Bicara Agama – Hukum Mencabut Alat Sokongan Hayat
Kebiasaannya
pesakit yang terpaksa berhadapan dengan alat sokongan hayat kadang kala
mempunyai harapan hidup yang tipis. Persoalannya, apakah hukum jika
kita mencabut alat sokongan hayat ini?
By
Melayukini.net – Bicara Agama – Hukum Mencabut Alat Sokongan Hayat
| Apabila seseorang itu mengalami koma yang berpanjangan, adakalanya
doktor memaklumkan bahawa pesakit ini tidak boleh hidup lagi tanpa
sebarang alat sokongan hidup. Dalam erti kata lain, nafasnya hanya bergantung kepada alat pernafasan oksigen di hospital. Persoalannya bolehkah kita menghentikan alat sokongan hidup untuk tidak mahu pesakit menderita berpanjangan dan membiarkan ia pergi menghadap ilahi. Ikuti ulasan di bawah ini.
Soalan 1: Hukum Mencabut Alat Sokongan Hidup
Baru-baru ini anak jiran saya menghadapi
kemalangan. Agak lama beliau di wad ICU Hospital Swasta dalam keadaan
koma dan dibantu oleh pelbagai alat sokongan kehidupan, lalu akhirnya
meninggal dunia. Saya terfikir pada saat itu, apakah dibolehkan bagi ibubapanya untuk mematikan alat-alat sokongan itu? Apakah hukumnya di sisi Islam? Apakah ia dikira sebagai membunuh anak tersebut?
Jawapan:
Apabila diuji dengan sesuatu penyakit,
baik kerana kemalangan atau apa-apa sebab yang lain, kita sebagai
seorang muslim memiliki dua pilihan, berubat atau bersabar. Pilihan
untuk berubat adalah berdasarkan sabda Rasulullah: Berubatlah
wahai hamba Allah kerana sesungguhnya Allah tidak menurunkan penyakit
melainkan diturunkan baginya ubat, kecuali satu penyakit (iaitu) sakit
tua. [Sahih al-Jami’ al-Sagheir – no: 2930]
Pilihan untuk bersabar adalah berdasarkan
hadis berikut: ‘Atha’ bin Abu Rabah berkata, Abdullah Ibn ‘Abbas pernah
berkata kepadaku: “Mahukah aku tunjukkan kepadamu seorang wanita dari
penduduk syurga?” Aku menjawab: “Tentu.” Dia berkata: “Wanita berkulit
hitam ini, dia pernah menemui Nabi sambil berkata: “Sesungguhnya aku
menderita epilepsi dan auratku sering tersingkap (ketika diserang
epilepsi), maka berdoalah kepada Allah untukku.”
Baginda bersabda: “Jika kamu mahu,
bersabarlah maka bagimu surga. Dan jika kamu mahu, maka aku akan berdoa
kepada Allah agar Allah menyembuhkanmu.” Dia berkata: “Baiklah aku akan
bersabar.” Wanita itu berkata lagi: “Namun berdoalah kepada Allah agar
(auratku) tidak tersingkap.” Maka baginda mendoakan untuknya.” [Shahih
al-Bukhari, no: 5220]
Di antara dua pilihan ini, berubat adalah
lebih utama jika penyakit tersebut baru saja dialami, memiliki
kemungkinan kesembuhan yang tinggi lagi mampu diusahakan oleh orang yang
mengalaminya. Namun jika penyakit tersebut sudah lama dialami
dan masih tidak sembuh, atau tidak diketahui ubatnya serta pengubatannya
tidak lagi mampu diusahakan oleh orang yang mengalaminya, maka bersabar
adalah satu pilihan yang boleh dipertimbangkan. Kedua-dua pilihan ini memiliki sandaran dalam Islam.
Merujuk kepada kes di atas, ibubapa memiliki pilihan untuk mencabut alat-alat sokongan hidup anak mereka. Ini kerana:
- Usaha telah dilakukan untuk mengubati anak, namun beliau tetap di dalam keadaan koma.
