Kita Solat Ikut Siapa?
Kita Solat Ikut Siapa?
Abu Numair Nawawi B. Subandi
http://an-nawawi.blogspot.com
Cabang
iman itu banyak jumlahnya. Ini sebagaimana disebutkan dalam hadis ada
lebih dari enam puluh atau tujuh puluh cabang. Iman yang paling tinggi
adalah memahami kalimat tauhid laa ilaaha illallah, manakala yang paling
rendah adalah menyingkirkan gangguan dari jalanan.
Di
antara cabang keimanan yang paling tinggi setelah kalimat tauhid adalah
mendirikan solat. Ini bersesuaian juga dengan tahapan kedudukannya
dalam rukun Islam. Mendirikan solat bukan sekadar perbuatan, tetapi
perlu dengan keimanan, penghayatan, perkataan, ilmu, dan kesungguhan.
Berdasarkan
dalil-dalil yang sahih, ditunjukkan bahawa solat memiliki nilai
keududukan yang tinggi. Antaranya ia menjadi pembeza di antara kafir dan
Islam sekaligus menunjukkan agama tidak akan tertegak jika ia
ditinggalkan. Ini sebagaimana sabda Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa
Sallam:
إِنَّ بَيْنَ الرَّجُلِ وَبَيْنَ الشِّرْكِ وَالْكُفْرِ تَرْكَ الصَّلَاةِ
“Bahawasanya
yang membezakan di antara seseorang dengan kesyirikkan dan kekafiran
adalah meninggalkan solat.” (Hadis Riwayat Muslim, Kitab al-Iman, 1/228,
no. 116)
Selain
sebagai tanda keimanan dan keislaman, Allah Subhanahu wa Ta’ala juga
menjadikannya termasuk di antara tanda-tanda kejayaan dan asas-asas
kebahagian. Allah Subhanahu wa Ta’ala berfirman:
قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ
الَّذِينَ هُمْ فِي صَلاتِهِمْ خَاشِعُونَ
“Sesungguhnya berjayalah orang-orang yang beriman, iaitu orang-orang yang khusyu’ dalam solatnya.” (Surah al-Mukminun, 23: 1-2)
Maka
dari sini menunjukkan bahawa amalan solat itu amat penting kepada umat
Islam. Ia menjadi nadi keimanan, tiang agama, dan asas-asas utama sebuah
kejayaan.
Solat Ikut Nabi
Di
antara ciri utama solat yang sempurna adalah dengan mengikuti sifat
solatnya Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Sallam. Kerana tatacara solat
ini tidak dapat diketahui dan dipelajari melainkan dengan melihat
kepada praktik solat Rasulullah. Beliau Shallallahu ‘alaihi wa Sallam
bersabda:
وَصَلُّوا كَمَا رَأَيْتُمُونِي أُصَلِّي
“Solatlah sebagaimana kamu melihat aku solat.” (Hadis Riwayat al-Bukhari, 3/7, no. 595)
Bagi
melaksanakan tuntutan hadis ini pada hari ini, tidak dapat tidak, kita
mesti melihatnya melalui penjelasan yang disampaikan oleh hadis-hadis
Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Sallam yang sahih.
Pernahkah
kita terfikir, “Sejauh manakah solat yang kita praktikkan pada hari ini
menepati tatacara sifat solat Nabi dan para sahabatnya?” “Adakah yang
kita amalkan selama ini benar-benar menepati sunnah Rasulullah?”
“Apa
dalil dan landasannya?” “Kenapa adakalanya solat yang kita laksanakan
berbeza dengan tatacara solat orang yang lain? Ada yang begitu, dan ada
yang tidak begini?” “Kalau solat dilaksanakan begini sahkah? Apa
buktinya?” “Kenapa praktik solat mazhab A berbeza dengan praktik solat
Mazhab B?”
Maka, apa tindakan kita terhadap persoalan-persoalan yang ditimbulkan ini?
Sebenarnya Allah Subhanahu wa Ta’ala telah memberikan jalan keluar kepada perselisihan dan keraguan ini sebagaimana firman-Nya:
“Wahai
orang-orang yang beriman, taatilah Allah dan taatilah Rasul (Nya), dan
ulil amri di kalangan kamu. Kemudian jika kamu berselisih pendapat
tentang sesuatu, maka kembalikanlah ia kepada Allah (al-Qur’an) dan
Rasul (sunnahnya), jika kamu benar-benar beriman kepada Allah dan hari
kemudian. Ini lebih utama (bagimu) dan lebih baik akibatnya.” (Surah
an-Nisaa’, 4: 59)
Pada
hari ini, buku-buku atau kitab-kitab yang menjelaskan tentang tatacara
sifat solat Rasulullah berdasarkan hadis-hadis yang sahih telah banyak
diterjemahkan dan beredar di pasaran serta boleh pula dimuat turun
percuma dari internet. Inilah antara nikmat Allah kepada kita dengan
memudahkan proses meraih ilmu.
