Qur’an sepuluh kali.”
Hadis ini diriwayatkan oleh Imam
at-Tirmidzi, Sunan at-Tirmidzi, 10/121, no. 2812, Bab Fadhail al-Qur’an.
Ad-Darimi, Sunan ad-Darimi, 10/311, no. 3479.
Setelah Imam at-Tirmidzi rahimahullah
(Wafat: 279H) membawakan hadis ini, beliau pun berkata, “Hadis ini
gharib (asing, tidak dikenali). Pada sanadnya terdapat Harun Abi
Muhammad, beliau seorang yang majhul (tidak dikenali). Juga diriwayatkan
oleh ad-Darimi, dan pada sanadnya dhaif.” (Sunan at-Tirmidzi, 10/121,
no. 2812, Bab Fadha’il al-Qur’an)
Kalaupun sahih hadis ini, maka ia
tetap bukan dalil untuk mengkhususkan surah Yasin dengan
pengkhususan-pengkhususan tertentu seperti bacaan khas malam Juma’at,
untuk menjampi air, dan sebagainya.
Bukan Untuk Orang Mati
Surah Yasin juga sering dikaitkan
dengan kematian. Dalam perkara ini terdapat beberapa hadis tetapi ianya
tidak lepas dari kelemahan atau kepalsuan (maudhu’). Di antara hadisnya
adalah sebagaimana yang datang dari jalan (sanad) Sulaiman at-Taimi,
daripada Abu ‘Utsman (bukan an-Nahdi), daripada ayahnya, daripada Ma’qil
B. Yasar, beliau mengatakan, Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Sallam
bersabda:
اقْرَءُوا عَلَى مَوْتَاكُمْ يس
“Bacakanlah ke atas mereka yang mati surah Yasin.” Atau:
اقْرَءُوا عَلَى مَوْتَاكُمْ يس
“Bacakanlah Yasin ke atas mereka yang mati.”
(Hadis Riwayat Ahmad, Abu Daud, an-Nasaa’i, Ibnu Majah, Ibnu Hibban,
dan al-Hakim. Rujuk: Talkhis al-Habir oleh al-Hafiz Ibnu Hajar, 2/244)
Hadis ini lemah dengan beberapa sebab
sebagaimana dinyatakan oleh para ulama hadis, antaranya pada sanadnya
terdapat perawi bernama Abu ‘Utsman dan ayahnya. Mereka ini adalah
perawi yang majhul (tidak dikenali). Hadis ini juga dikategorikan
sebagai hadis mudhtharib, iaitu tidak kukuh sanadnya
Di antara ulama hadis yang menegaskan
kelemahan hadis ini adalah seperti Imam ad-Daruquthni (Wafat: 285H), Abu
Bakar Ibnul ‘Arabi (Wafat: 543H), an-Nawawi (Wafat: 676H), Ibnul
Qaththan (Wafat: 813H), al-Hafiz Ibnu Hajar (Wafat: 852H), al-Albani dan
ramai lagi selainnya. (lihat: Ibnu Hajar, Talkhis al-Habir, 2/244.
An-Nawawi, al-Adzkar, m/s. 122. Al-Albani, Silsilah al-Ahadits
adh-Dha’ifah wal-Maudhu’ah, 12/783)
Imam ad-Daruquthni rahimahullah
(Wafat: 285H) mengatakan, “Tiada satu hadis pun yang sahih dalam bab
ini.” Iaitu tiada satu hadis pun yang sahih yang menganjurkan membaca
Yasin kepada orang mati.
