Rutin seorang isteri


Assalamualaikum,
Salam Isnin yang ceria. No more Monday Blues ;)

Disebabkan hati saya kadang-kadang bergetar dengan kerja rumah yang tdak sudah-sudah. Dari kecil sehingga sebesar perkara. Jadi saya cuba mencari Motivasi dan pelbagai 'organizer'. Lagipun saya tiada pembantu, suami sangat sibuk meskipun hari cuti. Melihat ramai teman yang punya anak kecil lebih bermasalah dari saya dengan suami yang jarang membantu kerjarumah, saya cuba mengatur rutin kerja rumah. Mungkin membantu adik-adik yang baru berumahtangga. Moga catatan ini dapat membantu sedikit sebanyak.




RUTIN SEORANG ISTERI


0. Masa Rohani

Waktu kerohanian sangat penting. Ia untuk mencari kekuatan diri untuk menjadi wanita yang terbaik untuk keluarga kita. Selepas solat fardhu, zikirlah dan berdoalah betul-betul. Jauhilah solat akhir waktu kerana ia tidak mmebantu hati kita tenang. Carilah ruang utk bersolat dan manfaatkan masa itu, solat hanya mngambil masa 5 minit! Jika rajin, bangunlah solat tahajjud, sangat bagus untuk muhasabah diri..


Sumber Nayzak devianart


1. Mencuci

- kenapa mencuci dahulu? Kerana persekitaran yg bersih akan mewujudkan keluarga yg sihat :)

Tempat yg cepat 'comot' ialah sinki dapur dan tempat penunu memasak serta dindingnya. Ambillah perhatian di situ. Sediakan berus khas untuk sinki dan untuk dapur masak serta pencuci yg hygenic. Mencuci pinggan dengan memakai apron tahan basah sangat memotivasikan, tak rasa penat pun. Jangan lupa stok bahan pembantu sprt pencuci selalu jer kehabisan :)


2. Mengemas

- Tak seronok tinggal di rumah atau berada di dapur yang tidak tersusun dan kemas. Paling kurang benda yg besar-besar yang tidak mudah dicapai anak-anak kecil. Utk senang, gunakan room checklist. Seperti di sini: http://printables.yourway.net/kitchen-cleaning-checklist/

Kadang-kadang pening untuk menyusun atur barang-barang dapur, perabot, dekorasi rumah dsbg. Carilah idea dari pelbagai sumber. Banyak tips di internet sprt website Marthastewart.com

Utk dapur, ia lebih kepada fungsinya utk menyediakan makanan. Biasanya barang letrik yg selalu digunakan sprt blender (pengisar); periuk letrik; jug letrik; diletak atas meja brdekatan dan dekat plug. Dapur masak dekat dengan meja memotong dan periuk belanga. Rempah ratus, garam, dan bawang biasanya dekat meja memotong, begitu juga pisau. Langsir dapur biarlah sesuai.

Ruang lain pula, perabot dan barang2 di dalamnya adalah mengikut kesesuaian saiz bilik, warna dan dekorasi dan jumlah pengguna bilik itu. Kabinet pakaian pula, elok cari pembahagi supaya dapat asingkan kain yang besar; pakaian kerja yg digosok; pakaian harian; pakaian dalam; stoking dsbg.


3. Memasak

- Memasak di dapur yg kemas dan bersih (tidy and clean) lebih menyeronokkan. Suasana segar membuatkan hati kewanitaan dan fikiran kita lebih segar dan kreatif untuk menyediakan hidangan.

Bangun pagi, pertama sekali masak Air, kerana air mudah habis kerana diminum semua ahli keluarga. Periksa juga makanan sedia ada dalam peti ais supaya bila lapar, sudah ada makanan yg boleh dimakan.

