Bedah Buku
Salam semua,moga kalian semua bahagia dan lebih kaya jiwa dan
harta..InsyaAllah..Doakan kebaikan orang lain,insyaAllah apa yang kita
doakan untuk orng lain itu akan Allah kembalikan kepada kita.Tak percaya
cuba la...paling kurang yang kita dapatpun adalah ketenangan hati..
Episod kali ini mari kita bedah sedikit buku dari barat yang boleh dikatakan antara yang terbaik untuk kita hadam bersama.Sebelum tu,pernah bukan kita semua alami satu keadaan yang kita terkdang sukar nak bercampur dengan sesetangah rakan kita.Samaada utk kita ajak mereka kepada dakwah,untuk berkwan dengan kita,untuk berbisnes dengan mereka?Ada juga kita alami kurang keyakinan diri untuk menghadapi orng yang kita tidak pernah kenal apa lagi untuk berborak panjang dengan mereka.
Komunikasi yang efektif penting utk kita bina kredibiliti diri sekaligus memengaruhi ornag lain utk ikut bersama samaada dalam dakwah ataupun bisnes kita. Kita mungkin sedar atau tidak sering melakukan kesilapan dalam komunikasi kita yang membuatkan orang lain kurng selesa terhadap kita.Ini akan menjejaskan kredibiliti kita dan rasa ukhuwah sesama manusia.
Apa yang terkandung dalam buku ini ialah untuk memiliki kemahiran komunikasi yang baik,ada beberapa prinsip yang perlu kita ketahui dan amal sampai ia menjadi tabiat hidup kita,berikut senarai prinsip-prinsip yang digariskan oleh pengarang buku ini :
• Principle 1 - Begin with praise and honest appreciation.
(Mulakan perbualan dengan pujian yang ikhlas terhadap mereka)
• Principle 2 - Call attention to people's mistakes indirectly.
(Tegur kesilapan mereka secara tak langsung contohnya : ceritakan kisah yang berkait dgn sifat yg hendak ditegur)
• Principle 3 - Talk about your own mistakes before criticizing the
other person.
(sebut kesilapan diri sndiri dulu sebelum kritik orng lain)
• Principle 4 - Ask questions instead of giving direct orders.
(Tanya soalan yang membina daripada memberi arahan terus contohnya,'bagaimana nak jadikan rumah menjadi lebih bersih?)
• Principle 5 - Let the other person save face.
(walaupun kita betul dan orang lain salah, sentiasa jaga air muka orang lain)
• Principle 6 - Praise the slightest improvement and praise every
improvement. Be "hearty in your approbation and lavish in your
praise."
(puji dengn sepenuh hati dan jujur bila rakan kita capai sesuatu kejayaan)
• Principle 7 - Give the other person a fine reputation to live up to.
( Beri kepada orang lain ruang utk mereka boleh berjaya dgn cara mereka sendiri)
• Principle 8 - Use encouragement. Make the fault seem easy to
correct.
(Gunakan galakan, jadikan kesilapan mudah untuk diperbetulkan)
• Principle 9 - Make the other person happy about doing the thing
you suggest.
(Jadikan orang lain suka buat perkara yang kita cadangkan).
Episod kali ini mari kita bedah sedikit buku dari barat yang boleh dikatakan antara yang terbaik untuk kita hadam bersama.Sebelum tu,pernah bukan kita semua alami satu keadaan yang kita terkdang sukar nak bercampur dengan sesetangah rakan kita.Samaada utk kita ajak mereka kepada dakwah,untuk berkwan dengan kita,untuk berbisnes dengan mereka?Ada juga kita alami kurang keyakinan diri untuk menghadapi orng yang kita tidak pernah kenal apa lagi untuk berborak panjang dengan mereka.
Komunikasi yang efektif penting utk kita bina kredibiliti diri sekaligus memengaruhi ornag lain utk ikut bersama samaada dalam dakwah ataupun bisnes kita. Kita mungkin sedar atau tidak sering melakukan kesilapan dalam komunikasi kita yang membuatkan orang lain kurng selesa terhadap kita.Ini akan menjejaskan kredibiliti kita dan rasa ukhuwah sesama manusia.
Apa yang terkandung dalam buku ini ialah untuk memiliki kemahiran komunikasi yang baik,ada beberapa prinsip yang perlu kita ketahui dan amal sampai ia menjadi tabiat hidup kita,berikut senarai prinsip-prinsip yang digariskan oleh pengarang buku ini :
• Principle 1 - Begin with praise and honest appreciation.
(Mulakan perbualan dengan pujian yang ikhlas terhadap mereka)
• Principle 2 - Call attention to people's mistakes indirectly.
(Tegur kesilapan mereka secara tak langsung contohnya : ceritakan kisah yang berkait dgn sifat yg hendak ditegur)
• Principle 3 - Talk about your own mistakes before criticizing the
other person.
(sebut kesilapan diri sndiri dulu sebelum kritik orng lain)
• Principle 4 - Ask questions instead of giving direct orders.
(Tanya soalan yang membina daripada memberi arahan terus contohnya,'bagaimana nak jadikan rumah menjadi lebih bersih?)
• Principle 5 - Let the other person save face.
(walaupun kita betul dan orang lain salah, sentiasa jaga air muka orang lain)
• Principle 6 - Praise the slightest improvement and praise every
improvement. Be "hearty in your approbation and lavish in your
praise."
(puji dengn sepenuh hati dan jujur bila rakan kita capai sesuatu kejayaan)
• Principle 7 - Give the other person a fine reputation to live up to.
( Beri kepada orang lain ruang utk mereka boleh berjaya dgn cara mereka sendiri)
• Principle 8 - Use encouragement. Make the fault seem easy to
correct.
(Gunakan galakan, jadikan kesilapan mudah untuk diperbetulkan)
• Principle 9 - Make the other person happy about doing the thing
you suggest.
(Jadikan orang lain suka buat perkara yang kita cadangkan).
p/s : selamat mencuba..;-)
Comments
Post a Comment