Hukum Muzik (alat bunyi-bunyian dan mp3) Di Dalam Masjid
Masjid adalah
tempat yang dipersiapkan untuk solat yang dibangunkan dengan batu, kayu dan
tanah. Masjid mempunyai kehormatannya yang tersendiri sesuai dengan sifatnya
sebagai tempat yang tersendiri sesuai dengan sifatnya sebagai tempat yang
terbaik di muka bumi. Masjid mempunyai peraturan- peraturannya yang tidak boleh
di abaikan.
Artikel ini
memuatkan rencana kesinambungan dari artikel yang lepas (Hukum Muzik DalamIslam).
Mungkin ada yang berkata, artikel ini menyindir PAS dan Sham Kamikaze. Ya, jika
menyindir pun, apa salahnya tetapi hakikatnya ia berlaku di depan mata, di
dalam telinga saya, secara realiti bertempat di Masjid Al-Syuhadah Kem Terendak
Melaka. Berikut adalah rakamannya sebagai bukti.
Aktiviti ini
berlangsung pada 13 Jun 2012 dan vcd mula di mainkan di dalam masjid bermula
jam 8.30 pagi sehingga 9.30 pagi. Saya hanya menyelisihinya di dalam hati. Agak
terbakar tetapi saya menahan kesabaran. Kemudian seorang pegawai KAGAT
mempromosikan vcd yang dijual di masjid dengan harga RM20.00. Kemudian selepas
itu upacara penyampaian sajak mengenai Nabi Ibrahim, Musa dan kelahiran Nabi
Muhammad. Hati saya menjadi tenteram semula.
Baru sahaja hendak
reda, tiba-tiba jemaah dipersilakan berdiri. Keadaan kecoh sebentar apabila
saya keluar ke pintu belakang untuk bertemu dengan ajk KAGAT yang berada di
sebalik pintu belakang. Ini kerana jemputan diminta bangun dan mendendangkan
nasyid diiringi dengan muzik yang dipasang melalui vcd dan projektor. Kekecohan
itu berlaku apabila saya berkata “perkara ini bid’ah”. Saya lihat perkara ini
seperti aktiviti gereja.
Rasulullah shallallaahu ‘alaihi wa sallam bersabda :
Rasulullah shallallaahu ‘alaihi wa sallam bersabda :
مَنْ تَشَبَّهَ بِقَوْمٍ فَهُوَ مِنْهُمْ
“Barangsiapa yang menyerupai suatu kaum, maka ia termasuk golongan
mereka”. (Diriwayatkan oleh Abu Daud, Ahmad, Ath-Thabaraaniy dalam
Musnad asy-Syaamiyyiin, ‘Abdun bin Humaid dalam Al-Muntakhab, Ibnu Abi
Syaibah)
Mereka
mengeluarkan dalil aqli dan saya mengeluarkan dalil naqli. Salah seorang tidak
berpuas hati dan menyuruh saya berjumpa dengan Panglima di situ, lalu saya
berkata, saya seorang ahlu sunah wal jamaah, saya tidak akan menegur pemerintah
secara terbuka. Saya meminta agar mereka bawakan saya bertemu kepada Pegawai
mereka, tetapi keadaan sibuk ketika itu. Saya diarahkan pulang dan meninggalkan
majlis.
Saya akhirnya
membuat satu permintaan untuk diadakan diskusi ilmiah. Antara syaratnya ialah:
a.
Hanya Al-Quran dan hadis digunakan.
b.
Diskusi hendaklah dalam keadaan selamat dan
tertutup (kerana ia melibatkan aib dan maruah Pegawai Agama sendiri).
c.
Mereka yang akan berdiskusi dengan saya haruslah pegawai
yang berkelulusan Al-Quran dan hadis sahaja dan jika terdapat Pegawai dari
Al-Azhar, saya amat alu-alukan.
d.
Diskusi bukanlah mencari kemenangan tetapi mencari
kebenaran
e.
Tajuk diskusi, Kenapa perkara ini (bunyi-bunyian)
berlaku di masjid?
Sebagai persiapan
awal, saya mengumpulkan dalil dari hadis sebagai rujukan seandainya mereka
menyahut cabaran diskusi tersebut. Inilah antara hujjah yang bakal saya
gunakan.
Pesanan Buat Orang Bukan Islam
Tahukah Islam
menghapuskan dosa silam tuan-tuan?
عَنْ ابْنِ مَسْعُودٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ قَالَ رَجُلٌ
يَا رَسُولَ اللَّهِ أَنُؤَاخَذُ بِمَا عَمِلْنَا فِي الْجَاهِلِيَّةِ قَالَ مَنْ أَحْسَنَ
فِي الْإِسْلَامِ لَمْ يُؤَاخَذْ بِمَا عَمِلَ فِي الْجَاهِلِيَّةِ وَمَنْ أَسَاءَ
فِي الْإِسْلَامِ أُخِذَ بِالْأَوَّلِ وَالْآخِرِ
Ibnu Mas'ud radiallahuanhu
mengatakan, seorang laki-laki bertanya; 'ya Rasulullah, apakah kami dihukum kerana
kelakuan-kelakuan kami semasa jahiliah? ' Nabi menjawab: "Barang siapa
berbuat baik dalam Islam, maka tak dihukum kelakuan-kelakuannya semasa jahiliah,
sebaliknya Barang siapa berbuat buruk dalam Islam, ia dihukum semenjak kelakuan
awalnya dan akhirnya." (Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim)
1. Tauhid
Pertama di dalam
Islam ialah mengenal Allah dan mengesakannya atau di dalam istilah lain,
mentauhidkan Allah. Tauhid pula terbahagi kepada tiga iaitu:
Penilaian semula Hadis 40 Imam Nawawi
Hadis Arba'in (الأربعون النووية)
adalah karya Imam Muhyuddin Yahya bin Syaraf an-Nawawi yang mengandungi
42 hadis dan mengikut pendapat ulama, dua darinya adalah hadis dhaif.
Ulama berselisih pendapat mengenai dua hadis dhaif tersebut dan Ibnu
Rajab Al-Baghdadi mengatakan hadis nombor 30 dan 41 manakala yang lain
mengatakan hadis 41 dan 42 sedangkan hadis ke-42 adalah hasan gharib.
Walau bagaimana pun terdapat beberapa hadis dhaif lagi tetapi dengan
syarat yang ketat untuk dijadikan fadhail amal. Di sini saya bentangkan
hadis 40 di mana terdapat empat hadis dhaif pada bab 12, 30,31 dan 41
dan lima buah hadis hasan untuk tujuan fadhail amal pada bab 18, 29, 32,
39 dan 42.
