Cara-Cara Hendak Menjadi Popular Di Facebook

Semua orang ada akaun Facebook. Mama aku pun ada akaun Facebook tapi aku tak menambah mama aku sebagai rakan nanti malulah aku kena bebel secara maya akibat perilaku berbaur seksual aku di Facebook. Walaupun kita semua ada akaun Facebook, apakah yang membezakan profile Facebook kita? Populariti. Bagaimanakah kita hendak tahu sesuatu profile ataupun individu itu popular? Tanda yang paling obvious adalah bilangan rakan anda dan bilangan komen di wall anda. Anda mungkin telah lama berdaftar di Facebook, tetapi anda mungkin sekadar memiliki 86 orang rakan kerana anda ini dibenci ramai. Please note that jika rakan anda lebih 1,000 kerana anda main add secara membuta tuli hanya kerana terdapat 'mutual friends' tidak diambil kira.

Dahulu aku pernah membuat entri 'Perkara-Perkara Yang Harus Dihindari di Facebook' episod satu dan dua. Well untuk menuju ke puncak kepopularitian tidak susah sebenarnya, anda hanya perlu membuat perkara-perkara yang harus dihindari itu. Hanya kaum minoriti sahaja yang akan membantah perilaku anda. Persetankan apa orang kata, dah popular nanti anda boleh menghina kembali mereka. Ayuh kita kaji tips-tips untuk menjadi popular di Facebook.

1) Bergambar gedik dan ghairah

First impression itu memang penting. Apa yang orang lihat buat kali pertama ialah profile picture anda. Pastikan anda privatekan profile anda untuk menambah elemen misteri, barulah orang berasa resah gelisah melihat profile anda tapi tak boleh lihat semua. Jika anda memiliki paras rupa yang menarik tanpa pembedahan plastik, you're one step ahead already. Anda hanya perlu bermekap tebal dan membuat aksi muncung Megan Musang dan setiap hari pasti ada pengganas seksual ataupun jejaka/gadis horny yang add anda.

Jika muka anda ni jenis yang buat pembedahan plastik pun tak boleh nak diselamatkan lagi macam Fandi, usah gusar. At least anda masih ada payu dara bukan? Kaum jejaka ingin melihat payu dara anda kerana itu memang fitrah kejadian manusia. Kaum gadis pun ingin melihat payu dara anda kerana mereka memiliki daya saing yang tinggi nampak orang lain cantik sikit mereka pun nak juga. Jadi anda hanya perlu membuat sedikit pendedahan menampakkan lurah-lurah dada ataupun punggung sehingga para penonton mencetuskan aksi Right click > Save image as > dadafandi.jpeg untuk dibuat modal aksi berdosa.

"tapi saya pakai tudung, tak boleh nak dedah sana sini"

Tak apa. Jika anda lihat trend sekarang, pakai tudung pun orang boleh ghairah juga sebab pakai baju ketat nak arwah. Nak efek yang mampat dan padu, pakai sahaja baju adik anda biar jadi macam sarung nangka.

"tapi aku lelaki macamana nak bergambar ghairah?"

Siapa kata tak boleh? Ambil sahaja gambar di kolam renang. Masakan majalah Mangga boleh laku kalau tiada aksi tunjuk bulu dada di kolam renang? Untuk membuktikan teori aku ini, kepopularitian Hisyam (Ise) meningkat setelah meletakkan gambar seksinya di Facebook.



2) Memanipulasi tarikh hari jadi

Sebosan manapun profile anda, ada satu hari yang akan membuat kepopularitian anda mencanak-canak; hari jadi anda. Semasa hari jadi, semua rakan anda akan mendapat notifikasi dan mereka pun akan berpusu-pusu meninggalkan ucapan hari jadi yang disertakan dengan hadiah secara maya. Fuii jenuh nak mereply satu-satu. Masa tu mesti anda rasa popular macam Karen Mok bukan? Mengetahui hakikat itu, mengapa tidak memanipulasikan tarikh hari jadi anda? Katalah hari ini merupakan hari jadi sebenar anda, mungkin ada boleh ubah tarikh hari jadi anda selepas 2 minggu. Rakan anda tak perasan punya kerana dah banyak sangat hari jadi rakan di Fesbuk. Pap pap pap wall anda akan penuh lagi dengan testismonial hari jadi. Tapi janganlah tukar tarikh setiap 2 hari nanti kantol anda dicap attention whore pula walaupun itu memang hakikatnya.