Untuk bersemangat melakukan kerja dapur, pastikan kita mmpunyai alat pembantu seperti 'cooking tools' (alat memasak). Kebanyakan buku memasak juga ada senarai ni seperti periuk belanga, pisau, bekas plastik, dll. Perlu juga penimbang, sudu penyukat dan converter timbangan. Biasanya kita perlu atur sukatan bahan supaya kena dgn sukatan rempahnya. Sama ada mengikut resipi atau tidak, kita tetap menyukat, kan?

Langkah seterusnya kita merangka menu . Menu Planner. Kemudian pindah ke grocery list. Lalu kita ke pasaraya. :) Proses seterusnya ialah membasuh dan memotongnya, lepas tu menyusun apa yg perlu dimasak dahulu dan dengan cara macam mana (goreng/bakar/tumis/didih). Chef Kamarul ajar dalam buku 30 mninit, proses ini semua dibuat pada satu hari yg dinamakan Hari Produksi. Saya pula, buat bila-bila masa jer. hehe.. Akhir sekali barulah mengurus dapur (mencuci dan mengemas).

Tuala dapur bagi saya amat penting. Saya rasa 4 Tuala dapur dah cukup. Alat pembantu sprt Tuala dapur, bagi saya amat perlu untuk mengelap tangan sebelum mnyentuh barang lain. Jd taklah semuanya comot :) Saya selalu juga mnggunakan tisu dapur utk minyak2 di celah dapur masak. Tukar tuala dapur yg lembap setiap hari.

Begitu juga Apron, bagi saya ia mmotivasikan perasaan saya semasa di dapur. Juga Sarung tangan oven, saya amat perlu semasa di dapur bukan saja utk oven, tapi ia praktikal utk memegang semua periuk atau kuali yg panas.

Hidangan yang disusun cantik dan dipotong kemas, lebih membangkitkan keserian hidangan dan mnyeronokkan hati utk memakannya. Betul tak? :) Dengan Merancang menu, memudahkn mmbeli bahan di pasar, senang nak asingkan jumlah yg perlu utk dipotong dan bersihkan, cepat memasak kerana ada fokus, mngurangkan mangkuk yg perlu dicuci. ;)Di sini jg kita perlukan penimbang. Ada sesetengah suami, lebih suka jika masakan isteri yg elok rasanya. Jd utk yakin, lebih baik mngikut resipi. ;)

Menu Planning (Breakfast, lunch, dinner, AM/PM snack)
* Jenis menu: Minuman, nasi, roti, mee, lauk, sayur, buah, minuman, biskut)
* Jenis + cara masak + servings berapa orang
Cth: Ayam + madu + bakar; air + tembikai + kisar; paratha + kuah dhal + canai/didih; nasi ayam + kuah sup + sambal + goreng/didih/kisar; Boleh saja sediakan menu 'all in one pot!' macam tomyam dan sup utk sekali makan.

OAMM (once a month menu) = 3 @ 4 kali makan x 30 hari = 90 @ 120 Menu/resipi sebulan.
OAWM (once a week menu) = 3 @ 4 kali makan x 7 hari = 21 @ 28 Menu/resipi seminggu.
OADM (one a day menu) = 3 @ 4 kali makan sehari.


4. Mengemop dan mengelap

- TUgasan harian buat secepat mungkin. Tugasan mingguan boleh buat secara bergotong-royong semua ahli keluarga. Tugas harian boleh mmbersihkan debu ringan sprt pada bunga hiasan atau atas meja. Boleh guna pembersih yg ada bulu bersaiz kecil. Tugasan di hari cuti pula boleh mengelap tingkap, memvakum karpet, mmbersih sawang pd siling, membersih peti ais dsbg.

Oh,ya. Elakkan meletak barang atau kotak di bawah meja office, atas kabinet tinggi, kerana ia mudah memerangkap habuk. Kadang2 kita tak perasan.

Alat bantuan yg penting sprt kain buruk utk mngelap tompokan degil di lantai, kain pengelap khas utk perabot, kain utk rak dan kabinet, multipurpose duster (penyapu berbulu yg panjang dan pendek), cecair pencuci 'multipurpose' yang hygenic dan wangi.

