Berita pendek : Halalkah Pelita Nasi Kandar??
oleh Admin




Akhbar The Star yang bertarikh 24/09/2012 muka surat 22 , melaporkan bahawa pemilik Pelita Nasi Kandar, Datuk D.Ramesh “performing temple ground breaking for construction”.
 Description: cid:image003.jpg@01CDA174.DE7DD840
Gambar menunjukkan pemilik restoran Pelita Nasi Kandar melakukan upacara sembahyang cara agama hindu yang mendatangkan tanda tanya sama ada restoran itu halal ke tidak di majlis pecah tanah untuk membina sebuah kuil di Seberang Jaya.
 
 http://thestar.com.my/news/story.asp?file=/2012/9/24/nation/12071086&sec=nation

Dengan tersebarnya laporan ini maka para pengemar dan pengunjung Restoran Pelita Nasi Kandar sudah mula sangsi akan kehalalannya. 
 Description: https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhmg9vQghpcRzVFsdrhJkitG2AA1jOBUwR65pTPCVcWqtJCIFxtYBgeHgJqwClmGd0T_a-UaKBvUFjO1_22SB5xgCOGXSucTIVRxtndPb_YrsbLkvKCAzTSVABFAzv_IC2pZxto_ZsZspM/s1600/Slide2.JPG
Pihak  JAKIM perlu mengeluarkan kenyataan rasmi mengenai status Restoran Pelita Nasi Kandar bagi menggelak rasa sangsi umat Islam yang berkunjung dimana-mana rangkaian Restoran Pelita Nasi Kandar. Sebelum ini pun memang kami tak tahu yang owner Pelita Nasi Kandar ini merupakan orang India yang beragama Hindu atau Islam, tapi dah tentulah sebabkan ianya restoran nasi kandar, dalam kepala dah rasa sah-sah halal kan? Memacam hal.
Sebelum ini pun keraguan mengenai status halal restoran ini diperkatakan. Tetapi ada maklum balas dari seorang ustaz, Ustaz Shamsuri bin Ahmad yang mendakwa dirinya merupakan seorang rakan kongsi Pelita Nasi Kandar dan memberi komen balas panjang lebar di internet. Tetapi saya ragu-ragu juga sebab komen itu bertarikh pada tahun 2004. Ya, 2004, iaitu 8 tahun lepas.  Dan ada juga blogger menulis mengenai ustaz ni. SINI

USTAZ SHAMSURI HJ AHMAD BARUA RESTORAN NASI KANDAR PELITA


Isu Nasi Kandar Pelita adalah restoran bukan Islam bukanlah perkara baru tetapi sudah lebih 10 tahun. Ketika itu restoran ini sudah hampir bankrup apabila orang islam tahu bahawa restoran ini bukan restoran Islam..

Di saat saat genting inilah ustaz Shamsuri yang ketika itu merupakan penceramah paling popular telah di beli oleh syarikat ini untuk menjadi penasihat agar orang islam masuk semula ke restoran ini.

Kesudian ustaz Shamsuri untuk menjadi barua dan pengkhianat kepada orang Islam telah menyelamatkan restoran ini dari di tutup malah restoran ini telah berjaya memperluaskan empayarnya di seluruh negara.

Ustaz Shamsuri sebelum bersekongkol dengan restoran ini merupakan seorang yang tegas dalam halal dan haram terutamanya rokok. Beliau amat benci dengan rokok tetapi bila merelakan dirinya menjadi barua kepada kapitalis makanan ini beliau telah menghalalkan rokok yang di haramkannya dulu.

Malah restoran ini di bawah nasihatnya ugamanya juga telah beroperasi dan menjual makanan kepada orang islam di bulan ramadhan dan tidak menutup kedainya di ketika waktu solat jumaat.

Jika sebelum ini di bulan ramadhan restoran dan kedai makan tidak berani membuka kedai secara terbuka tetapi setelah seorang ustaz menjadi penasihat kepada restoran kapitalis ini makanan di jual secara terang terang kepada orang islam di bulan ramadhan.