Saya sertakan ulasan bagi hadis yang dinyatakan itu bagi menyokong kelemahan pada hadis tersebut. Saya bersetuju dengan Ibnu Rajab yang mengatakan hadis 30 dan 41 adalah dhaif dan saya tambahi lagi dua lagi hadis iaitu bab 12 yang disokong oleh Abu Ishaq al-Huweini (الشيخ أبي إسحاق الحويني) dan sebuah hadis lagi bab 31 adalah dari penelitian saya sendiri. Ini bermakna, terdapat empat hadis dhaif dan baki lima lagi hadis saya nilai sebagai hasan dengan bersyarat, ianya bertujuan fadail amal dan harus dinyatakan kecacatan status hadis tersebut serta dibuat penilaian pada perawinya sebelum memulakan lafaz matan hadis tersebut pada para penuntut ilmu.
Saya sertakan ulasan bagi hadis yang dinyatakan itu bagi menyokong kelemahan pada hadis tersebut. Saya bersetuju dengan Ibnu Rajab yang mengatakan hadis 30 dan 41 adalah dhaif dan saya tambahi lagi dua lagi hadis iaitu bab 12 yang disokong oleh Abu Ishaq al-Huweini (الشيخ أبي إسحاق الحويني) dan sebuah hadis lagi bab 31 adalah dari penelitian saya sendiri. Ini bermakna, terdapat empat hadis dhaif dan baki lima lagi hadis saya nilai sebagai hasan dengan bersyarat, ianya bertujuan fadail amal dan harus dinyatakan kecacatan status hadis tersebut serta dibuat penilaian pada perawinya sebelum memulakan lafaz matan hadis tersebut pada para penuntut ilmu.
Ibnu Rajab al-Hambali menulis Kitab 50 Hadis Panduan
Ilmu dan Hikmah (جا مع العلوم والحكم) bagi melengkapkan hadis 40 ini dan
bukan sebab kerana ada terdapat 10 hadis dhaif di dalamnya. Ibnu Rajab
di dalam muqaddimahnya menyatakan, Kitab Matan Arbain An-Nawawi sudah
cukup bagus, penambahan 8 hadis lagi adalah sebagai pencukupan sahaja.
Ia tidaklah menjadi kesalahan di dalam bidang ilmu kerana Imam Nawawi
sendiri menambah 16 hadis dari hasil pengumpulan dari Ibnu Solah. Untuk
pengetahuan semua, asal kitab Al-Arba’uun An-Nawawiyyah adalah
dari kuliah yang beliau sampaikan di majlis ilmu. Anak murid beliau
Al-Hafiz Ibnu Solah yang mengumpulkan hadis-hadis penting yang diambil
dari kuliah Al-Imam An-Nawawi sebanyak 26 buah hadis kemudian Al-Imam
An-Nawawi menambah lagi hingga terkumpul 42 buah hadis yang termaktub di
dalam kitab Al-Arba’uun An-Nawawiyyah.
Tujuan saya membuat penilaian kitab ini bukan bermaksud
merendah-rendahkan Imam Nawawi, tetapi sebagai peringatan kepada pembaca
kitab dan pengajar kitab ini serta kepada diri saya sendiri yang sedang
mensyarahkan kitab ini selama 40 hari bermula 21 Rajab 1433 di surau
al-mustaqim sempena menanti ketibaan Ramadhan agar menyatakan sesuatu
yang hak berkenaan hadis yang tersebut. (silakan copy and paste atau catatkan di dalam kitab masing-masing): Hadis-hadisnya adalah seperti berikut:
Khuf (Setokin Kulit) dan soal jawab mengenainya
Soal Jawab Mengenai Khuf
Soalan 1:
Adakah khuf sejenis setokin?
Jawapan: Ya, ia sejenis setokin yang terbuat dari kulit.
Setokin yang berada di pasaran kebanyakan terbuat dari kain kapas atau
nilon. Kedua-duanya boleh dibuat solat, perbezaan khuf dan setokin ialah
jenis materialnya. Setokin akan basah bila disapukan air wuduk, khuf
pula tidak basah.
Soalan 2:
saya musykil tentang masalah khuf,adakah sama kasut yang diperbuat dari getah dengan khuf?
Jawapan: Tidak sama antara kasut yang diperbuat daripada
kulit dengan getah untuk diistilahkan dengan kasut khuf. Khuf dalam
istilah fiqh bermaksud kasut kulit yang nipis yang dipakai dalam masjid
yang menutupi kedua buku lalinya. Ia banyak di jual di sekitar Masjidil
Haram ketika musim sejuk dan ia kebanyakan datang dari Pakistan, Afghan
dan India. Ia amat jarang dipakai di Malaysia kerana iklim tropika yg
mana rata-rata rakyat Malaysia memakai sandal atau selipar.
Soalan 3:
Apakah syarat-syarat menyapu khuf?
Jawapan: Antaranya ialah
1. Khuf itu mestilah dalam keadaan suci
2. khuf itu menutupi kaki hingga dua buku lali. Jika
khuf sudah berlubang dan pemiliknya orang yg miskin, maka ia dibolehkan
juga mengusapnya
3. Orang yang hendak menyarungkan dua khuf hendaklah terlebih dahulu dalam keadaan berwuduk
4. Menyapu khuf pada tempoh tertentu sahaja: 24 jam utk bukan musafir dan 72 jam utk musafir
5. Cara mengusapinya ialah memulakan dari hujung kaki naik ke betis di atas khuf. Tidak boleh menyapu bahagian bawahnya.
(Prof Dr Abdullah al-Muthlaq, KSA, Fiqh Sunna al-Muyassar. Riyadh: Kunuuz Isybiliyya, 2005)
Soalan 4:
Bagaimana berwuduk dengan memakai Khuf (setokin/sarung kaki)? Apa yang dimaksudkan khuf (sarung kaki yang kulit)?
