Segelas Air Untuk Jurutera


Di sebuah telaga minyak di Arab Saudi, di akhir tahun 40-an….
Seorang pegawai berpangkat rendah, remaja tempatan Arab Saudi, merasa haus dan bergegas mencari air untuk membasah tekaknya kering. Dia begitu gembira ketika melihat air sejuk didepannya dan dengan cepat dia mengisi air sejuk ke dalam gelas.

Belum sempat dia minum, tiba-tiba dia terhenti kerana sebuah herdikan: “Woi, kamu tidak boleh minum air ini. Kamu cuma pekerja rendah. Air ini hanya khas untuk jurutera” Suara itu berasal dari mulut seorang jurutera Amerika yang bekerja di perniagaan tersebut.

Remaja itu akhirnya hanya terdiam menahan haus. Dia tahu dia hanya anak miskin lulusan sekolah asas. Kalaupun ada pendidikan yang dibanggakan, dia lulusan lembaga Tahfiz Quran, tapi kepakarannya itu tidak ada harganya di syarikat minyak yang semasa itu masih dikendalikan oleh Amerika.

Herdikan itu selalu terngiang-ngiang di telinganya. Dia selalu bertanya-tanya: Kenapa ini terjadi padaku? Kenapa segelas air sahaja dilarang untuk ku? Apakah kerana aku pekerja rendahan, sedangkan mereka jurutera? Apakah kalau aku jadi jurutera aku boleh minum? Apakah aku boleh jadi jurutera seperti mereka?

Pertanyaan ini selalu tengiang-ngiang dalam dirinya. Kejadian ini akhirnya menjadi momentum baginya untuk membangkitkan “SIKAP POSITIF”. Muncul komitmen dalam dirinya. Remaja miskin itu bekerja keras siang hari dan bersekolah pada malam hari. Hampir setiap hari dia kurang tidur untuk mengejar cita2nya.

Banyak juga kata-kata melemahkan semangat yang diterima dari rakan-rakannya tapi dia tidak ambil peduli. Hasil kerja kerasnya mendapat hasil. Dia akhirnya lulus dalam peperiksaan dengan cemerlamg. Dia kemudai ditawarkan menyambung pelajaran ke Amerika mengambil jurusan bidang teknik dan master bidang geologi. Pemuda ini lulus dengan hasil memuaskan. Seterusnya dia pulang ke negerinya dan menjadi seorang jurutera.

Kini dia sudah menaklukkan ”rasa sakit”nya, kembali sebagai jurutera dan boleh minum air yang dulu dilarang baginya.

Apakah sampai di situ sahaja? Tidak, kariernya terus berkembang dengan pesat. Hasil kerja kerasnya, kerjayanya melonjak dari ketua bahagian, ketua cawangan, pengurus sehingga akhirnya dia menjawat jawatan sebagai wakil pengarah, jawatan tertinggi yang boleh dicapai oleh orang tempatan semasa itu.

Ketika ia menjawat wakil pengarah, jurutera Amerika yang dulu pernah mengusirnya, kini menjadi orang bawahannya. Suatu hari jurutera tersebut datang menghadap kerana ingin minta izin untuk bercuti dan berkata; “Aku ingin memohon cuti panjang, saya berharap anda tidak mengaitkan kejadian air di masa lalu dengan pekerjaan rasmi ini. Aku berharap anda tidak membalas dendam, atas kekasaran dan keburukan tingkahlaku aku di masa lalu”

Jawapan pengarah bekas pekerja bawahan ini: “Aku ingin berterimakasih kepadamu kerana kau melarang aku minum semasa itu. Ya dulu aku sangat benci padamu. Tapi, setelah izin Allah, kamu lah yang membolehkan aku berusaha hingga aku meraih kejayaan ini.”

Kini sikap positfnya sudah membuahkan hasil, lalu apakah ceritanya sampai di sini?

Tidak. Akhirnya bekas pegawai bawahan ini mendapat jawatan tertinggi di perniagaan tersebut. Dia menjadi Presiden Pengarah pertama yang berasal dari bangsa Arab.

Tahukan kamu apa perniagaan yang dipimpinnya? Perusahaan itu adalah Aramco (Arabian American Oil Company) perniagaan minyak terbesar di dunia. Ditangannya perniagaan ini semakin membesar dan kepemilikan Arab Saudi semakin dominan. Kini perusahaan ini menghasilkan 3.4 juta barrels (540,000,000 m3) dan mengendalikan lebih dari 100 ladang pusat gas di Arab Saudi dengan total cadangan 264 billiom barrels (4.20×1010 m3) minyak dan 253 triliun cadangan gas.

Di atas prestasinya, dia dilantik oleh Raja Arab Saudi untuk menjawat jawatan sebagai Menteri Minyak dan Mineral yang mempunyai pengaruh yang sangat besar terhadap dunia.

Ini adalah kisah benar Ali bin Ibrahim Al-Naimi yang sejak tahun 1995 sehingga sekarang (2012) menjawat Menteri Minyak dan Mineral Arab Saudi.

arab.jpg" alt"www.isuhangat.net"

Bayangkan, hanya dengan mengembangkan penghinaan menjadi perkara yang positif, isu air segelas di masa lalu membentuknya menjadi salah seorang penguasa minyak yang paling berpengaruh di seluruh dunia.

Posted @ www.isuhangat.net.

Comments

Popular posts from this blog