KENAPA MASUK ISLAM PERLU BERSUNAT?

Bukankah Allah menciptakan manusia sebagai makhluk paling sempurna? Kenapa perlu disunat? Bukankah ini membuktikan bahawa manusia diciptakan tidak sempurna?

Ada bahagian yang perlu dibuang bukan bermakna ciptaan Allah tidak sempurna sebagai contoh kita sentiasa memotong kuku dan rambut, adakah ini bermakna Allah menciptakan manusia tidak sempurna? Pembuangan bahagian tersebut untuk memudahkan kita menjaga kebersihan.

Sebelum kita menerangkan tentang kenapa perlu bersunat? Perkara pertama yang perlu kita terangkan bahawa apa itu sunat dan bahagian mana yang dibuang? Kebanyakan bukan Islam tidak faham bahagian mana yang dibuang sehingga sangat takut bersunat. Terangkan kepada mereka bahawa hanya hanya kulit di bahagian hujung alat lelaki sahaja yang dibuang. Gambar di atas menunjukkan cara sunat yang salah sebab semua kulit alat lelaki dibuang, hanya dibuang sedikit sahaja bahagian kulit hujung sampai batas lekukan sahaja. 
Kebanyakan muslim memberikan maklumat yang tidak lengkap tentang sunat sehingga bukan Islam merasa takut. Bahkan sebahagian muslim sengaja menakut-takutkan mereka dengan mengatakan dipotong semua alat lelaki .

Khatan adalah amalan sunat dalam Islam, ia merupakan amalan nabi-nabi. Rasulullah menerangkan bahawa Nabi Ibrahim juga berkhatan

Rasulullah bersabda: Ibrahim berkatan pada umur 80 tahun, beliau berkahtan pada alqadum (Sahih Bukhari)

Dalam Al-kItab menceritakan bahawa Yesus bersunat.

Selepas umur lapan hari, tibalah masanya untuk ia bersunat, dia dinamakan Yesus (Luke 2;21)

Ayat di atas menjelaskan bahawa Yesus bersunat pada umur lapan hari, ini merupakan amalan bangsa Yahudi;

Sungguhpun demikian Rasulullah tidak mewajibkan umatnya untuk melakukan khatan...Namapun sunat jadi diberikan pilihan untuk berkhatan ataupun tidak. Sungguhpun demikian Islam Rasulullah menggalakkan berkhatan kerana kebaikan-kebaikan daripada khatan. Adapun kebaikan daripada khatan adalah

1. Sunat akan memudahkan untuk menjaga kebersihan, bahagian alat sulit adalah bahagian yang paling sensistif dan mudah dijangkiti kuman jika tidak bersih. Permukaan yang ditutupi oleh kulit akan memudahkan bakteri membiak dengan cepat.

2. alat lelaki yang tidak disunat akan mudah berlaku iritasi kulit apabila alat lelaki menegang sehingga ada sesetengah kes terjadi robekan pada kulit bahagian hujung alat lelaki apabila menegang.


3. Mengikut kajian yang dilakukan di Afrika, lelaki yang bersunat 30% lebih selamat daripada jangkitan virus HIV.

Oleh itu, sekarang ramai lelaki bukan Islam juga bersunat terutama di negara-negara maju kerana isu kebersihan dan kesihatan. Sungguhpun demikian Islam tidka pernah mewajibkan umatnya untuk sunat serta merta. Perlukan masa yang sesuai untuk melakukan khatan sehingga saudara muslim betul-betul telah bersedia.

Antara teknik yang biasa digunakan dalam bersunat adalah membuang kulit menggunakan gunting bedah selepas dibius, menggunakan laser dan Klamp. Laser dan Klamp teknologi terbaru yang dapat mengurangkan rasa sakit dan lebih cepat sembuh. KBagi lelaki yang bekerja dengan syarikat swasta dan susah mendapatkan cuti maka digalakkan untuk menggunakan Klamp kerana lebih selesa bergerak selepas disunat. Selepas bersunatpun boleh terus menggunakan seluar dan bergerak seperti biasa. 
 
 http://israelu09.blogspot.com

Comments

Popular posts from this blog