- SELAMAT MELAYARI BLOG INI SEMOGA KITA MEMPEROLEHI MANFAATNYA DAN HARAP DISEBARLUASKAN KEPADA PEMBACA YANG LAIN PULA BERSESUAIAN DENGAN SABDA RASULULLAH S.A.W "SAMPAIKAN DARIPADAKU WALAUPUN DENGAN SATU AYAT"

Tuesday, June 26, 2012






JANGAN CARI REDHAA MANUSIA HINGGA ALLAH MURKA, CARI REDHA ALLAH WALAU MANUSIA MURKA





  • MATI bukan penghujung penghidupan. Ia hanya perpisahan anta jasad dan nafsu/ruh. Bentuk penghidupan bertukar ke alam barzah, kemudian bertukar pula ke alam akhirat dan kemudian ke alam Neraka atau Syurga. Doa kita sentiasa: "Ya Allah kuniakalah pada ku kesejahteraan di dunia, dan kesejahteraan di akhirat, dan jauhkan dari api Neraka. Allhuma Amin.
  •  
  • DARI USMAN BIN AFFAN BERKATA: "AKU TELAH MENDENGAR RASULULLAH SAW BERSABDA: "Setiap orang Islam apabila waktu solat fardhu telah tiba, kemudian ia menyempurnakan wudhunya dan melakukan solat dengan khusyuk, melainkan solat itu akan menghapuskan dosa-dosa yang dilakukan sebelumnya, selama tidak melakukan dosa besar, yang demikian itu berlaku untuk sepanjans masa," H.R MUSLIM
  •  
  • Dari AishahRA bahawasanya RasulullahSAW bersabda: "Barangsiapa yang berusaha mendapatkan redha Allah sekalipun dengan risiko kemarahan manusia, maka Allah meredhainya dan menjadikan manusia redha padanya. Barangsiapa berusaha mendapatkan redha manusia dengan melakukan apa yang menimbulkan kemarahan Allah, maka Allah murka kepadanya dan menjadikan manusia murka pula kepadanya." (Dari Ibnu Hibbandalam Shahihnya).
  •  
  • "DAN TUHANMU TELAH PERINTAHKAN SUPAYA ENGKAU TIDAK MENYEMBAH MELAINKAN KEPADA NYA SEMATA-MATA, DAN HENDAKLAH ENGKAU BERBUAT BAIK KEPADA IBU BAPA. JIKA SALAH SEORANG DARI KEDUANYA ATAU KEDUA-DUANYA SEKALI SAMPAI KEUMUR TUA DALAM JAGAAN DAN PELIHARAANMU MAKA JANGANLAH ENGKAU BERKATA KEPADA MEREKA (SEBARANG PERKATAAN KASAR) SEKALIPUN PERKATAAN 'HA' DAN JANGLAH ENGKAU MENEGKING MENYERGAH MEREKA TETAPI KATAKANLAH KEPADA MEREKA PERKATAAN YANG MULIA.(AL-ISRA' 23)

No comments:

Post a Comment