Cara Syiah Menyuntik Ideologi dan Memusnahkan Anti-Syiah
Syiah, yang sejarahnya cuba dipadamkan oleh
sebahagian tokoh-tokoh Syiah, walaubagaimanapun sebahagian besar dari tokoh
mereka mengakui kewujudan Abdullah bin Saba’. Tokoh-tokoh mereka sendiri mengiktiraf
kewujudan Abdullah bin Saba’ iaitu orang yang pertama mengatakan “engkau,
engkau, engkau adalah Tuhan” yakni mempertuhankan Sayidina Ali walaupun ia
tidak datang dalam bentuk kelompok, tetapi ia datang dalam bentuk ideologi, ideologi
pelampau yang mengangkat Sayidina Ali sebagai Tuhan (menyamai Kristian yang
mengangkat nabi Isa sebagai Tuhan) ke tahap yang tidak sepatutnya. Melampaui
batas tahap kemanusiaan. Mengangkat Ali mempertuhankan Ali. Jika kita lihat
Al-Milal wa al-Nihal (Sejarah Perpecahan Ummat) di mana Syiah yang pertama
dinamakan Syiah As-Sabaiyyah iaitu sandaran kepada Abdullah bin Saba, seorang
Yahudi yang masuk ke dalam Islam, Islam zindik iaitu mereka yang ada agenda
iaitu merosakkan Islam dari dalam, di mana puak Yahudi ini memang cemburu
kepada Islam sejak mula disebarkan. Hubung kait Syiah hampir sama dengan
Yahudi, akidah Syiah hampir sama dengan Yahudi. Imam Mahdi versi Syiah hampir
sama dengan Yahudi, Dajjal versi Syiah hampir sama dengan Yahudi. Bahkan
disebutkan oleh Nabi Shallallahu Alaihi Wasallam:
Agenda Syiah sangatlah dahsyat. Mereka mulakan serangan dengan sumber-sumber agama kita. Baiklah saya akan jelaskan perincian dahulu bagaimana serangan ini bermula. Inilah metodolgi ideologi Syiah untuk menarik minat masyarakat kita yang jahil (sesetengah ulama juga ada jahil mengenai Syiah, lebih-lebih lagi berkepentingan politik atau tarekat). Mereka tidak akan berkata Aisyah penzina, Abu Bakar Kafir, Umar kafir kerana yang berkata sedemikian adalah pendakwah bodoh di kalangan Syiah kerana yang tidak cerdik, akan mula dakwahnya dengan mengkafirkan seluruh sahabat nabi, memfitnah Aisyah sebagai penzina. Mereka bijak mengatur strategi dan modus operandi. antara modus operandinya ialah:
يَتْبَعُ الدَّجَّالَ مِنْ يَهُودِ أَصْبَهَانَ سَبْعُونَ
أَلْفًا عَلَيْهِمْ الطَّيَالِسَةُ
"Dajjal diikuti Yahudi Ashbahan
sebanyak tujuhpuluh ribu, mereka mengenakan jubah hijau." (Hadis Riwayat
Muslim dan Ahmad)
Dalam riwayat lain menyebut
أَنَّ الدَّجَّالَ
يَخْرُجُ مِنْ أَرْضٍ بِالْمَشْرِقِ يُقَالُ لَهَا خُرَاسَانُ
Bahawasanya Dajjal akan keluar dari bumi
bagian timur yang disebut Khurasan (Hadis riwayat Ahmad, Ibnu Majah dan
Tirmidzi)
Di mana Asbahan itu? Di manakah Khurasan? Ia
di Parsi. Parsi pula di mana? Parsi adalah nama kuno bagi Iran. Ulasan Imam
Nawawi, ulama kontemporari menjelaskan, mereka adalah puak agama Syiah. Jadi,
ini tugas kita mengenal pasti rakan kita, anak kita, adik-beradik kita, menantu
kita, tunang kita, jiran kita, sama ada mereka ini puak agama Syiah atau tidak.
Kita sama-sama melaksanakan kempen anti Syiah. Jauhi mereka ini dari darah
daging kita. Mereka adalah puak dajjal. Bekerjasama dengan mereka bererti bekerjasama
dengan dajjal. Jangan biarkan ideologi mereka menular masuk di dalam institusi
kekeluargaan kita, masyarakat kita, ahlu sunah wal jamaah khasnya. Jika ragu,
rujuk pada ilmuan yang ada autoriti untuk bercakap di dalam agama tanpa
kepentingan politik.
Bukti video: Ulama Syiah berkata, semua sahabat nabi 'homoseks'
Agenda Syiah sangatlah dahsyat. Mereka mulakan serangan dengan sumber-sumber agama kita. Baiklah saya akan jelaskan perincian dahulu bagaimana serangan ini bermula. Inilah metodolgi ideologi Syiah untuk menarik minat masyarakat kita yang jahil (sesetengah ulama juga ada jahil mengenai Syiah, lebih-lebih lagi berkepentingan politik atau tarekat). Mereka tidak akan berkata Aisyah penzina, Abu Bakar Kafir, Umar kafir kerana yang berkata sedemikian adalah pendakwah bodoh di kalangan Syiah kerana yang tidak cerdik, akan mula dakwahnya dengan mengkafirkan seluruh sahabat nabi, memfitnah Aisyah sebagai penzina. Mereka bijak mengatur strategi dan modus operandi. antara modus operandinya ialah:
Dr Yusuf Al-Qaradhawi Menyangkal Perubatan Sunnah
Bismillahirrahmanirrahim,
Diskusi bersama al-`Allamah Dr. Yusuf al-Qaradhawi dalam siri Fiqh al-Hayah (Fiqh Kehidupan) dalam rancangan TV satelit Iqra, berkenaan Perubatan Nabi shallallahu alaihi wasallam Antara Pengalaman Peribadi Manusia dan Wahyu Ilahi. Siri membincangkan hakikat Perubatan Nabi shallallahu alaihi wasallam yang sering kali di salah fahami oleh kebanyakan masyarakat, hingga terdapat mereka yang menjadikan segala kata-kata dan perbuatan Nabi shallallahu alaihi wasallam berkenaan perubatan sebagai suatu wahyu yang tidak boleh disangkal. Ia juga menjelaskan salah faham menular di kalangan masyarakat yang membahagi-bahagikan ilmu perubatan itu kepada perubatan Islam dan perubatan bukan Islam, hakikatnya tiada pembahagian sedemikian.
فِي
كِتَابِ الله كُلُّنَا نَحْيَا وَ شَرِيْعَتُنَا هِيَ نَهْضَتُنَا وَبِهَدِي الله مَحَمَّد
Diskusi bersama al-`Allamah Dr. Yusuf al-Qaradhawi dalam siri Fiqh al-Hayah (Fiqh Kehidupan) dalam rancangan TV satelit Iqra, berkenaan Perubatan Nabi shallallahu alaihi wasallam Antara Pengalaman Peribadi Manusia dan Wahyu Ilahi. Siri membincangkan hakikat Perubatan Nabi shallallahu alaihi wasallam yang sering kali di salah fahami oleh kebanyakan masyarakat, hingga terdapat mereka yang menjadikan segala kata-kata dan perbuatan Nabi shallallahu alaihi wasallam berkenaan perubatan sebagai suatu wahyu yang tidak boleh disangkal. Ia juga menjelaskan salah faham menular di kalangan masyarakat yang membahagi-bahagikan ilmu perubatan itu kepada perubatan Islam dan perubatan bukan Islam, hakikatnya tiada pembahagian sedemikian.
