BATU PUN AMAT TAKUT KEPADA ALLAH S.W.T.


Andai kita tidak takut pada kebesaran Allah S.W.T, maka kita patut rasa malu.

Malu dekat siapa?

Kita patut malu pada ciptaan-ciptaan Allah S.W.T yang lain. Mereka amat takutkan Allah S.W.T. Mereka amat gementar dengan keagungan dan kekuasaan Allah S.W.T.

Sementara manusia, terus menerus tenggelam dalam lautan dosa dan maksiat, walhal ke atas pundak merekalah diamanahkan kekhalifahan bumi.

Sebagai khalifah yang diamanahkan, manusialah yang sepatutnya lebih takut dan gerunkan Allah S.W.T.

Firman Allah yang bermaksud: Sesungguhnya Kami bentangkan AMANAH kepada langit dan bumi dan bukit bukau, tetapi semuanya tidak mahu memikulnmya kerana takut kepadanya, walhal manusia memikulnya; ia zalim lagi jahil (bila ia mengkhianati amanah dalam hidupnya)” (Surah Al Ahzab ayat 72).

Yang berlaku sebaliknya, ciptaan-ciptaan Allah yang lain pula (yang bukan khalifah Allah di muka bumi) yang amat takut kepada Allah.

Batu yang sifatnya keras pun amat takut kepada Allah.

Kalau hati manusia tidak takutkan Allah, tidak gerun pada azab Allah, maka hatinya lebih keras daripada batu. Tak begitu?

Allah berfirman yang bermaksud: Kemudian selepas itu, hati kamu menjadi keras seperti batu, bahkan lebih keras lagi. Pada hal antara batu-batu itu ada yang terpancar dan mengalir sungai daripadanya dan ada pula antaranya yang pecah-pecah terbelah lalu keluar mata air daripadanya. Dan ada juga antaranya yang jatuh ke bawah kerana takut kepada Allah sedang Allah tidak sekali-kali lalai daripada apa yang kamu kerjakan.” (Surah al-Baqarah ayat 74).
 http://islamdaniman.blogspot.com

Comments

Popular posts from this blog