Perempuan Kelahiran Malaysia, Memimpin Gerakan Liberal Di USA..Termasuk Menjadi Imam


Pada awalnya, Muslim yang taat berkumpul di Washington DC, pusat konferensi seluruh Muslim Amerika dari Masjid manapun.  Terdapat perempuan berhijab dan laki-laki yang memelihara janggotnya.


 Tapi ada sesuatu yang berbeza. Mereka kini berbaur, mereka membincangkan bagaimana mengubah masa depan Islam. Seorang wanita berbicara mengenai "memerangi keganasan", dia telah berkahwin dengan orang di luar Islam, yang dilarang bagi wanita Muslim. Seorang lelaki Pakistan menyebutkan rancangannya untuk bertemu teman untuk minum, meskipun terdapat larangan pada alkohol.


 Di sudut bilik, seorang imam dengan tunik abu-abu panjang menasihati seorang Muslim muda dengan konflik rohani yang membingungkan, ia menjadi gay dan Muslim. Imam, sang gay dan dalam sebuah hubungan, boleh dengan mudah bersimpati dengan kesulitan pemuda itu.


 Pada Isnin malam di akhir Oktober tahun lalu, ahli Muslims for Progressive Values​​, sebuah organisasi reformis yang baru lahir di Amerika, berkumpul dari seluruh negeri untuk merayakan tonggak sejarah. Dalam empat tahun, kumpulan ini telah berkembang daripada beberapa teman menjadi ribuan anggota dan menelurkan siri masjid kecil dan kumpulan-kumpulan spiritual yang membentang dari Atlanta hingga ke Los Angeles, menurut tuntutan mereka.


 Hari ini, saat pemimpin Muslim amerika memperdebatkan topik kontroversi seperti radikalisme politik di dalam masjid dan upaya negara untuk melarang hukum syariah, jaringan ini tumbuh di mana masjid alternatif dan kelompok-kelompok secara diam-diam menjalin gerakan spiritual baru.


 Mereka mengambil langkah berani, menafsirkan kembali norma-norma Islam dan hal-hal tabu. Sementara jauh dari diterima oleh ulama-ulama mainstream, para pengikut gerakan ini merasa bahawa masa depan agama bukan terletak semata-mata dengan tradisi, tapi di tangan mereka. Perempuan memimpin solat berjemaah, imam gay melakukan perkahwinan secara Islam, perempuan dan laki-laki solat berdampingan.


 Ini bukan norma bagi sebahagian besar komuniti kuat Islam Amerika yang berjumlah 2.6 juta orang yang terbiasa dengan tradisi lama.


 "Kami tidak dapat bergerak maju sebagai masyarakat, dalam sistem iman, jika kita melanggan cara-cara kejam lama mempraktikkan Islam," ujar Ani Zonneveld, yang menjadi presiden Muslims for Progressive Values​​. Wanita berusia 49 tahun ini merupakan penyanyi dan pengarang lagu yang tinggal di Los Angeles, ia memimpin solat untuk lelaki dan wanita dan mengatakan kepada gay Muslim yang sering dijauhi di masjid-masjid lain-bahawa agama mereka menyambut mereka.


 Warga Amerika-Malaysia yang memiliki rambut pirang ini adalah salah satu daripada kader kecil dari reformis Islam di Amerika Syarikat, baik di dalam kelompoknya dan di luarnya. Dia memerangi "radikalisai" dan mendidik kaum muda untuk membina jambatan antara agama dan melindungi hak-hak wanita. Selama bertahun-tahun, para pemimpin masyarakat Muslim telah membincangkan keperluan perubahan, dari membina masjid untuk membela hak-hak sivil ketika amalan-amalan spiritual mengakibatkan diskriminasi. Namun, gerakan baru ini adalah benar-benar radikal.


 "Apa yang terjadi dalam Islam di Amerika pada hari ini adalah apa yang terjadi sebelumnya dalam agama lain," ujar John Esposito, proferos pengajian Islam di Universiti Georgetown.