Pada zaman Nabi shallallahu alaihi
wasallam kita telah sedia maklum bahawa baginda menunjukkan kita beberapa
teladan dan juga menyeru umat Islam untuk mendapatkan rawatan dan penyembuhan
serta mencari ubat dan penawar apabila ditimpa penyakit sama ada penyakit yang
diketahui atau pun penyakit yang tidak diketahui kerana sabda Nabi shallallahu
alaihi wasallam,
مَا أَنْزَلَ
اللَّهُ دَاءً إِلَّا أَنْزَلَ لَهُ شِفَاءً
Allah tidak akan menurunkan penyakit
melainkan menurunkan ubatnya juga. (Hadis Sahih Bukhari, dan hadis riwayat Abu
Daud, Ibnu Majah dan lain-lain, Nabi shallallahu alaihi wasallam menambah, semua
penyakit ada penawar kecuali penyakit tua dan mati)
Kaedah merawat penyakit memerlukan pesakit
dan perawat atau doktor. Pesakit pula sangat bercita-cita dan menaruh harapan
yang tinggi untuk sembuh manakala doktor atau perawat pula bekerja keras untuk
mencari penawar bagi penyakit. Tetapi sejak akhir-akhir ini kita dapati terdapat
isu yang ditimbulkan iaitu Perubatan Nabi (saya kira, ia sebagaimana yang
tercatat di dalam Kitab Thib An-Nabawi karya Ibnu Qayyim, murid Ibnu Taimiyyah)
dan membesar-besarkan isu ini telah merosakkan segala-galanya. Melampaui batas
di dalam agama memusnahkan segala-galanya. Sesetengah tip penyembuhan telah diberikan
oleh Nabi shallallahu alaihi wasallam kepada para sahabat berupa bahan alamiah
berdasarkan suasana persekitaran tanah Arab, kerana Nabi shallallahu alaihi
wasallam tinggal di suasana Arab dan mempelajari budaya Arab. Nabi shallallahu
alaihi wasallam sebaik-baik ikutan. Baginda pintar, peka dengan sesuatu perkara
dan mempunyai pengetahuan yang mendalam terhadap sesuatu perkara. Oleh sebab
itu, baginda cepat memahami apa yang dipelajarinya melalui perubahan
persekitaran di sekelilingnya. Nabi shallallahu alaihi wasallam mencadangkan
beberapa penawar yang mana ia berhasil menyembuhkan beberapa penyakit.
Persoalannya, adakah ia perubatan wahyu
atau adakah ini hanya perubatan berdasarkan petua dan ilmu yang dipelajarinya
melalui pengalamannya?
26 Mei 2012
Tafsir Surah Al-Buruj - Kisah Ashabul Ukhdud
Di dalam al-Quran, kita sering membaca terjemahannya tetapi kita tidak
tahu tafsir bagi setiap surah hingga kita tidak sedar, betapa banyak
penceritaan di sebalik setiap kalamullah itu. Ini kerana, ramai yang
beranggapan bahawa membaca buku tanpa berguru itu ibarat menuntut ilmu
dengan syaitan. Tetapi mereka terlupa, sebaik-baik buku bacaan adalah
al-Quran. Membaca terjemahannya sahaja tidak akan sempurna sehingga kita
membelek beberapa kitab tafsir. Terdapat banyak kitab tafsir al-Quran
yang telah berada di pasaran yang telah diterjemahkan ke dalam Bahasa
Indonesia seperti Tafsir Ibnu Katsir, Tafsir Tabari, Tafsir Baghawi,
Tafsir Al-Azhar, Tafsir al-Jalalin, Tafsir Ibnu Abbas, Tafsir Ibnu
Mas'od dan lain-lain lagi. Setiap kitab tafsir mempunyai keunikan
tersendiri. Pada kebiasaanya, ia di susun mengikut sesebuah ayat,
diikuti hadis nabi (sama ada hadis sahih atau hadis dhaif), atsar para
sahabat dan tabi'in dan kemudian diakhiri dengan ulasan pengarang kitab
sama ada melalui jalan cerita dari hadis maudhu, kisah Israiliyat
mahupun kitab catatan sejarah.
Uniknya di dalam Tafsir Surah Al-Buruj terdapat peristiwa Kisah Ashabul Ukhdud. Apakah kisahnya itu?
Uniknya di dalam Tafsir Surah Al-Buruj terdapat peristiwa Kisah Ashabul Ukhdud. Apakah kisahnya itu?
وَالسَّمَاء ذَاتِ الْبُرُوجِ (1) وَالْيَوْمِ الْمَوْعُودِ
(2) وَشَاهِدٍ وَمَشْهُودٍ (3) قُتِلَ أَصْحَابُ الْأُخْدُودِ (4) النَّارِ ذَاتِ الْوَقُودِ
(5) إِذْ هُمْ عَلَيْهَا قُعُودٌ (6) وَهُمْ عَلَى مَا يَفْعَلُونَ بِالْمُؤْمِنِينَ
شُهُودٌ (7) وَمَا نَقَمُوا مِنْهُمْ إِلَّا أَن يُؤْمِنُوا بِاللَّهِ الْعَزِيزِ الْحَمِيدِ
(8) الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَاللَّهُ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ شَهِيدٌ
(9) إِنَّ الَّذِينَ فَتَنُوا الْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ ثُمَّ لَمْ يَتُوبُوا
فَلَهُمْ عَذَابُ جَهَنَّمَ وَلَهُمْ عَذَابُ الْحَرِيقِ (10
1. Demi langit Yang mempunyai
tempat-tempat peredaran bintang-bintang;
2. dan hari (pembalasan) Yang dijanjikan;
3. dan makhluk-makhluk Yang hadir
menyaksikan hari itu, serta Segala keadaan Yang disaksikan; -
4. Celakalah kaum Yang menggali parit,
5. (Parit) api Yang penuh Dengan bahan
bakaran,
6. (Mereka dilaknat) ketika mereka duduk
di kelilingnya,
7. sambil mereka melihat apa Yang mereka
lakukan kepada orang-orang Yang beriman.
8. dan mereka tidak marah dan menyeksa
orang-orang Yang beriman itu melainkan kerana orang-orang itu beriman kepada
Allah Yang Maha Kuasa, lagi Maha Terpuji!
9. Tuhan Yang Menguasai Segala alam langit
dan bumi. dan (ingatlah), Allah sentiasa menyaksikan tiap-tiap sesuatu.
10. Sesungguhnya orang-orang Yang
menimpakan bencana untuk memesongkan orang-orang lelaki Yang beriman dan
orang-orang perempuan Yang beriman, kemudian mereka tidak bertaubat, maka
mereka akan beroleh azab neraka jahannam (kerana perbuatan buruk itu), dan
mereka akan beroleh lagi azab api Yang kuat membakar (kerana mereka tidak
bertaubat).
“Sesungguhnya orang-orang yang
mendatangkan ujian kepada orang-orang mukmin laki-laki dan perempuan,”, yakni
dengan membakar mereka. Demikian yang dikemukakan oleh Ibnu Abbas, Mujahid,
Qatadah, ad-Dhahhak dan Ibnu Abza.
Bagi tafsir surah al-Buruj ayat 1-10, Imam
Ibnu Katsir memetik hadis berikut iaitu:
Kekacauan Pemikiran Irshad Manji Dalam Bukunya 'Allah, Kebebasan Dan Cinta'
Kritikan, bidasan serta ulasan buku 'Allah, Kebebasan Dan Cinta' dari
Irshad Manji Laknatullah melihatkan kerancuan pemikiran Irshad Manji dan
mengandungi unsur dakwah kristianisasi. Buku Manji dimulakan dengan
perbahasannya
tentang tuhan. Dalam halaman 9 Manji mendakwa kalimah Allah adalah
terjemahan
bahasa Arab bermaksud Tuhan. Ini bererti kalimah Allah bukanlah kata
nama khas
yang merujuk kepada tuhan tertentu tetapi mana-mana perkara yang
dijadikan
tuhan akan diterjemahkan Allah dalam bahasa Arab. Itu
adalah rumusan mudah dalam memahami pendirian Manji tentang Allah.
