Ketua Setiausaha Negara : Kakitangan Awam Lembap? Benarkah?
Seperti
biasa, Ketua setiusaha Negara (KSN) telah datang dan pergi. Tan Sri
Sidek Hassan (bekas KSN) sekarang ini sedang duduk di kerusi empuk
sebagai pengerusi Petronas dan baru-baru telah di anugerah dengan doktor kehormat pengurusan
Bekas KSN terima ijazah kehormat UPM
Dalam ucapannya Mohd Sidek menganggap anugerah itu turut merupakan pengiktirafan terhadap kejayaan perkhidmatan awam negara.
"Pencapaian itu adalah berkat sokongan setiap anggota perkhidmatan awam. Terima kasih saya ucapkan kepada semua di atas komitmen serta kecemerlangan dalam memberikan perkhidmatan terbaik kepada rakyat dan negara," katanya.
Beliau yang juga Pengerusi Petrons turut merakamkan penghargaan kepada UPM di atas pengiktirafan yang diberikan kepada beliau. - Bernama
Sidek telahpun digantikan dengan Datuk Seri Ali Hamsa.
Bekas KSN terima ijazah kehormat UPM
Dalam ucapannya Mohd Sidek menganggap anugerah itu turut merupakan pengiktirafan terhadap kejayaan perkhidmatan awam negara.
"Pencapaian itu adalah berkat sokongan setiap anggota perkhidmatan awam. Terima kasih saya ucapkan kepada semua di atas komitmen serta kecemerlangan dalam memberikan perkhidmatan terbaik kepada rakyat dan negara," katanya.
Beliau yang juga Pengerusi Petrons turut merakamkan penghargaan kepada UPM di atas pengiktirafan yang diberikan kepada beliau. - Bernama
Sidek telahpun digantikan dengan Datuk Seri Ali Hamsa.
Menggalas
jawatan baru semestinya akan datang semangat baru yang berkobar-kobar
dalam dirinya. Itu perkara biasa……tetapi apa yang kami harapkan ialah ia
tidak sekadar berkisar kepada visi-visi lama dan lapuk yang diangkat
ibarat satu cara perubahan kerja yang baru…..
Sumber : Yahoo Malaysia
Cuma kami kurang jelas sedikit dengan maksud beliau mahu merakyatkan perkhidmatan awam? Nak jadi rakyat apa pula selepas ini?
Kami
berharap ia tidak sekadar bercakap ala-ala retorik semata. Tetapi patut
diterjemahkan di atas kertas secara praktikalnya untuk dilaksanakan
perubahan secepat mungkin. Itulah yang sepatutnya…..Kenapa agaknya
kakitangan kerajaan boleh dituduh sebagai lembap? Rata-rata kita dapati penjawat awam sekarang ini tidak responsif kepada email dan pesanan ringkas (SMS) melalui melalui telefon bimbit. Mereka tidak ada daya usaha atau rasa bertanggungjawab untuk membalas atau memberikan jawapan terhadap masalah dan isu yang dipanjangkan oleh orangramai. Budaya yang diterapkan oleh bekas KSN iaitu "government servant should facilitate and not to frustrate people" telahpun berkubur.
Antara sebabnya ialah:-
tidak berdisplin, tidak bertanggung jawab, tiada sense of urgency, tidak peka kepada masalah pelanggan, sibuk tidak bertempat, faktor usia, kualiti perkhidmatan. Terlampau menghabiskan waktu dengan mesyuarat yang mengambil masa yang lama. Swasta pun sama je lebih kurang tetapi tidaklah ketara sangat.
Walaubagaimanapun skop sektor kerajaan ini luas. Kasihan kepada kakitangan kerajaan yang cukup berdedikasi,
cekap dan bertanggungjawab terhadap kerja yang telah diamanahkan kepada
mereka. Disebabkan segelintir yang malas dan lembap termasuk ketua jabatan inilah habis
semuanya yang mendapat “nama”. Dan disebabkan itulah memang sangat bagus
apabila kerajaan bertegas dan mual membuang kakitangan kerajaan yang
tidak berdisiplin semasa menjalankan tugas.
Masalahnya sekarang ini kebanyakan kakitangan kerajaan yang tidak bertanggungjawab ini terlalu sukar untuk dibuang.