 Beberapa masjid Amerika menggabungkan Sunni dan syiah dalam satu bumbung. Tetapi setakat ini, penyertaan terbuka untuk gay dan perempuan menjadi imam, tidak pernah terjadi selama ini di Amerika Syarikat.

 Terdapat perjalanan panjang. Sementara jumlah masjid di Amerika Syarikat telah naik 74 peratus selama berdekad-dekad terakhir, lebih daripada 2,100, Muslims for Progressive Values ​​mempunyai kehadiran hanya di dalam sedozen bandar, termasuk Atlanta, Philadelphia dan Washington. Kelompok ini tidak sekutu di pusat-pusat ibadah di bandar-bandar kecil.


 Lahir di Kuala Lumpur, Malaysia, Zonneveld membesar di Jerman, Mesir dan India ketika ayahnya berpindah-pindah sebagai duta Malaysia.  Ia tinggal di rumah bersama ibu dan lima saudara kandungnya dan dibesarkan dengan dasar-dasar Islam.  Mereka membaca al-Qur'an bersama-sama, berpuasa dari matahari terbit sampai terbenam selama bulan suci Ramadhan, karena keberadaan masjid yang langka di Jerman, orang tuanya mengundang Muslim lain untuk sholat berjamaah di rumah mereka (sholat tarawih).




 Setelah menghadiri kuliah di Illinois, Zonneveld pindah ke Los Angeles dengan mimpinya menjadi pemuzik. Di situlah ia bertemu dengan lelaki yang menjadi suaminya, seorang agnostik kelahiran Belanda, mereka membesarkan anak perempuan mereka, Jasmine (14) sebagai seorang Muslim.


 Selama 20 tahun Zonneveld bekerja di belakang layar dalam industri muzik, menulis dan menulis lagu. Dia menyembunyikan keimanannya di tempat kerja kerana takut itu akan merosakkan kerjayanya. Ia mulai berubah sejak peristiwa 911.


 Untuk pertama kalinya, ia menempatkan agama di garis depan musiknya. Dua tahun selepas serangan, dia mengeluarkan album berjudul "Ummah Wake Up!". Dalam lagu tersbeut, ia menyeru "jihad" baru sesuai pengertiannya. Baginya "jihad" adalah berjuang untuk menjadi lebih berbelas kasih bukan mengangkat senjata. Lagu lain, "Bury Me", mendedahkan keluhannya apa yang dilihatnya sebagai perempuan terpinggir dalam masyarakat Islam. Tetapi albumnya tidak menjadikan kerjayanya melesat lebih baik, bahkan cenderung tenggelam.
 Muslim terkemuka mengatakan Zonneveld terlalu menumpukan kepada hal-hal yang buruk yang ia tidak memahaminya.

Frustasi dengan kurangnya kontrak dan kritik mengalir kepadanya, Zonneveld membantu sebuah kumpulan yang disebut Progressive Muslim Union of North America. Perikatan puluhan aktivis dan ahli akademik yang memerangi keyakinan dan anggotanya ingin mereformasi doktrin Islam. Upaya selama dua tahun, sebahagian besar ahli akademik mundur, kumpulan tersebut runtuh di tahun 2006, tidak pernah berjaya mendirikan sebuah masjid.


 Setahun kemudian, Zonneveld kembali mendirikan Muslims for Progressive Values ​​yang ternyata mengalami kejayaan lebih nyata. Kerja spiritualnya telah menarik sokongan dari aktivis dan ahli politik.




 Anggota gerakan tersebut bersetuju bahawa al-Quran tidak secara jelas melarang wanita memimpin solat atau seorang gay mengambil peranan kepimpinan dalam Islam. Kitab suci juga tidak melarang lelaki dan wanita melaksanakan solat bersama. Namun, berabad-abad ulama telah menghasilkan pandangan yang berlaku hingga kini di kalangan umat Islam di seluruh dunia bahawa pemimpin solat haruslah laki-laki dan aktiviti homoseksual diharamkan.


 Dalam tiga suku dari masjid di Amerika, jamaah perempuan berkumpul di ruang berasingan atau berada di saf belakang dengan dipisahkan tirai. Amalan ini berasal dari Al-Quran yang mengatakan bahawa lelaki dan wanita harus menjaga hubungan mereka.