Kemudian
Manji mengakui bahawa dia sedar pemahamannya tentang tuhan bukanlah
seperti
yang difahami oleh ramai orang. Bermakna Manji sendiri akur bahawa dalam
perkara yang paling asas dalam agama Islam iaitu isu ketuhanan, dia
sendiri
masih kabur dan tidak memiliki titik temu dengan majoriti umat Islam
yang lain.
Justeru, bagaimanakah Manji mampu melakukan perubahan atau reformasi
pada
perkara-perkara yang lain. Sekurang-kurangnya Manji perlu meletakkan
asas yang
sama antara semua umat Islam sebelum berpindah kepada perkara yang lain.
Dalam hal ini, Manji perlu tahu bahawa
umat Islam dengan penuh keimanan mengatakan Allah adalah kata nama khas yang
hanya merujuk kepada Tuhan Yang Maha Esa. Jika dikatakan bahawa kalimah Allah
adalah terjemahan Arab bermaksud Tuhan, ini bermakna tuhan-tuhan dalam agama
lain juga akan dirujuk sebagai Allah. Hal ini secara tidak langsung mengakui
bahawa agama-agama lain itu juga menyembah tuhan yang sama sebagaimana yang
disembah oleh umat Islam. Sedangkan Allah SWT menolak penyembahan yang
dilakukan itu sebagai penyembahan yang merujuk kepada zat-Nya. Ketika surah
al-Ikhlas diturunkan, ia membicarakan soal konflik tentang siapakah sebenarnya
Allah yang dituturkan oleh agama-agama lain itu. Adakah ia tepat dan benar
dengan konsep “Allah” sebagaimana yang digelar dan dipanggil oleh mereka? Imam
Ibn Kathir menukilkan kata-kata ‘Ikrimah tentang perihal turunnya ayat ini. Berkata ‘Ikrimah:
Bolehkah saya berpuasa bulan rejab?
Telah tersebar di dalam facebook dan blog akan
hadis yang maksudnya berbunyi: "Barang siapa berpuasa sehari di bulan
Rajab, maka ia laksana berpuasa setahun, bila puasa 7 hari maka ditutuplah
untuknya pintu-pintu neraka Jahanam, bila puasa 8 hari dibukakan untuknya 8 pintu
syurga, bila puasa 10 hari, Allah akan mengabulkan semua
permintaannya."Barang siapa mengingatkan orang lain tentang ini seakan
ibadah 80 tahun". Ketahuilah bahawa hadis ini Palsu, bahkan tiada walaupun
satu hadis akan kelebihan berpuasa pada bulan Rejab secara khusus melainkan ia
Dha'if Jiddan atau Palsu.
Menurut Al-Hafiz Ibnu Hajar Al-Asqolani di
dalam Kitabnya ‘Tabyiin Al-’Ajab Bima Warada Fi Fadli Rajab (تبيين العجب بما ورد فى فضل
رجب) –
(Menyatakan Keajaiban terhadap riwayat yang menyebut tentang Kelebihan Bulan
Rejab): “Tidak ada hadis Sahih yang boleh dibuat hujjah menyebut tentang
kelebihan Bulan Rejab, Puasa padanya juga berpuasa pada masa yang tertentu
dalam Bulan Rejab”.
Di sini saya menyenaraikan sebahagian
hadis palsu yang tersebar mengenai fadilat keutamaan solat dan puasa di bulan
Rajab.
HADIS PERTAMA
رَجَبٌ شَهْرُ
اللهِ وَشَعْبَانُ شَهْرِيْ وَرَمَضَانُ شَهْرُ أُمَّتِيْ.
“Rajab bulan
Allah, Sya’ban bulanku dan Ramadhan adalah bulan ummatku.
Keterangan: HADIS INI (مَوْضُوْعٌ) MAUDHU’
Kata Syeikh ash-Shaghani (wafat th. 650
H): “Hadis ini maudhu’.” Lihat Maudhu’atush Shaghani (I/61, no. 129).
Hadis tersebut mempunyai matan yang
panjang, lanjutan hadis itu ada lafaz:
لاَ تَغْفُلُوْا
عَنْ أَوَّلِ جُمُعَةٍ مِنْ رَجَبٍ فَإِنَّهَا لَيْلَةٌ تُسَمِّيْهَا الْمَلاَئِكَةُ
الرَّغَائِبَ...
“Janganlah kalian
lalai dari (beribadah) pada malam Jumaat pertama di bulan Rajab, kerana malam
itu Malaikat menamakannya Raghaa-ib...”
Keterangan: HADIS INI (مَوْضُوْعٌ) MAUDHU’
Kata Ibnul Qayyim (wafat th. 751 H):
Syiah Kepanasan, Al-azhar, Ikhwan dan Salafi Bersatu
Al-Azhar hari ini (20 Mei 2012) mengadakan muktamar bermula jam 10 pagi
membincangkan isu "Al-Husainiyyat", iaitu satu usaha yang dilakukan
oleh Syiah bagi mengembangkan ajaran mereka di Mesir. Satu sahah milik
sebuah tariqat menjemput seorang syeikh Syiah dari Qum, Iran atas alasan
"bagi mendekatkan antara Sunni-Syiah", alasan dangkal yang ditolak
mentah-mentah oleh ulama Al-Azhar. Minggu lepas, pihak berkuasa Mesir
mengarahkan sahah Husainiyyat itu ditutup dan seluruh kelengkapannya
dirampas sementara hari ini ulamak Al-Azhar dan Mesir menyatakan
pendirian mereka menolak sebarang kegiatan menyebar ajaran Syiah di
Mesir. Turut hadir wakil ulama Salafi, Syeikh Muhammad Hasan, wakil
Ikhwan Muslimin dan wakil Kesatuan Golongan Asyraf Mesir. Sewajarnya
Syiah tidak boleh diberikan muka kerana mereka juga tidak mengizinkan
Sunni tersebar di negara mereka, Iran. Saling hormat-menghormati
walaupun selalunya Sunni acapkali ditipu atas nama "taqrib".
Susulan tindakan pihak berkuasa Mesir menutup sahah Syiah, "Al-Husainiyyat" dan muktamar ulama pagi tadi yang disertai oleh ulama Al-Azhar (Mazhab Asyairah), Ikhwan Muslimin dan Salafi Mesir: Penganut Syiah di Mesir mula kepanasan dengan tindakan ulama-ulama tersebut bahkan melabelkan golongan Salafi tersebut sebagai "Wahabi" yang menjadi seteru Syiah sejak Muhammad bin Abdul Wahhab menghapuskan acara khurafat serta menyandarkan metodologinya kepada Ibnu Taimiyyah.
