FACEBOOK VS TARAWIH

Fikir Amal

Kelebihan Tarawih

(Petunjuk dari Al-Quran)
Allah s.w.t. memuji terhadap sahabat-sahabat Baginda Rasulullah s.a.w. yang bersungguh-sungguh dalam menghidupkan malam (khususnya malam-malam bulan Ramadhan):
 "Mereka sedikit sekali tidur pada waktu malam, Dan pada akhir-akhir malam mereka memohon ampun (kepada Allah s.w.t.)." (Maksud ayat 17-18 Surah al-Zariyat)

(Petunjuk dari Rasulullah s.a.w)
Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud: "Sesiapa beribadat pada malam-malam bulan Ramadhan dengan penuh keimanan dan mengharapkan akan pahala daripada Allah (s.w.t.), nescaya dosa-dosanya yang telah lalu akan diampuni oleh Allah (s.w.t.)." (Riwayat al-Bukhari)

"Kelebihan Facebook"

Tiada Jaminan keampunan dan pahala dari ALLAH s.w.t walaupun online pada malam-malam hari di bulan ramadhan.
Tiada galakan dan kelebihan yang dikhabarkan oleh Rasulullah s.a.w jika kita online pada malam-malam hari di bulan ramadhan.

p/s:Jadi sahabat-sahabatku sekalian lakukanlah "pengorbanan" sedikit dengan meninggalkan waktu "BerFacebook" sebentar di malam-malam hari pada bulan Ramadhan, kerana Fadhilat solat Tarawih itu sangat besar dan amat disenangi oleh Allah swt terhadap hamba-hamba-Nya yang istiqomah mengerjakannya dengan penuh keimanan dan mengharapkan akan pahala dari-Nya.

"Telah datang bulan Ramadhan yang penuh berkat kepadamu. Dengannya, Allah s.w.t. melimpahkan rahmat-Nya, mengampunkan dosa dan mengabulkan doa. Pada bulan itu Allah s.w.t. melihat perlumbaan dalam mengerjakan ibadah dan membangga-banggakan kamu dihadapan para malaikat. Oleh kerana itu, tunjukkanlah kepada-Nya kebaikan-kebaikan dirimu. Maka sesungguhnya orang-orang yang celaka adalah mereka yang tidak mendapatkan rahmat Allah Azza wa Jalla pada bulan Ramadhan." (Riwayat al-Nasai)

Wallah hu a'lam.
 

Comments

Popular posts from this blog