Jaga Agar amalan tidak sia-sia
Setiap daripada kita tentu tidak mahu sekiranya apa yang kita amalkan
daripada setiap amal-amal kita sehari-hari menjadi sia-sia dan tidak
diterima oleh ALLAH SWT. Sedangkan kita telah berusaha
bersungguh-sungguh dan menghabiskan segenap kudrat untuk melakukan
dengan sebaik-baiknya.
Tidakkah kita bimbang menjadi orang yang sia-sia amalannya lalu
menjadilah kita orang-orang yang rugi di akhirat kelak? ALLAH SWT
berfirman, “Katakanlah (wahai Muhammad), “Adakah perlu kami beritahu
kepadamu tentang orang yang paling rugi amalannya?” Iaitu orang-orang
yang sia-sia perbuatannya dalam kehidupan dunia sedangkan mereka
beranggapan telah melakukan yang sebaik-baiknya.” (Surah al-Kahfi, 18:
103-104)
Kata al-Hafiz Ibnu Katsir rahimahullah (Wafat: 774H), “Ayat ini
bersifat umum mencakupi setiap orang yang beribadah kepada ALLAH tetapi
tidak menggunakan cara yang diredhai-NYA. Mereka beranggapan apa yang
dilakukannya telah benar dan amal perbuatannya akan diterima, tetapi
rupanya sangkaan mereka meleset dan amalnya pun ditolak.
Firman ALLAH, “... orang-orang yang sia-sia perbuatannya dalam
kehidupan dunia...” Maksudnya, mengerjakan amal yang bathil yang tidak
bersesuaian dengan syariat yang telah ditetapkan dan diredhai serta
diterima.
Firman ALLAH, “... sedangkan mereka beranggapan telah melakukan yang
sebaik-baiknya.” Maksudnya, mereka menyangka bahawa mereka akan mendapat
suatu manfaat dan mereka menyangka mereka adalah orang-orang yang
diterima amalnya dan dicintai oleh ALLAH.” (Tafsir Ibnu Katsir, 5/202)
Pada hari ini ramai dari kalangan kita berlumba-lumba untuk beramal
ibadah dengan semaksimum yang mungkin. Ibadah adalah sebahagian dari
bentuk-bentuk amal usaha mengabdikan diri kepada ALLAH, TUHAN YANG MAHA
ESA yang kepada-NYA sahaja kita memperhambakan diri serta meraih
keredhaan dan rahmat-NYA.
Umumnya, sikap berlumba-lumba dalam amal ini adalah sikap yang sangat
positif dan perlu dipandang baik. Di saat banyaknya kelompok manusia
yang mengabaikan amal-amal ibadah sama ada yang wajib, fardu, atau
sunnah, sikap sebahagian umat Islam lainnya yang berlumba-lumba dalam
beramal kebaikan adalah wajar diikuti dan dicontohi.
Namun, dalam keghairahan kita beramal dan beribadah, adakala kita
mungkin terlupa beberapa aspek utama yang menjadi tunjang diterimanya
sesuatu amalan tersebut.
Pengertian ibadah
Ibadah kepada ALLAH TAALA adalah segala sesuatu yang apabila kita
melaksanakannya atau meninggalkannya ia akan dicintai dan diredhai oleh
ALLAH SWT.
Setiap amal ibadah diikat dengan beberapa syarat. Setiap amal ibadah
perlu dilaksanakan dengan dalil, iaitu mengikuti sunnah. Amal ibadah
tidak boleh direka mahupun diada-adakan.
Para ulama menyatakan bahawa, “Penetapan dalam ibadah adalah dengan
mengambil dari apa yang telah ditetapkan (oleh dalil).” (Fathul Bari
Syarah Shahih al-Bukhari, 2/80)
Kemudian, setiap amal hendaklah dilaksanakan dengan ikhlas semata-mata
kerana ALLAH dengan tidak mensyirikkan-Nya. Syarat dan kriteria asas
inilah yang bakal menentukan sama ada amal-amal kita diterima oleh ALLAH
ataupun tidak.
Mengikuti sunnah
Suatu perkara yang amat penting adalah melakukan amal ibadah itu dengan
berpandukan al-Qur’an dan as-Sunnah. Tidaklah diterima suatu amalan
jika tidak terdapat contohnya (atau saranannya) dari al-Quran dan
as-Sunnah. Maka, jika sesuatu amalan yang dilakukan itu tidak terdapat
saranannya dari dua sumber tersebut, maka ia bukanlah dari Islam
walaupun ia diniatkan kerana ALLAH SWT.