Susulan tindakan pihak berkuasa Mesir menutup sahah Syiah, "Al-Husainiyyat" dan muktamar ulama pagi tadi yang disertai oleh ulama Al-Azhar (Mazhab Asyairah), Ikhwan Muslimin dan Salafi Mesir: Penganut Syiah di Mesir mula kepanasan dengan tindakan ulama-ulama tersebut bahkan melabelkan golongan Salafi tersebut sebagai "Wahabi" yang menjadi seteru Syiah sejak Muhammad bin Abdul Wahhab menghapuskan acara khurafat serta menyandarkan metodologinya kepada Ibnu Taimiyyah.
Kumpulan yang melabelkan diri mereka sebagai
"Aliran Pemuda Syiah Mesir" menyerang Al-Azhar sebagai menghalang
kebebasan sedangkan kata mereka, Al-Azhar dibina oleh kerajaan Syiah Fatimiyyah
dan nama Al-Azhar itu diambil dari "Fatimah Az-Zahra'. Mereka mengecam
tindakan ulama tersebut sebagai 'satu komplot' antara Al-Azhar, Ikhwan dan
Salafi bagi menjatuhkan Syiah di Mesir.
Memang benar, Universiti Al-Azhar yang
kita kenali sekarang pernah menjadi pusat penyebaran agama Syiah Fatimiyyah,
Imamiyyah dan Ismailiah oleh Kerajaan Fatimiyyah di Maghribi pada tahun 197-567H
iaitu sebelum muncul Salahuddin al-Ayyubi panglima perang kerajaan Bani
Abbasiyyah yang mengambil alih kuasa di Mesir.
شيعة مصر يهاجمون "السلفيين" ويحرضون الأزهر ضدهم
Apa pun,tahniah buat ulama Mesir yang
menjadikan Syiah di Mesir yang tidak sampai 1% jumlah mereka ini merasai
kepanasan. Lihatlah kesan apabila ahlusunnah bersatu, Syiah sudah mula
kepanasan. Apatah lagi jika penyatuan itu bertambah kuat, tidak mustahil
akan lahir Mahdi yang akan menghapuskan kekejaman yahudi dan negara
Israel di bumi Falastin.
Seperti yang saya katakan, dulu mereka (agama Syiah)
menggunakan gelaran nasibi, sekarang mereka lebih suka meletakkan
gelaran Wahhabi
kepada yang melawan mereka. Di Tanah Arab,
Lelaki Berjubah Putih Mengangkat Pemuda Syahid Dengan Sebelah Tangan
Ketika askar upahan rejim Basyar Al-Assad sedang menggila membunuh
penunjuk perasaan, tiba-tiba keluar sosok tubuh seorang lelaki berjubah
putih dari arah sebelah tentera Basyar Al-Assad. Lelaki itu mengangkat
mangsa yang syahid dibunuh askar upahan Basyar Al-Assad dengan tenang
sedangkan dibelakangnya ada tentera bersenjata.
Kelihatan lelaki berjubah putih itu tenang mengangkat pemuda yang telah mati syahid itu dengan sebelah tangan sahaja.
Adakah ianya Malaikat? atau jin? Wallahu a'lam. Mereka membantu ahlu sunnah yang ditindas puak Syiah baalawi (Syiah Alawi atau Syiah Alawiyyah - علوية) di Syria manakala bantuan Allah tetap bersama. Penderitaan dan dugaan yang berat oleh rakyat Syria ahlu sunnah wal jamaah ini adalah sebagai ujian Allah. Manakala bantuan ghaib dari Allah hanyalah sebagai meredakan hati-hati orang yang beriman.
Siapakah lelaki berjubah putih itu? Masih menjadi persoalan. Tengok video di bawah ini, mungkin kurang jelas tapi video yang kedua di penghujungnya mungkin anda dapat amati betul-betul.. Wallahu a’lam
Video di bawah ini pula adalah video asal yang tidak diubahsuai/edit:
Kelihatan lelaki berjubah putih itu tenang mengangkat pemuda yang telah mati syahid itu dengan sebelah tangan sahaja.
Adakah ianya Malaikat? atau jin? Wallahu a'lam. Mereka membantu ahlu sunnah yang ditindas puak Syiah baalawi (Syiah Alawi atau Syiah Alawiyyah - علوية) di Syria manakala bantuan Allah tetap bersama. Penderitaan dan dugaan yang berat oleh rakyat Syria ahlu sunnah wal jamaah ini adalah sebagai ujian Allah. Manakala bantuan ghaib dari Allah hanyalah sebagai meredakan hati-hati orang yang beriman.
Siapakah lelaki berjubah putih itu? Masih menjadi persoalan. Tengok video di bawah ini, mungkin kurang jelas tapi video yang kedua di penghujungnya mungkin anda dapat amati betul-betul.. Wallahu a’lam
Video di bawah ini pula adalah video asal yang tidak diubahsuai/edit:
Penilaian Semula Kitab Al-Jauhar Al-Mauhub - Doa Kucup Ibu Jari
Kitab 'Al-Jauhar Al-Mauhub' ini adalah
merupakan hasil terjemahan oleh Asy-Syeikh 'Ali bin 'Abdur Rahman Al-Kalantani,
yang telah beliau nukilkan daripada "Kitab Lubab Al-Hadith", karangan
bagi Asy-Syeikh Al-'Alim Al-'Allamah Jalaluddin 'Abdul Rahman As-Suyuthi. Buku
ini merupakan "mau'izah" (pengajaran) dan bimbingan agama di dalam
berbagai lapangan 'ibadat yang perlu bagi setiap mukallaf mengetahuinya. Kitab
ini telah banyak kali diulang cetaknya dan banyak digunakan di pondok-pondok.
Dan sesungguhnya kitab asalnya ialah dalam tulisan jawi, tetapi memandangkan
kebanyakan generasi sekarang ini yang kurang mahir dalam tulisan jawi, maka
untuk membantu mereka yang amat berminat mendalami 'ilmu agama maka inisiatif
telah dibuat dengan menyalinnya dari tulisan jawi ke tulisan roman dengan tanpa
ada pindaan daripada teks asal, agar mudah bagi mereka untuk mengikuti setiap
perkataan yang terdapat dalam teks asal.
Adakah Ini Hadis Palsu?
Tidak satu pun tercatat di dalam mana-mana
kitab hadis melainkan ia dikeluarkan di dalam Kitab Al-Jauhar Mauhub Wa
Munabbihat Al-Qulub iaitu ia disalin dari Kitab Lubab Al-Hadith karangan bagi
Asy-Syeikh Al-'Alim Al-'Allamah Jalaluddin 'Abdul Rahman As-Suyuthi. Saya tidak menjumpainya. Percaya atau
tidak, hanya di Malaysia atau di negara nusantara yang mengamalkannya.
