"HUJAN BATU DI MALAYSIA" (CORETAN KOTA LONDON)




Perjalanan bermula:

Seperti biasa, KLIA menjadi destinasi pertama saya jejak sebelum bertolak ke London. Saya menaiki MAS pesawat A380 jam 11.45 malam. Sepanjang penerbangan, saya menghabiskan masa tidur, bagi mengumpul tenaga untuk keesokan harinya. Pesawat yang menggunakan enjin Rolls-Royce Trent 900, menyediakan ciri-ciri premium tiga kelas, yang boleh membawa seramai 494 penumpang
dalam konfigurasi tiga kelas terdiri daripada 8 tempat duduk kelas pertama, 36 kelas perniagaan dan 350 tempat duduk kelas ekonomi di dek atas. Pesawat itu dikendalikan oleh seramai 22 orang anak kapal dan 3 kapten. Antara ciri-ciri yang ditawarkan ialah tempat baring rata sepenuhnya dalam Kelas Pertama dan Perniagaan, serta tempat duduk lebih lebar yang baharu pada Kelas Ekonomi.
 
 kelas Pertama hanya 8 tempat duduk

 
 
Kelas Perniagaan Golden Club

 
 
 Kelas Ekonomi...skrin video 10 inchi
Penerbangan MAS A380 dengan kapasiti penumpang 494 orang adalah selama 12 jam 50 minit dan dengan kelajuan hanya antara 827 hingga 900km sejam, dan  sampai di lapangan terbang Heathrow, London, jam 5.50 pagi. Terkenal antara lapangan terbang tersibuk di dunia, Heathrow merupakan pintu pertama saya jejak di Kotaraya London. Suhu sekitar 13 darjah celcius, memerlukan saya memakai jaket. Selepas sahaja melepasi imgresen selama 10 minit, saya terus ke crousel begasi di aras  bawah dan ke multi faith prayer room ditingkat 2 berhampiran dengan Zone G. 

Selepas itu turun semula ke aras bawah untuk ambil teksi ke London lebih kurang 1 jam lebih dengan tambang 64 pound. Itu belum kira andai kata jalan jam ataupun sesak.
Setibanya di London, saya menginap di Hotel Cumberland didepan Marble Arch berhampiran dengan Oxford street..disajikan dengan banyak bangunan lama. Kebanyakan sudah berusia ratusan tahun, ada yang dibina sejak zaman Standford Rafles datang ke Tanah Melayu lagi. Bayangkan, bangunan ini masih utuh dan dijaga rapi! Memang tabiklah kepada pentadbiran british yang masih mengekalkan bangunan lama sebagai ikon kepada kotaraya ini.

Keunikan London:

Saya tinggal di Kota London selama 8 hari. Sepanjang 8 hari, banyak tempat yang mungkin saya pergi. Antaranya ialah

 London Eye - TQ04 26.jpg
London Eye

 London Bridge
river-thames-picture.jpg
 
Tower bridge

 Maddam Tussauds

 Big Ben, London
Big Ben
 

 Masjid London

Tak susah nak berjalan di dalam kotaraya ini kerana pengangkutanya cukup efisyen. Disini juga terkenal sebagai syurga membeli belah. Oxford street merupakan syurga kepada mereka yang suka membeli belah. Terdapat banyak barangan berjenama di sini, dan harganya juga tidaklah semahal Malaysia. 


Pada hari pertama saya ke restoran Pak Awie di Malaysia Hall. Di sini saya secara kebetulan bertemu semula dengan seorang rakan yang sama-sama ke tanah suci Mekah pada tahun 1994 iaitu Datin Sharifah Badariah, isteri Lt. General (bersara) Dato' Alias yang dalam lawatan percutian ke Eropah.  
 
Pak Awie & keluarga di restoran barunya di 36 Southwick St, London

HARGA MAKANAN

Sepinggan nasi dengan lauk ikan patin, sedikit udang dan sotong serta sepinggan nasi goreng harganya £11 (RM55).  Dan  bak kata peribahasa lama HuJan emas negeri orang, hujan batu negeri sendiri, Sebuku roti berat 400grm harganya £2 (RM10). Kalau nak ditukar ke ringgit Malaysia tak nak beli....laparlah jawabnya

 

  Pada hari kedua, saya telah ke Bicester Village.
 