Apatah lagi kakitangan kerajaan yang cara kerjanya lembap. Proses buang
kakitangan tidak sama seperti berlakunya di sektor swasta, terus
dibuangkan sahaja. Prosedur buang kakitangan awam cukup rumit.
- Secara lisan 2 kali
- Perhatikan dalam tempoh 3 bulan ada datang atau tidak bertugas
- Jikalau selepas itu, masih tiada perubahan
- Siarkan nama mereka-mereka ini supaya melaporkan diri
- Dan kemudiannya minta nasihat JPA samada perlu dibuang atau tidak
- Kalau ada pengaruh sikit dengan orang politik yang masuk ke sektor kerajaan melalui “pintu belakang”, mereka-mereka yang tidak bertanggungjawab ini akan terus kebal daripada sebarang tindakan.
Jikalau di sektor awam, jika cara kerja kakitangan tidak menepati standard yang ditetapkan oleh pihak syarikat pasti akan dipanggil oleh orang atasan dan akan berbunyi peringatan keras seperti di bawah ini :
“Either You Shape It Yourself Or You Will Be ‘Shipped-Out’ “
Kadang-kadang kami berasa pelik, kerana mahu ditagih lagi kelompok kakitangan awam yang sudah berusia
ditambah dengan kudrat yang tinggal untuk menghabiskan sisa-sisa
terakhir hidupnya. Mengapa tidak digantikan kesemuanya mereka ini dengan
golongan yang lebih bersemangat, bertenaga tidak kiralah yang samada
yang muda atau yang berumur asalkan mereka mempunyai ciri-ciri seperti
yang kami sebutkan tadi. Yang kurang bertenaga ini boleh berundur ke belakang yang mungkin bersesuaian dengan pengalaman yang mereka ada.
Apa
yang kami perhatikan masalah dalam sektor kerajaan ini terlalu ramai
‘little napoleon’. Apa yang kami perhatikan sistemnya memang begitulah
rentak dan gayanya. Sukar untuk mengubahnya selagi polisi dasarnya tidak
diubah secara total. Contohnya, ada kajian yang menunjukkan telah
berlkaunya jurang antara pegawai pelaksana dan pegawai pemikir sehingga
menyebabkan beberapa kerja tergendala begitu sahaja. Yang menerima
masalah siapa akhirnya?
Satu lagi budaya, pass kerja.
Kalau telefon, mula-mula cakap pegawai ini, lepas tu esok telefon cakap
pegawai lain pula. 2-3 hari lagi telefon pun dengan orang lain pula.
Bila nak selesai masalah yang satu ini? Dari pengamatan kami, sikap
tidak mahu membantu yang menjadikan sistem kakitangan kerajaan ini
lembap, orang ini tolak dengan orang ini, orang ini tolak dengan orang
itu. Sudahnya urusan tergantung begitu sahaja. Sikap tidak mahu ambil
tahu ibarat seperti :
“Kerja aku kerja aku, kerja kau kerja kau tetapi elaun tetap kami sapu. Begitu? “
Selagi
budaya ni wujud dalam sektor kerajaan, tukar beribu Ketua Setiausaha
Negara sekalipun servisnya masih ditakuk lama sukar untuk dipulihkan
secara total. Belum lagi yang lain-lain…ada yang nak menambahnya?
Salah
satu faktor adalah kakitangan kerajaan sendiri majoritinya terdiri 90%
Melayu. Maka daya saing dan tahap kompetetifnya sangat kurang. Kalau
nisbah pekerja Melayu – Non Melayu di semua peringkat sekitar 70:30,
kami yakin dan pasti tahap kecekapan meningkat. Yang memulakan ISO
certification pun sektor swasta.
Walaubagaimanapun, kami cukup bersetuju sektor awam sudah ada nampak banyak perubahan
sejak di zaman Pak Lah lagi walaupun tidaklah sampai ke tahap 90%,
sekurang-kurangnya ada peningkatan dari segi approval, soal balas dan
pro-aktif. Tetapi……..dalam pada masa yang sama masih juga terlalu banyak
yang perlu diperbaiki.
P/S : Apa respon dnegan kualiti servis kakitangan kerajaan ketika ini? Ada pengalaman yang ingin dikongsikan di sini?
Comments
Post a Comment