Sebelum ni antara ketegasan dan celupar belaiu apabila dia mai mkn char koayteaw dia tanya koayteaw ambik kat cina ka melayu...member bgtau ambik kat cina tahan lama sedikit.....dia jwb balik takpa nanti hg pun kena tahan lama nanti diakhirat.....dlm tape ceramah dia ada ulas.....last dia jd penasihat dan seterusnya menjadi Pengerusi Nasi Kandar Pelita salah satu nasi kandar yg buka time jumaat dan bolan posa serta jual rokok......

Maka benarlah apa yang di katakan Karl Marx "Ugama itu candu masyarakat" Orang ugama di gunakan untuk menghalalkan segala kejahatan golongan kapitalis. Yang haram boleh di halalkan jika poket di sumbat dengan ringgit malaysia dan yang halal boleh di haramkan jika poket tidak di sumbat dengan ringgit malaysia.

Orang ugama di upah untuk membaca Ayat ayat al quran dan hadis nabi di gunakan untuk menipu orang ramai.

sama ada beliau masih bersama dengan restoran ini atau tidak yang pastinya beliau adalah penyimbang besar kepada kemajuan restoran ini yang hampir bankrup 10 tahun dulu... ustaz Shamsuri adalah pengkhianat orang islam yang di bayar.


http://wanista.com/2012/10/berita-pendek-gambar-owner-pelita-nasi-kandar-di-kuil/
http://wasiatpejuang.blogspot.com/2012/10/ustaz-shamsuri-hj-ahmad-barua-restoran.html


28 Restoran Nasi Kandar Pelita Terima Sijil Halal

  
Saturday, 08 September 2012 18:12

pelitaBUTTERWORTH: Semua 28 restoran nasi kandar Pelita milik Pelita Samudra Pertama (M) Sdn Bhd di seluruh negara telah menerima sijil pengesahan halal yang dikeluarkan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) sejak Jun lepas. 

Pengerusinya Datuk Shamsuri Ahmad berkata rangkaian restorannya mencipta sejarah apabila 28 restoran nasi kandar mereka menjadi yang pertama mendapat sijil berkenaan dan ia memberi keyakinan kepada pelanggan untuk menjamu selera.

Beliau berkata lebih 200 bahan termasuk rempah ratus yang diguna restoran mereka turut mendapat sijil halal.

"Kami menjangkakan perniagaan akan meningkat kerana pelanggan lebih yakin berikutan sijil halal yang dikeluarkan oleh Jakim diiktiraf dunia.

"Malah, saya yakin pelanggan juga akan lebih selesa untuk menjamu selera di restoran milik kami apabila melihat adanya sijil halal Jakim ini," katanya kepada pemberita selepas Majlis Hari Raya Pelita Samudra Pertama (M) Sdn Bhd, di sini hari ini.

Pada majlis itu, seramai 1,000 orang kurang upaya, anak yatim, ibu tunggal dan fakir miskin menerima bantuan berupa barangan keperluan dan duit raya.

Shamsuri berkata pihaknya memperuntukkan RM100,000 untuk menyalurkan bantuan kepada golongan yang kurang berkemampuan bagi meringankan beban mereka.


Sementara itu, Ketua Pegawai Operasi Pelita Samudra Pertama (M) Sdn Bhd, K.K Sihabutheen berkata pihaknya merancang untuk membuka sebuah restoran nasi kandar Pelita di Cyberjaya menjelang Januari depan.

"Selain di Cyberjaya, kami juga merancang untuk membuka sekurang-kurangnya dua restoran nasi kandar pada tahun hadapan iaitu di selatan dan Lembah Klang. Lokasinya masih di peringkat perbincangan," katanya.

- Bernama
http://www.malaysiandigest.com/bahasa-melayu/102181-28-restoran-nasi-kandar-pelita-terima-sijil-halal-.html

Comments

Popular posts from this blog