ALLAH SWT berfirman, “Katakanlah (wahai Muhammad kepada mereka), “Jika
kamu (benar-benar) mencintai ALLAH ikutilah aku, nescaya ALLAH mengasihi
dan mengampuni dosa-dosamu.”.” (Surah Ali ‘Imran, 3: 31)
Al-Hafiz Ibnu Katsir rahimahullah (Wafat: 774H) menjelaskan melalui tafsirnya:
“Ayat yang mulia ini menghukumi setiap mereka yang mengaku mencintai
ALLAH tetapi mereka tidak mengikuti petunjuk Muhammad SAW. Maka jelaslah
pengakuannya itu hanya suatu pendustaan sehingga mereka mengikuti
syariat Muhammad dan agama nabawi di dalam setiap ucapan dan
perbuatannya. Ini adalah sebagaimana yang terdapat dalam kitab sahih
daripada Nabi SAW (katanya):
“Sesiapa yang melakukan suatu amal yang tidak ada perintahnya daripada
kami, maka amalan tersebut tertolak (tidak diterima).” (Hadis Riwayat
Muslim).” (Tafsir Ibnu Katsir, 2/32)
Dalam ayat yang lain, ALLAH SWT menjelaskan, “Jika datang kepada kamu
petunjuk daripada-Ku, maka sesiapa yang mengikut petunjuk-Ku itu nescaya
dia tidak akan sesat dan dia tidak akan menderita (dengan azab
sengsara).” (Surah Thoha, 20: 123)
Dalam usaha mengikuti sunnah ini, tidak dapat tidak seseorang itu perlu
terlebih dahulu mempelajari sunnah itu sendiri. Maka, dari sinilah
pentingnya aspek ilmu. Supaya apabila kita berilmu, kita akan dapat
mengenal pasti apa yang sunnah dan apa yang bukan.
Tidaklah nanti kita hanya bersangka-sangka sahaja suatu amalan itu
sunnah dan mendatangkan kebaikan, tetapi rupanya tidak. Dengan ilmulah
kita mampu mengenal pasti sumber-sumber yang betul dalam mengambil
sunnah dan agama ini, mengetahui sesuatu hadis itu sahih atau pun tidak,
memahami maksud suatu hadis, memahami tafsir ayat-ayat al-Quran, dan
seumpamanya.
Sebagai contoh, pada hari ini ada sebahagian umat Islam yang
mengamalkan zikir-zikir harian tertentu yang tidak diketahui sumber
ambilannya, kaifiyat tatacaranya, dan fadilatnya. Contohnya, ada yang
mengamalkan bacaan tahlil (laa ilaaha illallah) sehingga 10,000 kali
setiap hari dan berkeyakinan padanya memiliki fadilat-fadilat tertentu
jika diamalkan dengan jumlah tersebut. Kemudian ada juga yang
mengamalkan selawat syifa’ di setiap kali sebelum tidur supaya dijauhkan
dari pelbagai penyakit.
Tetapi bila diteliti, kita pun tidak tahu dari mana datangnya kaedah
dan bentuk-bentuk pengamalan zikir-zikir seperti ini. Tidak dari sunnah,
tidak juga dari amalan para sahabat Rasulullah.
Ikhlas dan tidak syirik
Setiap amal ibadah yang hendak dilaksanakan mestilah di atas landasan
aqidah Islam yang suci murni dari segala bentuk kesyirikan serta ikhlas
semata-mata kerana ALLAH SWT. Setiap amal yang dilakukan di luar ruang
lingkup aqidah Islam dan keikhlasan yang tulus, maka ia akan menjadi
sia-sia.
ALLAH SWT berfirman, “Dan sesungguhnya telah diwahyukan kepada engkau
(Wahai Muhammad) dan kepada Nabi-nabi yang terdahulu daripada engkau:
“Demi sesungguhnya, sekiranya Engkau (dan pengikut-pengikutmu) berbuat
syirik, sudah tentu segala amalanmu akan terhapus, dan engkau akan tetap
menjadi orang-orang yang rugi.”.” (Surah az-Zumar, 39: 65)
Oleh itu, bagi kita yang memiliki semangat dan keghairahan dalam
beramal hendaklah memberi perhatian dan penekanan dalam dua aspek utama
ini. Di samping berusaha bersungguh-sungguh mengikuti sunnah, dia juga
perlu bersungguh-sungguh menjaga kemurnian aqidahnya dengan menjauhi
segala bentuk syirik kepada ALLAH.
Jangan nanti beramal separuh mati, tetapi dalam hatinya bercampur
dengan riak, aqidahnya bergelumang pula dengan kepercayaan-kepercayaan
syirik seperti mendustakan takdir, mempercayai ramalan bintang
(horoskop), terlibat dalam perbomohan, tangkal dan pelbagai bentuk
bidaah khurafat. Takut-takut kita menyangka telah berbuat
sebaik-baiknya, tetapi rupanya sia-sia belaka. Wallahualam.
Abu Numair Nawawi Subandi
http://an-nawawi.blogspot.com
* Biro Multimedia & Penerbitan Sekretariat ILMU.
Comments
Post a Comment