- Lazimnya jumlah katil dalam wad ICU adalah terhad dan di luar sana mungkin terdapat pesakit yang memiliki kemungkinan kesembuhan yang lebih tinggi, yang memerlukan katil dalam wad ICU tersebut.
Membantu atau memberi jalan kepada
seorang manusia (meskipun tidak dikenali, apa jua agamanya) memperolehi
kesembuhan amatlah besar pahalanya, sehingga Allah umpamakan sebagai: Dan
barangsiapa yang memelihara kehidupan seorang manusia, maka seolah-olah
dia telah memelihara kehidupan manusia semuanya. [al-Maidah 5:32]
- Selama anak di dalam keadaan koma dan ditampung oleh alat-alat sokongan hidup, beliau mungkin dalam keadaan sakit atau derita yang tidak diketahui oleh orang-orang di sekelilingnya.
- Kos rawatan di wad ICU amat tinggi dan akan memberatkan ibubapa. Kos yang sama boleh digunakan untuk membiayai pengasuhan dan pendidikan anak-anak yang lain.
Berdasarkan faktor-faktor di atas, tidak
mengapa jika ibubapa membuat keputusan untuk mencabut alat-alat sokongan
hidup anak mereka. Hukumnya harus (mubah) dengan syarat:
Pertama: Apa yang
dilakukan hanyalah mencabut alat-alat sokongan hidup dan menyerahkan
hidup atau mati anak kepada Allah, selari dengan firman-Nya: Allah
memegang jiwa (orang) ketika matinya dan (memegang) jiwa (orang) yang
belum mati di waktu tidurnya; maka Dia tahan jiwa (orang) yang telah Dia
tetapkan kematiannya dan Dia melepaskan jiwa yang lain sampai waktu
yang ditentukan. Sesungguhnya pada yang demikian itu terdapat
tanda-tanda kekuasaan Allah bagi kaum yang berfikir. [al-Zumar 39:42]
Kedua: Tidak boleh membuat apa-apa tindakan bagi mempercepatkan kematian anak, seperti melalui suntikan atau apa-apa lain. Mempercepatkan kematian anak adalah sama seperti membunuhnya dan ini hukumnya haram.
Firman Allah: Dan janganlah kamu membunuh jiwa yang diharamkan Allah
(membunuhnya), melainkan dengan suatu (alasan) yang benar. [al-Isra’
17:33]
Ketiga: Kos rawatan yang
tinggi boleh menjadi sebab untuk mencabut alat-alat sokongan hidup
anak, dengan niat menyerahkan hidup atau mati anak kepada Allah. Tidak
boleh mencabut alat-alat sokongan hidup anak dengan niat untuk
mematikannya demi mengelak diri daripada kemiskinan, kerana Allah telah
berfirman: Dan janganlah kamu membunuh anak-anak kamu karena
takut kemiskinan. Kami akan memberi rezki kepadamu dan kepada
mereka.[al-An’aam 6:151]
Keempat: Setelah
alat-alat sokongan hidup anak dicabut, hendaklah tetap di atas keputusan
tersebut dan bersabar menerima ketentuan Allah. Janganlah meratap atau
menyesali keputusan yang telah dibuat. Perhatikan semula
hadis wanita yang mengalami sakit epilepsi di atas, syurga dijanjikan
kepada beliau kerana beliau bersabar menerima ketentuan Allah.
Melayukini.net -
Jadi di sini jelaslah bahawa kita tidak boleh sewenang-wenangnya
mencabut alat sokongan hayat kepada pesakit. Ia perlu dikaji dan membuat
pertimbangan dahulu sebelum menyesal di kemudian hari. Bimbang ia
tergolong dalam orang yang membunuh orang muslim yang lain.
http://melayukini.net
http://melayukini.net
Comments
Post a Comment