Antara
buku atau kitab terbaik dalam bab ini adalah seperti karya seorang
ulama hadis kontemporari Syaikh Muhammad Nashiruddin al-Albani
rahimahullah (Wafat: 1420H). Ia telah diterjemahkan ke dalam pelbagai
bahasa termasuk bahasa Malaysia dan Indonesia dengan judul, Sifat Solat Nabi.
Selain
itu, para pembaca juga boleh mendapatkan bantuan dari para ilmuan untuk
mendapat lebih penjelasan sekiranya perkara ini sukar difahami. Adalah
termasuk perintah Allah Subhanahu wa Ta’ala supaya kita bertanya kepada
para ulama dan orang-orang yang mengetahui tentang al-Qur’an dan
al-Hadis apabila kita tidak mengetahuinya. Allah Subhanahu wa Ta’ala
berfirman:
فَاسْأَلُوا أَهْلَ الذِّكْرِ إِنْ كُنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ
“...
maka bertanyalah kepada orang-orang yang memiliki pengetahuan (tentang
al-Qur’an dan as-Sunnah) jika kamu tidak mengetahui.” (Surah an-Nahl,
16: 43)
Termasuk
kefahaman dari ayat ini juga, adalah menjadi tanggungjawab bagi para
ulama dan ilmuan supaya menjelaskan dan menyampaikan ilmu-ilmu Islam
kepada masyarakat berdasarkan al-Qur’an dan al-Hadis. Iaitu bukan
sekadar pendapat yang diada-adakan sendiri tanpa dalil yang jelas.
Tidaklah
nanti praktik solat kita ini bila timbul persoalan, maka kita hanya
tahu menyandarkannya kepada si fulan, ustaz fulan, dan kitab fulan. Maka
kelak nanti akan timbul gejala kepuakan dan perselisihan disebabkan
masing-masing melaksanakan agamanya berdasarkan idea si fulan dan tokoh
si fulan. Sedangkan Rasulullah Shallalalhu ‘alaihi wa Sallam meminta
kita merujuk kepadanya. Dan ini tidak dapat dilakukan melainkan
berdasarkan kemampuan, ilmu, dan usaha yang bersungguh-sungguh.
Dan perkara ini bersesuaian dengan wasiat para imam mazhab yang empat termasuk Imam asy-Syafi’i rahimahullah sendiri.
Kata
Imam asy-Syafi’i (Wafat: 204H), “Tidak ada seorang pun melainkan ia
wajib bermazhab dengan sunnah Rasulullah dan mengikutinya. Apa jua yang
aku ucapkan atau tetapkan tentang sesuatu perkara (ushul), sedangkan
ucapanku itu bertentangan dengan sunnah Rasulullah, maka yang diambil
adalah sabda Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Sallam. Dan demikianlah
ucapanku (dengan mengikuti sabda Rasulullah).” (Disebutkan oleh Ibnul
Qayyim dalam I’lam al-Muwaqq’in, 2/286)
Jadi,
apabila para ulama besar seperti imam asy-Syafi’i sendiri telah
menyatakan demikian, maka tidak patut lagi ada alasan bagi kita untuk
mengambil enteng persoalan agama ini terutamanya isu-isu berkaitan solat
selaku amalan terbesar sebagai seorang muslim. Tidak bolehlah kita
hanya memberi alasan aku ikut mazhab si fulan, aku ikut mazhab imam ini,
dan aku ikut ustaz si fulan. Sedangkan kita sendiri tidak mengetahui
apa dalil yang menjadi pijakan kita di sebalik perbuatan mengikuti
mereka.
Imam Abu Hanifah rahimahullah (Wafat: 150H) pernah menegaskan:
لا يحل لأحد أن يأخذ بقولنا ما لم يعلم من أين أخذناه
“Tidak
halal bagi seorang pun mengikuti perkataan kami apabila ia tidak tahu
dari mana kami mengambil sumbernya.” (Ibn ‘Abidin, Hasyiah al-Bahri
ar-Ra’iq, 4/293 – Dinukil dari Shifah ash-Sholah oleh al-Albani)
Maka,
bukalah minda, tuntulah ilmu, dan perbaikilah solat-solat kita. Jangan
jadikan perbezaan yang ada pada hari sebagai alat perselisihan dan medan
perdebatan. Sebaliknya ambillah perbezaan dengan sikap insaf dan
muhasabah diri, iaitu dengan mengembalikannya kepada dalil-dalil yang
jelas, iaitu dalil-dalil yang menyatukan kita. Jadikan khazanah
tinggalan imam-imam mazhab dan ilmu-ilmu para ulama silam sebagai
pedoman untuk mencari pegangan yang terbaik dalam setiap perselisihan.
Pastikan
sumbernya jelas, rujukannya diketahui, dan dalil-dalilnya boleh
diterima pakai. Prinsip ini sekaligus membantu kita untuk mencapai
kesempurnaan dalam agama bukan sekadar dalam persoalan solat, tetapi
juga isu-isu yang lainnya. InsyaAllah kita akan menjadi lebih terbuka
dan tenang kerana memahami pokok pangkal kepada setiap perbezaan dan
permalasahan dengan jalan yang betul.
Wallahu a’lam.
http://an-nawawi.blogspot.com
http://an-nawawi.blogspot.com
Comments
Post a Comment