Doa Kucup Ibu Jari: Doa Ini Dibaca Ketika Azan Berkumandang,
Semasa Muazzin Selesai Melafazkan
Kalimah (أشهد أن محمد رسول
الله)
Maka Dibaca Satu Kali Sahaja Setiap Kali
Muazzin Melafakan Kalimah Tersebut. Jadi dua Kali Setiap Solat Fardu kononnya
mata kita cerah dan mendapat syafaat dari Rasulullah. Dipetik dari kitab
Al-Jauhar Mauhub Wa Munabbihat Al-Qulub muka surat 43.
Kaifiat: Setelah menjawab azan اشهد أن محمد الرسول الله kucup pada kuku kedua ibu jari,
kedua belah tangan kiri dan kanan kemudian letakkan bahagian kedua bahagian
kuku ibu pada kedua belah mata (kedua kuku ibu jari yang bersesuaian. kuku ibu
jari kanan pada sebelah mata kanan) dan kuku ibu jari kiri pada sebelah mata
kiri dan gerakkan ke sebelah tepi wajah kita. Jika kuku ibu jari kanan
digerakkan ke sebelah kanan dan begitu juga kuku ibu jari kiri digerakkan ke
sebelah kiri. Doanya seperti berikut:
Mengapa wajib mendahului al-Quran dan Sunnah mengikut pandangan Salaf?
أَنْ
الْحَمْدُ لِلَّهِ نَسْتَعِينُهُ وَنَسْتَغْفِرُهُ وَنَعُوذُ بِهِ مِنْ
شُرُورِ أَنْفُسِنَا مَنْ يَهْدِ اللَّهُ فَلَا مُضِلَّ لَهُ وَمَنْ
يُضْلِلْ فَلَا هَادِيَ لَهُ وَأَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ
وَأَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُولُهُ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ
آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ الَّذِي تَسَاءَلُونَ بِهِ وَالْأَرْحَامَ إِنَّ
اللَّهَ كَانَ عَلَيْكُمْ رَقِيبًا
Amma Ba'du. Saudaraku yang dikasihi Allah sekalian,
sahabat nabi tak sama seperti kita. Sahabat nabi menyaksikan wahyu,
mereka diangkat dan dimuliakan oleh Allah dan Allah azza wajalla
menceritakan perihal mereka di dalam al-Quran sebagai manusia yang
paling mulia yang tidak akan menyamai dengan pengorbanan kita terhadap
agama Islam. Mereka jujur dalam banyak perkara dan kerana mereka
jugalah, Islam sampai kepada kita. Pengorbanan mereka yakni harta dan
jiwa melebihi pengorbanan mana-mana manusia sejak zaman nabi Adam. Malah
mereka tidak membelot dan tidak pula mempunyai kepentingan diri.
Sahabat nabi diiktiraf oleh nabi sendiri. Kelebihan dan keistimewaan para sahabat lebih menyerlah dari matan hadis berikut:
Jawapan ini bagi menyangkal dakwaan dari kita yang mempertikaikan mengapa ada sahabat melakukan bid’ah dibolehkan sedangkan kita tidak dibenarkan sama sekali melakukan bid’ah. Jadi, untuk mereka ini kita akan bertanya kembali, apa jenis bid’ah yang dilakukan oleh sahabat nabi? Adakah kamu maksudkan ia perihal solat tarawih? Atau mungkin juga Qunut? Atau mungkin juga membukukan al-Quran?
لا تَسُبُّوا أَصْحَابِي فَلَوْ أَنَّ أَحَدَكُمْ أَنْفَقَ مِثْلَ أُحُدٍ ذَهَبًا مَا بَلَغَ مُدَّ أَحَدِهِمْ وَلَا نَصِيفَهُ
Jangan kamu cerca (caci dan maki) sahabat-sahabatku! Maka kalaulah
seseorang di antara kamu membelanjakan emas seumpama bukit Uhud
(banyaknya)tidaklah sampai (nilainya)menyamai seperti secupak atau
setengah cupak yang mereka (sahabat-sahabatku) belanjakan. (Hadis Sahih
Bukhari)Jawapan ini bagi menyangkal dakwaan dari kita yang mempertikaikan mengapa ada sahabat melakukan bid’ah dibolehkan sedangkan kita tidak dibenarkan sama sekali melakukan bid’ah. Jadi, untuk mereka ini kita akan bertanya kembali, apa jenis bid’ah yang dilakukan oleh sahabat nabi? Adakah kamu maksudkan ia perihal solat tarawih? Atau mungkin juga Qunut? Atau mungkin juga membukukan al-Quran?
Ikhwan yang dimuliakan, tidaklah layak bagi kita
membandingkan diri kita dengan sahabat nabi. Mereka telah bersama-sama
nabi malah ada yang di antaranya telah bersama nabi kita lebih 20 tahun,
dan ada di antara darinya telah menyaksikan hampir keseluruhan
bagaimana wahyu Allah diturunkan kepada nabi Muhammad shallallahu alaihi
wasallam. Mereka yang mempertikai sahabat nabi ini bolehlah kita
tafsirkan mereka sebagai golongan dari agama Syiah. Tarekat tasawuf juga
dari kelompok Syiah.
Tuan-tuan, perkara bid’ah suatu perbahasan panjang yang
pasti bakal/telah menyakiti hati manusia yang mempunyai penyakit hati.
Mereka ini adalah pengamal tegar perkara bid’ah dan ahlul bid’ah ini
sememangnya telah merosakkan kemurnian dan kesucian Islam. Mereka
mencari dalil dan nas untuk memuaskan hati mereka, jika mereka tidak
menjumpainya maka mereka akan menggunakan logik akal mereka dan jika
mereka menjumpainya dari riwayat yang tidak sahih, maka ini akan
membuatkan mereka semakin bertambah keras hati dan tetap berkekalan
dengan bid’ahnya. Apatah lagi jika gurunya juga menyokong perkara
bid’ah, maka mereka akan memperjuangkan pula nama guru mereka si fulan
bin si fulan. Na’uzubillah.
Sanad Hadis Hanya Sehingga Perawi Kitab Itu Sahaja
Sebelum melanjutkan lagi penulisan, saya cuba ringkaskan
siapakah yang layak untuk sanad hadis di mana jawapannya hanyalah
setakat perawi hadis itu sahaja. Jika hadis itu dari kitab sahih
Bukhari, bermakna sanad itu sehingga Imam Bukhari. Jika Sahih Muslim
bermakna sehingga Imam Muslim. Jika Kitab Sunan Abu Daud, bermakna
sehingga Imam Abu Daud. Tiada sanad hadis selepas itu, ini adalah
bertujuan bagi memelihara hadis itu sendiri. Walaupun ada ulama sekarang
mendakwa mempunyai sanad hadis dari berbagai-bagai Imam ahlul hadis
namun sebenarnya, bukanlah mereka ini bersanad dengan hadis ini, tetapi
mereka hanyalah menerima ijazah sama ada melalui pengkhataman
bersama-sama rakan di hadapan guru atau dikhatamkan oleh guru mereka.