3) Memanipulasi status perhubungan

Budak-budak sekolah yang tak matang selalu buat benda ni. Cipta satu akaun palsu letak gambar gadis hangat sikit. Lepas tu buat-buat bercinta dengan dan meletakkan status 'In a relationship with __________'. Jika difikirkan dari sudut kepopularitian, tindakan itu sebenarnya genius. Dah agak-agak sudah bosan, tukarlah status kepada 'Single'. Nescaya orang yang masih single dan tiada teman akan memberi simpati dengan memberi komen-komen seperti "That's okay bro. Menyusahkan je bercinta ni" ataupun "Bersabarlah Limah, setiap perkara itu ada hikmahnya"

See, mudah sahaja untuk menarik perhatian orang. Kalau anda memang betul-betul baru berpisah pun, masa inilah untuk anda 'rebound'. Ramai jejaka desperate di luar sana yang akan mengurat anda kerana di waktu itulah anda memang fragile. Anda pun layankan sahaja mereka-mereka itu kerana anda perlukan sesuatu untuk melupakan bekas teman lelaki anda.

4) Mencuri identiti orang terkenal


Tahukah anda tidak semua selebriti itu memiliki akaun Fesbuk? Ada yang buta IT, ada yang tiada masa, dan ada juga tidak ambil peduli tentang fanpage mereka. Kesempatan ini anda harus gunakan untuk mencuri identiti mereka. Tapi jangan curi identiti artis yang memang aktif berfesbuk, kena serang dengan peminat mereka nanti. Kau carilah artis-artis yang dijamin tiada akaun Fesbuk seperti M Daud Kilau ataupun Ustaz Ismail Kamus. Eh jangan, aku baru cek Ustaz Ismail Kamus ada Fesbukla haa haa ok kau menyamarla jadi Ustaz Syukri yang mengajar kat Sekolah Agama JAIS sampin hijau tu.

Walaupun hakikatnya bukan anda yang popular, at least anda dapat bergaya seperti seorang selebriti.

5) Mengeluarkan status berbaur fitnah / kenegerian / keagamaan

Cuba kau orang buat status;

"Aku tak sangka Bangi nie hina, xde famous amos kt Bangi. yang ada kt Alamanda jer. bandar konon. gerek apenyer. wut a jerk"


2 jam selepas status itu dipaparkan, akan wujud satu group membenci anda yang dicipta oleh rakyat Bangi dan disertai oleh 12,000 orang Melayu yang lain. Orang Melayu tipikal je, kaum lain tak ambil kisah sangat perkara sebegini kerana mereka ada perkara yang lebih penting untuk dilakukan. Setiap laman blog akan menulis tentang anda, memaparkan gambar anda dan disertai dengan kata cacian yang meyayat hati. Anda sudah meminta maaf, menghapuskan akaun Fesbuk anda, tetapi dalam hal sebegini, Melayu tidak mudah lupa. Anda pergi ke kedai membeli gula akan dicaci, pergi buat senamrobik di sebelah tasik pun dikeji. Well at least anda kini lebih popular daripada Jimmy Stanley. Itulah tujuan yang sebenar bukan? Barulah boleh jadi popular macam Nor Azita Osman ataupun Sally Gregor Samosa.

Diharapkan dengan panduan-panduan di atas, anda dapat menjadi semakin popular di Fesbuk. Pasti ramai orang yang berpusu-pusu untuk menambah anda sebagai rakan dan meletakkan komen di gambar dedah dada anda. Bila dah popular nanti jangan lupakan ibu bapa di kampung ya. By the way penulis tidak akan bertanggungjawab di atas sebarang kelukaan / cacian / tindakan mahkamah yang anda mungkin terima setelah melakukan perkara-perkara di atas. Alah nak popular you have to pay the price la kan.

 http://ijaicool.blogspot.co.uk/2010/08/cara-cara-hendak-menjadi-popular-di.html

Comments

Popular posts from this blog