Begitu juga dengan hadis:
وَيس قَلْبُ الْقُرْآنِ لَا يَقْرَؤُهَا
رَجُلٌ يُرِيدُ اللَّهَ تَبَارَكَ وَتَعَالَى وَالدَّارَ الْآخِرَةَ
إِلَّا غُفِرَ لَهُ وَاقْرَءُوهَا عَلَى مَوْتَاكُمْ
“….Surah Yasin adalah qalbul
Qur’an (jantung atau hati al-Qur’an), tidaklah seseorang yang membacanya
kerana mengharap keredhaan Allah dan negeri akhirat (Syurga), melainkan
akan diampunkan dosanya. Dengan itu, bacakanlah ia kepada orang yang
akan mati di antara kamu.” (Hadis Riwayat Ahmad dan an-Nasaa’i. Dinilai lemah oleh ad-Daruquthni, al-Haitsami, al-Albani dan Syu’aib al-Arnauth)
Al-Qur’an Untuk Yang Hidup
Masyarakat Melayu terkenal membacakan
Surah Yasin untuk orang mati atau yang sedang nazak menghadapi sakaratul
maut. Tapi ironinya, selama kita membaca atau menghafal surah Yasin,
pernahkah kita memahami dan menghayati apa yang terkandung di dalam
ayat-ayatnya? Bukankah di dalam Surah Yasin terdapat ayat:
إِنْ هُوَ إِلا ذِكْرٌ وَقُرْآنٌ مُبِينٌ لِيُنْذِرَ مَنْ كَانَ حَيًّا وَيَحِقَّ الْقَوْلُ عَلَى الْكَافِرِينَ
“al-Qur’an itu tidak lain, ia
adalah peringatan dan kitab yang memberi penjelasan. Supaya ia menjadi
peringatan UNTUK ORANG-ORANG YANG HIDUP dan sebagai perkataan yang haq
ke atas orang-orang kafir.” (Surah Yasin, 36: 69-70)
Kata al-Hafiz Ibnu Katsir rahimahullah (Wafat: 774H) berkaitan ayat ini:
أي: لينذر هذا القرآن البيّن كلّ حي على وجه الأرض
“Maksudnya supaya peringatan al-Qur’an ini menjadi bukti yang nyata bagi setiap yang hidup di atas muka bumi ini.” Beliau juga mengatakan:
وإنما ينتفع بنذارته من هو حَيّ القلب، مستنير البصيرة، كما قال قتادة: حي القلب، حي البصر. وقال الضحاك: يعني: عاقلا
“Orang yang dapat mengambil
manfaat peringatan dari al-Qur’an adalah orang-orang yang hidup hatinya
dan yang terang pandangannya. Sebagaimana kata Qotadah, “Hati yang hidup
adalah dengan hidupnya pandangan.” Juga sebagaimana kata adh-Dhahhak,
“Iaitu orang yang berakal.” (Tafsir Ibnu Katsir, 6/592)
Ini menegaskan bahawa al-Qur’an ini
adalah untuk orang-orang yang hidup, iaitu untuk orang-orang yang
beriman dan mereka yang mahu mengambil pelajaran. Bukan untuk orang yang
telah mati. Termasuklah surah Yasin, ia pelajaran untuk orang yang
hidup.
Sekiranya setiap surah atau ayat-ayat
al-Qur’an tertentu itu mahu dikhususkan dengan kelebihan-kelebihan
khusus, maka kita perlu mengkhususkannya berdasakan dalil dan petunjuk
Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Sallam. Kita tidak boleh menetapkan
atau mengkhususkannya dengan akal, sangkaan, atau hawa nafsu. Kerana
agama kita ini tidak sampai kepada kita secara misteri, sebaliknya
datang dengan hujah dan dalil yang jelas.
Walaupun tiada dalil yang sahih
tentang fadhilat Yasin secara khusus, termasuk fadhilat membacanya pada
hari Juma’at, ini bukan bermakna ia tidak boleh dibaca pada hari
Juma’at. Surah Yasin tetap dibaca sebagaimana surah-surah yang lain juga
cuma tidaklah perlu dikhususkan pada hari-hari tertentu atau dengan
kaedah-kaedah khusus tertentu.
Adapun bacaan Surah secara khusus pada
hari Juma’at yang padanya disebutkan kelebihannya dari sunnah
sebenarnya adalah Surah al-Kahfi, namun ianya sering dilupakan oleh
masyarakat kita. Ini sebagaimana Sabda Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa
Sallam:
مَنْ قَرَأَ سُورَةَ الْكَهْفِ في يَوْمِ الجُمُعَةِ أَضَاءَ لَهُ مِنَ النُّورِ مَا بَيْنَ الجُمُعَتَيْنِ
“Sesiapa yang membaca surah al-Kahfi pada hari Juma’at, Allah akan meneranginya dari cahaya di antara dua Juma’at.” (Hadis Riwayat an-Nasaa’i dan al-Baihaqi. Dinilai sahih oleh al-Albani)
Wallahu a’lam…
1
2
3
4
5
6
7
8
http://www.1aqidah.net
Comments
Post a Comment