Di dapur, memang banyak kerja mengelap, dari mengelap tumpahan, tompok minyak, mngelap meja kerja, mengelap barang letrik yg digunakan, mengelap kabinet bahan masakan sehingga ke peti ais. Tapi yg banyak-banyak tu lebih baik di buat di masa cuti. Ada juga ahli keluarga lain boleh mmbantu. ;)


Sumber Nayzak devianart

5. Menjaga badan

- Tiada yg lebih menggembirakan hati suami selain melihat isterinya bersih, kemas dan berbau harum. Cantik ialah definisi 'peribadi', terpulanglah untuk menghias diri. ;) Satu lagi, sikatlah rambut selalu. Selagi boleh, lepaskan rambut bila di hadapan suami, jangan selalu digulung atau dikepit dgn penyepit rambut. Ia membuat kita rasa yakin diri ;)

Bersihkan perut, iaitu minum minuman yg boleh mmbuang buangan dan toksin dr badan supaya badan kita lbih segar dan brbau harum. Cergaskan diri dgn kegiatan kardio (brbasikal, joging dll). Ia juga mengurangkan 'Fat' atau lemak yg brlebihan sprt 'double chin', selulit pd peha dan perut . Insya Allah, kita boleh lakukan!


6. Wangian rumah

- Saya lihat, rumah yang ada air freshener, lebih segar perasaanya. Semua ahli keluarga mesti suka bau yang wangi. Terutama wangian cadar yang baru dibasuh, wangian dari pakaian kerja untuk hari pertama, bau lantai yang siap dimop, tandas yang baru dibasuh atau air feshener yang disembur setiap kali selepas memasak.

7. Hari minggu ialah 'Family Time'

- Sering wanita berasa tidak cukup masa di hujung minggu. Hendak mencuci, mengemas, melayan karenah anak dan selera suami. Kadang-kadang ada saja 'plan' suami di hari cutinya untuk mengajak isteri keluar, tapi rutin tetap isteri tetap perlu dijaga juga, kalau tidak semuanya bertimbun-timbun. Hutang kerja yang dibawa ke minggu hadapan ;)

Jadi, lakukanlah tugasan rumah secara rutin atau tetap setiap hari. Sediakan jadual tugasan rumah 'Chore Chart' untuk semua ahli keluarga. Jadi baki kerja yang tertinggal sudah tidak banyak untuk hujung minggu.

Bab masak, terpulanglah, kerana ada isteri dan ibu SUKA memasak banyak di hujung minggu . Ada isteri dan ibu yang sudah JEMU memasak, lalu mahu memberi perhatian pada perkara lain.

Hari minggu sangat bagus untuk memberi perhatian satu sama lain, seperti kebersihan badan dan kesihatan anak dan suami, merawat pakaian kerja suami dan pakaian sekolah anak, membaiki alatan rumah, menziarah ibubapa dan makan bersama, melayan karenah anak yang sebenarnya dahagakan perhatian, juga 'spend time dengan Suami berduaan. Tanyakan seleranya dan pendapatnya ttg diri kita. Ia sangat bagus untuk perhubungan, tetapi pastikan ada makanan kerana pasti kita akan lapar ( sedia ada/ dimasak bersama sprt barbeque/ makan di luar).


8. Dokumen penting, Mail dan borang

- Seorang suami kerap bertanya pada isteri ttg hal fail kerja atau dokumen pentingnya. Jadi sediakan kabinet untuk semua fail penting itu, seperti fail kerja kita dan suami, fail dokumen penting keluarga, fail kerja sekolah anak. Boleh letak semua sekali dalam satu kabinet dan letak label/pembahagi untuk setiap bahagian/rak, atau letak dalam setiap bilik berasingan. Tapi pastikan dokumen sulit seperti Aset, wasiat, maklumat peribadi, buku bank dan kad bank di dalam kabinet di bilik tidur kita.