Mengapakah saya berkata demikian? Untuk lebih jelas lagi, kita ambil dua
kes di bawah iaitu:
Tawassul di kubur dan kedustaan kepada Imam Syafii
أَنْ الْحَمْدُ لِلَّهِ نَسْتَعِينُهُ
وَنَسْتَغْفِرُهُ وَنَعُوذُ بِهِ مِنْ شُرُورِ أَنْفُسِنَا مَنْ يَهْدِ اللَّهُ فَلَا
مُضِلَّ لَهُ وَمَنْ يُضْلِلْ فَلَا هَادِيَ لَهُ وَأَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا
اللَّهُ وَأَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُولُهُ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ
آمَنُوا {اتَّقُوا اللَّهَ الَّذِي تَسَاءَلُونَ بِهِ وَالْأَرْحَامَ إِنَّ اللَّهَ
كَانَ عَلَيْكُمْ رَقِيبًا} { يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ حَقَّ
تُقَاتِهِ وَلَا تَمُوتُنَّ إِلَّا وَأَنْتُمْ مُسْلِمُونَ} {يَا أَيُّهَا الَّذِينَ
آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَقُولُوا قَوْلًا سَدِيدًا يُصْلِحْ لَكُمْ أَعْمَالَكُمْ
وَيَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ وَمَنْ يُطِعْ اللَّهَ وَرَسُولَهُ فَقَدْ فَازَ فَوْزًا
عَظِيمًا
Di antara barang dagangan yang dipakai oleh
kaum yang hobinya bertabaruk dengan kuburan adalah sebuah kisah yang
dikeluarkan oleh Al Imam Al Khathib Al Baghdadi rahimahullah di dalam
Tarikhnya, sebuah kisah yang menceritakan bahawasanya Al Imam Asy Syafi'i rahimahullah
apabila memiliki hajat beliau mendatangi kuburan Al Imam Abu Hanifah dan solat
di sana serta berdoa.
Kisah ini adalah kisah yang menakjubkan -
asing dan penuh dengan kemusykilan, walaupun pemilik blog
http://alhabaib.blogspot.com/2012/02/tabarruk-imam-syafii-khatib-al-baghdadi.html
(selanjutnya disingkatkan dengan blog alhabaib) - berusaha untuk mempercayai
dan menyebarkan kisah aneh ini - bagaimana tidak aneh, apabila seseorang yang
berusaha untuk mendalami aqidah imam empat mazhab – di antaranya Al Imam Asy
Syafi'i rahimahullah, mereka akan menjumpai jauhnya keempat Imam tersebut dari
perbuatan syirik seperti ini.
Maka tulisan di bawah ini, adalah dalam
rangka menerangkan kepalsuan kisah tersebut, membersihkan kotoran yang dinisbahkan
kepada Al Imam Asy Syafi'i rahimahullah dan boleh juga dianggap sebagai
bantahan terhadap pemilik blog di atas dan propaganda-propagandanya.
Al Imam Al Khathib Al Baghdadi
rahimahullah berkata:
أخبرنا القاضي أبو عبد الله الحسين بن علي بن محمد الصيمري ،
قال: أنبأنا عمر بن إبراهيم المقرئ قال: نبأنا مُكرم بن أحمد قال: أنبأنا عمر بن
إسحاق بن إبراهيم قال: نبأنا علي بن ميمون قال: سمعت الشافعي يقول: إني لأتبرك بأبي
حنيفة، وأجيء إلى قبره في كل يوم - يعني زائراً - فإذا عرضت لي حاجة صليتُ ركعتين
وجئت إلى قبره، وسألت الله تعالى عنده، فما تبعد عني حتى تُقضى
Telah mengkhabarkan kepada kami Al Qadhi
Abu Abdillah Al Husein bin Ali bin Muhammad Al Shamiri berkata : telah
menceritakan kepada kami 'Umar bin Ibrahim Al Muqri berkata : telah
menceritakan kepada kami Mukrim bin Ahmad : telah menceritakan kepada kami Umar
bin Ishaq bin Ibrahim berkata : telah menceritakan kepada kami Ali bin Maimun
berkata : " Aku mendengar Asy Syafi'i berkata : " “Sesungguhnya aku
telah bertabarruk dari Abu Hanifah dan mendatangi kuburannya setiap hari. Jika
aku memiliki hajat maka aku melakukan solat dua rakaat dan lantas mendatangi
kuburannya dan meminta kepada Allah untuk mengabulkan doaku di sisi
(kuburannya). Maka tidak lama kemudian akan dikabulkan.” (Tarikh Baghdad 1/123).
Maka di sini saya terbitkan empat bantahan saya iaitu:
Maka di sini saya terbitkan empat bantahan saya iaitu:
Dr Yusuf Qardhawi mendhaifkan hadis sahih Muslim?
Penulisan kali ini tidaklah sehebat tinta
dari rakan seperjuangan, berbekalkan sedikit ilmu yang sudah pastinya tidaklah
sehebat mana, saya terpanggil untuk menyambung atau meneruskan perbincangan
mengenai perkara tajuk iaitu Dr Yusuf Qardhawi mendhaifkan hadis sahih Muslim berkenaan
"taat pemerintah walau dipukul punggung (belakang) dan merampas
harta" selain sama dengan pendapat Syaikh Mustafa al-`Adawiy ia juga sama
dengan pendapat al-`Allamah Dr. Yusuf al-Qaradhawi. Sebelum meneruskan lagi
pembacaan ringkas ini, sudilah kiranya menonton terlebih dahulu dua video (berbahasa arab)
berkenaan dengannya iaitu:
Dr. Yusof Al-Qaradawi berkata: boleh berhimpun untuk menentang mungkar. Dan golongan ulama di dalam PAS memakai kaedah Dr Yusuf Qardhawi ini. Artikel blog saya bertajuk Dr Yusuf Qardhawi mendhaifkan hadis sahih Muslim?
Qaul Syaikhna Mustafa al-`Adawiy (حديث وإن جلد ظهرك واخذ مالك
للعلامة العدوى)
Qaul Dr Yusuf
Qardhawi. Dalam video di bawah juga kita boleh melihat ketokohan al-`Allamah
Dr. Yusuf al-Qaradhawi dalam ilmu hadis.
(الشيخ القرضاوي حديث و إن ضرب ظهرك و أخذ مالك فاسمع
و أطع,الموجود في صحيح مسلم حديث غير صحيح)
Dr. Yusof Al-Qaradawi berkata: boleh berhimpun untuk menentang mungkar. Dan golongan ulama di dalam PAS memakai kaedah Dr Yusuf Qardhawi ini. Artikel blog saya bertajuk Dr Yusuf Qardhawi mendhaifkan hadis sahih Muslim?
Comments
Post a Comment