 Terdapat bahagian dalam Al-Quran yang mengutuk tindakan homoseksual, namun gerakan ini memperdebatkannya. Al-Quran telah mengkhabarkan kisah kaum Nabi Luth, yang kotanya dihancurkan oleh Allah kerana laki-laki berhubungan seks dengan laki-laki. Seperti Kristian liberal, Muslims Progressive menafsirkan cerita ini menjadi salah satu kecaman tentang pemerkosaan bukan homoseksual.


 Pada Sabtu petang, Zonneveld dan aktivis spiritual lain berkumpul untuk pertemuan Muslims Progressive Values ​​di Los Angeles, di sekitar meja ruang tamu penuh dengan risalah dan buku-buku tentang hukum Islam. Di antara yang hadir adalah seorang Syiah dari Iran, seorang Sunni dari Lowa, seorang mualaf dan agnostik Palestin. Mereka disatukan oleh sebuah soalan:


 "Apakah syariah itu?" tanya Zonneveld.

Jawapan dari mereka:

"Syariah adalah bagaimana kita hidup sesuai dengan kehendak Allah kepada kita," ujar Jamila Ezzani (28) seorang pakar autisme yang telah berada di kelompok itu hampir dua tahun. "Ini ideal untuk meraihnya".


 "Tapi ada baiknya untuk mengetahui kitab suci dan ayat," tuntutan Vanessa Karam, seorang profesor pendidikan umum di Universiti Barat. "Tidak ada seorang Muslim tidak boleh mengatakan itu asas untuk segala sesuatu, kan?"


 "Saya fikir Syariah telah benar-benar dibuat," balas Zonneveld. "Ini tidak seperti terdapat dalam laman al-Quran yang mengatakan, bagi anda untuk menjadi Muslim, anda harus hidup oleh seperangkat aturan".


 Yasir Qadhi, seorang ulama konservatif dan dekan bidang akademik di Institut AlMaghrib mengambil pandangan yang terkini. Sebuah kuliah tentang progresif telah ia berikan dan dikumpulkan dalam ribuan video di Youtube.


 "Kenyataan bahawa gerakan ini sangat kecil atau bercakap banyak tentang marjinal kuasa dan pengaruh mereka," ujar Qadhi yang hidup di Memphis, Tenn dan lembaganya mengajar 6.000 pelajar satu tahun. "Ini cukup jelas dalam arus utama Muslim di Amerika Utara, yang berada di bawah tekanan atau ancaman keganasan fizikal, telah dikenalpasti dengan jelas dengan suara tradisional."


 "Mari kita lihat teks Al-Quran dan lihat apa yang Allah dan utusanNya ingin kita lakukan, bukan untuk memproyeksi gagasan kita ke teks," lanjut Qadhi. "Kami sangat percaya bahawa Al-Quran adalah kitab Allah dan firman Allah".


 Dalia Mogahed, pengarah Gallup Center for Muslim Studies, juga mengambil pandangan kritis terhadap gerakan itu.


 Muslims Progressiv Values ​​adalah lebih kecil dari catatan kaki atau minat khusus, tulisnya dalam e-mel. "Mereka sebenarnya tidak mempunyai pengaruh bagi Muslim Amerika," tambahnya yang telah menghabiskan enam tahun mengumpulkan 50.000 wawancara untuk bku "Who Speaks For Islam? What a Billion Muslims Really Think".


 Mohamed Magid, presiden Islamic society of North America, mengambil pendekatan yang lebih lembut.  Sebagai imam yang memiliki 5.000 anggota di utara virginia, ia menyambut sebuah "pasar ide" untuk bersaing dalam Islam.  "Saya tidak punya hak untuk mengupas siapa saja dalam Islam yang ingin menjadi Muslim," ujarnya.  Pria, bagaimanapun harus memimpin sholat di masjid dan Magid tidak percaya bahwa Islam membenarkan homoseksual.
 http://tenteraislam.blogspot.co.uk/2012/03/perempuan-kelahiran-malaysiamemimpin.html

Comments

Popular posts from this blog