Peranan isteri jugalah untuk mmebantu mengasingkan surat, bil, dan penyata yang sampai setiap minggu. Surat biasanya jemputan kahwin dan 'meeting', 'reminder', kad bank . Asingkan Bil sama ada dibayar segera, mingguan, bulanan, tahunan. Letak 'due date' atau bayar sebelum untuk mengelak interest. Yg boleh bayar secara online, lebih baik.

Jika ada borang yg suami tidak sempat isikan, berilah peringatan padanya. Jika dia masih sibuk, bantulah suami mengisi borang itu dengan pensil, atau tuliskan datanya dalam excel. Jadi, suami mndapat bantuan untuk mengisi borang penting itu dengan cepat. Borang ini seperti bancian penduduk, borang dari setempat, borang cukai pendapatan, borang dari pihak sekolah.


9. Membaiki alatan rumah

Siapa kata isteri dan ibu tidak mampu mmbuat kerja membaiki? Jika ada pengetahuan, dan tidak membahayakan diri, lakukanlah untuk membantu tugasan suami. Pada yang tidak pakar, lakukan pembaikian sementara dan tunggu arahan suami.

Tetapi jika suami melarang, janganlah lakukan kerana takut nanti berlaku kejadian tak diingini, kita pula dipersalahkan. Bab pertukangan atau 'maintenance' rumah biasanya suami lebih cermat, dan jiwa lelaki suka diberi peranan yang berat dan penting2. Walaupun kita pandai, jangan membuat semuanya. Tugasan kita pun banyak menanti ;)

10. Menjaga pakaian

Rutin membasuh pakaian tidak kira waktu, selagi sempat. Sebenarnya membasuh pakaian di waktu malam menjimatkan elektrik. Pakaian yang disidai dari malam, lalu diletak dikeringkan pada siang hari, lebih cepat proses keringnya. Apath lagi di musim hujan dan lembap.

Berusahalah mengejar matahari. Jika mmbasuh dari pagi, mesin kain sebelum Sarapan. Jika telah membasuh dari malam, pastikan kita menyidainya sebelum tidur. Amat penting utk mngelak kain berbau. Sayang, perlu dibasuh lagi. Tips, lihat ramalan cuaca. Jika hari tidak hujan, bolehlah jemur kain di tempat panas dgn senang hati :)

Sediakan bakul2 untuk kain yang putih sahaja trmasuk coraknya; yang hitam; dan yang berwarna . Di sini juga perlukan Baldi utk basuhan tangan sprt tudung instant. Perlu juga Clorox terutama utk mnjaga kecerahan kain yg putih / dan kebersihan 'kain buruk', tapi jangan biar direndam seharian krn kain mudah rosak.

'Laundry Days' ialah untuk pakaian kerja + pakaian sekolah + pakaian harian. Hari biasa untuk pakaian sedikit, dan satu hari untuk pakaian banyak. Tetapkan juga hari membasuh tuala + cadar + langsir. Bila diasingkan waktu mmbasuh kain besar dan kecil, lebih cepat kerja kita untuk proses seterusnya, Melipat, Menggosok dan Mengasingkan pakaian mengikut ahli keluarga. :)


11. Bilik air dan Tandas

- Bilik yang setiap ahli keluarga tuju setiap hari sampai malam. Selain cuci tandas dan 'flush', yang dapat kita bersihkan ialah mendakan dari sabun mandi. Bertompok-tompok jer luar mangkuk tandas, lantai dan dinding, kan? Jika mempunyai bilik air tandan tandas berasingan sangat satu kelebihan, tidak perlu rasa was-was. Lantainya pula memang kena berus. Di sini, bagi saya guna Clorox beserta pencuci lebih tahan lama bersihnya. Dalam seminggu masih tidak nampak tompoknya. Jadi, untuk menjaga Bau bilik air dan kesihatan seluruh keluarga, memang kena bersihkan tandas. Mottonya senang, sambil mandi, sambil bersihkan bilik air. ;)