Ia terletak lebih kurang 1 jam setengah perjalanan dari London dengan bas tambangnya 25 pound seorang. Walaupun namanya Village, sebenarnya ia adalah factory outlet village. Disini terdapat pelbagai barangan berjenama seperti Prada, LV, Dolce Gabana, Todds dan banyak lagi, harganya pula jauh lebih murah jika dibandingkan di London. Disini juga terdapat kedai-kedai makan, dan suasana di sini lebih tenang berbanding dengan Oxford street. Untuk ke sini, anda perlu naik bas..dan sepanjang perjalanan anda akan dihidangkan dengan pemandangan menarik perkampungan UK. Memang cantik dan sejuk mata memandang.

Selain Bicester, saya turut ke Maddame Tussauds, merupakan muzium lilin terbesar di dunia. Disini pelbagai ikon selebriti terkenal dibuat dalam bentuk lilin. Tidak terkecuali pemimpin dunia seperti Barrack Obama, Saddam Hussein dan ramai lagi. Selain patung lilin, anda juga boleh melawat London History dan Marvel 4D. Memang menarik, dan interaktif. Perjalanan berakhir dengan kedai cenderamata yang ada di penghujung muzium tersebut.

Untuk makan, alhamdulillah..di sini terdapat banyak restoran Malaysia. Yang pasti, tak perlu risau kalau nak makan asam pedas ataupun sambal belacan. Memang ada, dan banyak pilihan. Cuma harganya tak samalah macam di Malaysia. Sepinggan nasi lemak biasa, dalam RM15 ataupun lebih kurang 3 pounds. Hehe...

Oklah..saya malas nak taip panjang-panjang. Berikut adalah tips kalau anda ingin ke London:

1. Kalau anda minat shopping, pergi pada bulan Jun - August kerana ini adalah summer sales buat warga London.

2. Untuk makan - saya cadangkan anda ke Bayswater. Di sana ada banyak makanan halal seperti makanan Malaysia, Arab, Turkey dan banyak lagi.

3. Jangan pikirkan duit pound - ya, masa membeli barang di UK, janganlah anda convert ke duit Malaysia. Alamatnya memang tak makanlah yer...

4. Tempat shopping yang murah adalah di Primark, Oxford street. Paling senang, anda turun di Tube Station Marble Arch. Selain itu, bagi mereka sukakan perfume anda boleh dapatkan barangan perfume yang murah di Bayswater.

5. Peminat bola?? Ya, nak dapatkan jersi yang murah anda kenalah ke Arsenal. Kat situ memang anda akan dapat barangan yang murah dan original.

6. Suhu kat London memang sukar diramal. Ada ketika suhunya boleh mencecah negatif. Jadi, langkah terbaik ialah membawa jaket. Semak dulu cuaca sebelum anda sampai di sana.

7. Penerbangan ke London memakan masa lebih dari 12 jam. Jadi, memang penat! Untuk servis terbaik, pilih syarikat penerbangan yang bagus dari servisnya seperti Malaysia Airlines. Memang untung!

8. Hotel kat London ada banyak, dan murah2. Kalau mereka sukakan backpackers, memang banyak. Paling bagus, kebanyakan hotel memang dekat dengan tube station.

9. Orang London memang suka berjalan. Jadi, cara terbaik untuk menikmati London ialah dengan menaiki pengangkutan awamnya. Percayalah ia memang efisyen dan anda tidak perlu menunggu lama.

10. Selain London, anda boleh melawat tempat-tempat lain sekitar London seperti Windsor, Bath, ataupun Stonehenge. Ada juga hotel yang menawarkan pakej day tour ke Paris. Memang berbaloi...

Baiklah, ini beberapa picture saya ketika berada di sana....


 
 Universal Trend in Public Transport

( Oxford street, London)



( Tube station)

( Memorial Diana dan Dodi di Harrods)


( Tukdin - restoran Malaysia di UK)

Ada lagi sebenarnya picture, taoi semuanya saya upload dalam FB.

Comments

Popular posts from this blog