http://www.kujie2.com/wp-content/uploads/2012/06/sijil-halal-jakim1.jpg  
Hujung minggu lepas saya hadiri majlis Nando’s Malaysia di Paradigm Mall. Selain diberikan baucer dan sos peri-peri, pihak Nando’s juga menawarkan  tajaan hadiah kepada pembaca blog ini.


Makcik keluar paper lagii….. terimakasih Yana Yassin  untuk keratan akhbar ini.
Sambil mengupdate bahan untuk entri Nando’s,  tergerak hati untuk membuat semakan status Halal Nando’s. Iyalah kan… kalau membabitkan diri saya sendiri, itu urusan peribadi saya tetapi ianya membabitkan orang ramai. Saya perlukan pengesahan.

Saya buat semakan di laman web Jakim, tiada rekod yang ditemui. Kemudian saya membuat semakan halal melalui sms.
  • Taip HALAL SEMAK ( Roc ) dan hantar ke 15888
  • Jawapan yang saya terimalah adalah Nando’s Chickenland (M) Sdn Bhd telah tamat tempoh sah sijil halal Jakim.
*ROC – Registrar of Companies

Agaknya apa perasaan anda apabila menerima SMS seperti ini?
Saya serba salah untuk meneruskan peraduaan yang ditaja ini.  Urusan saya bersama Nando’s adalah urusan peribadi sendiri tetapi apabila ianya melibatkan pembaca blog, saya perlu lebih bertanggungjawap.

Tiada sijil halal bukan bermaksud ianya tidak halal tetapi pengesahan ini perlu bagi restoran yang membekalkan makanan bukan tradisi yang resepinya berasal dari negara lain.

Terkejut bapa ayam dengan SMS tersebut, saya menghantar email  kepada JAKIM melalui ruangan ‘Hubungi Kami’ dan sehingga ke saat entri ini ditulis, tiada jawapan yang diberikan.

Tidak berpuashati, saya hubungi pihak Nandos melalui ‘contact us’ di laman web mereka.

Jawapan yang diberi adalah ‘ Kindly be informed that we are currently renewing our Halal certificate for our restaurants and are trying to speed things up’
Ok… puashati?

Belum!  Saya bukan orangnya yang akan berhenti setakat di situ saja.

Saya balas email dengan meminta covering letter dari pihak Jakim sekiranya mereka menerima permohonan memperbaharui sijil halal.   Urusan rasmi , mesti ada simpan rekod,kan?
Nah…….! Inilah yang saya dapat.

No Rujukan : JAKIM(S)/(22.00)/492/2/2 003-08/2004
Tarikh surat ini 14 Jun 2012

‘Sukacita dimaklumkan bahawa permohonan Sijil Pengesahan Halal Malaysia telah diterima dan sedang diproses oleh jabatan ini’

Saya buat semakan, saya buat siasatan dan saya buat pertanyaan untuk mendapatkan jawapan yang boleh memuaskan hati saya.  Bagaimana jika seseorang yang menyemak melalui perkhidmatan SMS dan menerima jawapan sijil halal Nando’s telah tamat tempoh?  Berapa orang yang akan meluangkan masa 4 hari untuk mengirimkan email dan menunggu jawapan?

Saya tak peduli pun tentang tajaan yang terlepas tetapi saya lebih berminat untuk mencari jawapan dari persoalan.  Saya terbitkan entri ini juga adalah sebagai tanggungjawap  untuk memberitahu apa yang saya tahu.  Saya tak lena tidur tak lalu makan bila memikirkan yang saya menyimpan sesuatu yang membabitkan kepentingan orang ramai sejak 4 hari lepas.

#jiwakacau sampai entri Bersama Dr Brady Barr dari Nat Geo Wild tu berlaku banyak kesalahan ejaan yang serius.  Bayangkan apabila saya menulis  ‘ menghadapi seorang buaya betina‘ – nak tergelak bila saya baca semula.  Nasib Encik Sham Ondscene sudi  membaikpulih susunan dan tatabahasa entri tersebut.

#jiwakacau kerana saya kehilangan kamere Canon Ixus yang saya menang sewaktu Kempen Kesedaran (Awareness Campaign) HOnda di majlis bersama Dr Brady Barr.

Bahagian saya dah selesai – semak dan mendapatkan jawapan dari pihak bertanggungjawap.  Saya tidak bertanggungjawap keatas lain-lain risiko yang dihadapi oleh pembaca blog ini.  Buatlah keputusan sendiri…..
SATU LAGI PERTANYAAN TELAH DIBUAT OLEH RAKAN FB TERHADAP ISU YANG SAMA. SILA BACA HASIL SEMAKAN TERBARU TERSEBUT IAITU PADA 20 JULAI 2012 SEPERTI BERIKUT:-
  • Status Halal Nandos Malaysia Pada 20 Julai 12 Untuk Makluman Umat Islam
    • Hall Mann
      July 20
      Hall Mann
      • Hai, are all your menus being certified halal by Jakim?
    • Nando's Malaysia
      • Hi Hall, we're currently in the process of renewing the Halal cert for our restaurants. However, please be informed that our chickens do come from Halal certified suppliers.

        We would like to apologize for any inconvenience caused and feel free to contact us again should you need further clarifications.

        Thanks.
    • Hall Mann
      July 20
      • Hi, you should understand halal chicken or meat is not a guarantee that your menus are halal. What about other ingredients used or added to your chicken menus. How your chickes are stored also important. If in doubt contact JAKIM. Your adverts circulated to newspapers reders has no indication of halal or non halal! This can be misleading to Muslim customers. Why not be honest to us or put NON HALAL.
    • Nando's Malaysia
      • Hi Hall,

        Thanks for the advice. We are aware of the criteria to apply for Halal certification. We have been operating based on Halal guidelines for the past 14 years. We are also actively and consistently working with Jakim to apply and renew our Halal status.


        Thank you.


        Peri regards,

        Nando's Malaysia
    • Hall Mann
      July 20
      Hall Mann
      • Nando thanks for your concern. I hope all Nando's menu can be certified Halal by Jakim soon.


---------------------------------------------------------------------------------
Andai ianya untuk kebaikan, sebarkanlah. LIKE atau RETWEET

Post Lain Yang Berkaitan:
  1. Lagi Kisah Sijil Halal Kopitiam
  2. Kopitiam Di Selangor Tak Halal?
  3. Kopitiam Tempat Kerja Along Ada Sijil Halal
  4. Belacan tanda halal
  5. Wajib Baca : Nuffnang Dan Status Halal Dan Haram Blog
 http://www.kujie2.com/pengetahuan-am/sijil-halal-nandos-telah-tamat-tempoh.html

Comments

Popular posts from this blog