Sumber: Nayzak devianart

12. Mencari ilmu dan mengembangkan minda dan idea.

- Wanita perlu menambah ilmu dari hari ke hari. Semakin meningkat usia, makin terasa banyak perlu diterokai. Cadangkanlah pada suami untuk keluar bercuti di kawasan lain untuk menambah pengalaman. Carilah sumber Internet yang positif, bukan gosip. Yg membantu kita menjana kewanitaan kita. Daftarlah ke kelas agama sebagai Motivasi diri untuk mengahadpi pancaroba hidup, bahkan senang untuk menjawab persoalan agama sebagai Bekalan diri. Juga permulaan mncari kawan yang baik agamanya. Carilah sumber rujukan yang baik. Majalah yang tidak banyak pengaruh negatif jika anak-anak terbaca. Buku yang membina minda yang kritis dan positif.


Sumber Nayzak devianart

13. Nak tumbuhan subur, kena siram dan bagi makanan pada pokok yg kita tanam.

-Siram setiap pagi/petang. Buat list baja dan 'time' menggembur tanah. Mengikut dalam internet, pokok yang sesuai ditanam dalam pasu ialah pandan, pokok kari, serai, cili, kunyit, halia, daun kesum, pegaga, sadri, cekur. Pokok yg mudah besar seperti pokok limau kasturi, pokok kari dan serai. Sumber di sini: http://www.senihias.com/v2/?cat=69


14. Sampah

- Jika rumah perumahan, catat hari majlis bandaran mengambil sampah. Dgn itu, sampah takkan sempat membusuk di dalam tong di hadapan rumah. Jika rumah apartment, dah ada tempat khas secara kelompok.

15. Bersihkan halaman dan longkang

-Di rumah baru nanti, saya akan ada halaman beserta tanah kecil. Jadi, saya masukkan 'list' ini. Utk mudahkan mnjaga aurat, rasanya nak sediakan jubah. Oh ya, saya perlukan penyapu halaman dan cangkul! ;)

16. Menyapa jiran

- Bertanya khabar, juga membantu kerana mungkin ada masa mereka kesusahan. Mengambil tahu hal sekeliling , bukanlah bererti boleh mengumpat peribadi oranglain ;) Kena pastikan perbualan tidak tersasar. Cth, kes kecurian, dll..

17. Selalu 'pre-pare'( bersedia!)

Selalu amalkan sifat bersedia, Insya Allah memudahkan kita. Sekecil kita memotong sayur dan bawang utk mnggoreng mee utk sarapan besok. Semudah menggosok pakaian kerja atau meletakkannya di satu tempat supaya senang dipakai esok hari. Walaupun kita tahu di mana kita simpan barang2 tu, cara begini lebih mnjimatkan masa, terutama bila kita trlewat.

'Reminder' juga amat penting. Buat satu diari kecil , 'Cooking Diary' atau 'HouseWork diary' atau 'To Do List' supaya kita ingat kerja apa yg belum siap haritu utk dibuat esok harinya. Tulis plan minggguan dan bulanan sprt 'appointment', bil air, bil letrik , bayaran 'loan' bank, kad kredit, plan hari cuti, undangan majlis, Hari raya, dll.. Letih,kan? hehehe...

Biasanya kita mmg kelam kabut di waktu pagi dan masuk waktu maghrib. Jadi, jika dah ada rancangan apa nak buat, sediakan bahan atau barang yg perlu dan letak di satu tempat yg mudah dilihat. Kalau nak balik kampung, sampah letak siap2 depan pintu, takut terlupa.

Jika ada saja barang rumah yg habis, tulis dalam senarai 'grocery list'. Boleh guna software ni: http://www.menus4moms.com/kitchen/weeklymenu/grocery_list_software.php. Kita tulis, dan bila print, dah siap bersama bajetnya. Nak keluar rumah, terus ambil list dan shopping dgn senang hati sbb dah kira bajet ;)

18. Bercuti

-Jika balik kampung atau bercuti di tempat lain, memang kita sibuk... mengemas beg! Hurm, masa ni, kadang2 saya lihat check list yang di bawah. Kita tambah jer yg mana perlu. Mudah! ;)
http://www.faretex.com/your-printable-travel-checklist/#more-341
http://familyfun.go.com/printables/car-trip-checklist-703935/


19. Undangan, hadiah dan sumbangan

- Suami saya sering bertanya saya untuk memilih hadiah bila ada sprt kenduri kahwin kawan-kawan dan officemate (team rakan sekerja). Biasanya ada undangan semasa cuti Awal Muharram @ Maal hijrah (Nov), di cuti Raya Puasa, di cuti Raya Korban (orang pantai timur), di cuti sekolah yang panjang (bulan Mei-Jun, Nov-Dec).

Sering juga ke pasaraya besar, beli barang letrik dan kertas pembalut. Terus mintak bahagian service bungkuskan. Tapi kadang2 tak kena masanya, Sale tengah takde. Jadi, saya merancang nak beli hadiah kahwin di waktu ada promotion, bila-bila saja trjumpa. Mungkin 1-2 jenis sebelum Musim kenduri kahwin, lalu disimpan dan bungkus sendiri. :)

Hadiah atau sumbangan adalah mengikut kemampuan. Rancanglah sebaiknya supaya kita tak kurang budget pada bulan itu.

Undangan majlis tahlil yg dibuat di rumah, biasanya pada bulan Syaaban - Ramadhan.
Bulan Zulkaedah, majlis doa selamat bagi bakal2 Haji.
Majlis cukur jambul dan akikah biasanya dalam sebulan selepas berita kelahiran baby sedara mara dan teman2 kita. Walau majlis akikahnya dibuat di kampung pun, kita masih perlu mnhargai mereka dgn melawat mereka.
Cuti sekolah akhir tahun pula, biasanya majlis berkhatan, housewarming (naik rumah dan doa selamat), kenduri doa selamat yang biasanya beserta tahlil.
Untuk Majlis di atas, kita bole mmberi sampul duit sumbangan (jika perlu). Utk housewarming kita boleh menyelitkan hadiah juga sprt hiasan rumah. Dan baby shower/ majlis akikah dan cukur jambul, kita boleh cari hadiah set 'Newborn baby' dan hadiah utk ibunya, jika ibunya kawan baik kita. Atau mmberikan sampul duit.

Undangan majlis harijadi jarang-jarang ada. Tapi jangan lupakan, Hari Istimewa ahli keluarga tersayang. Rancang sambutan sesederhana mungkin. Belikan hadiah walaupun sekecil buku beserta kad ucapan. Nak beli hadiah utk anak-anak, mungkin baik di Sale christmas, sbb banyak sale permainan. Mungkin boleh belanja anak mmbeli buku di Pesta Buku setiap Mac/April, atau merancang percutian family di tepi pantai, tapi elakkan bercuti di pantai pada Dec dan Januari kerana ombak sangat besar.

Kalau utk ibubapa, sebaiknya beli hadiah masa Father's day dan mother's day. Sangat murah masa tu dan cantik-cantik pula. Untuk suami atau isteri tersayang, pada sale valentines boleh, sales Hari raya puasa pun biasanya cantik-cantik baju, kasut atau handbag :). Simpankan hadiah itu utk hari lahir dan Anniversary.

Oh, saya mndapat maklumat dari Sales.... barang letrik yg besar sprt TV biasanya sangat murah di musim perayaan ;) Barang letrik kecil pula biasanya sale mingguan kerana mngikut Sale jenama. Perabot sprt sofa dan meja pula murah di akhir tahun sbb nak masuk stok design baru. Makanan kesihatan yg brjenama juga murah-murah di akhir tahun. Memang banyak pilihan utk mmbeli hadiah, kan?

^_____^

Mungkin boleh ditambah nanti. :)


http://mysweetlife-nurindah.blogspot.com

Comments

  1. bagusnya tips2 diatas. tak sabar nak mempraktikkannya. terima kasih

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog