SELAMAT MELAYARI BLOG INI SEMOGA KITA MEMPEROLEHI MANFAATNYA DAN HARAP DISEBARLUASKAN KEPADA PEMBACA YANG LAIN PULA BERSESUAIAN DENGAN SABDA RASULULLAH S.A.W "SAMPAIKAN DARIPADAKU WALAUPUN DENGAN SATU AYAT"

Saturday, August 25, 2012







.

Doa Penawar segala penyakit

Surah Al Mu'minun ayat 115 - 118






115) "Maka adakah patut kamu menyangka bahawa Kami hanya menciptakan kamu (dari tiada kepada ada) sahaja dengan tiada sebarang hikmat pada ciptaan itu? Dan kamu (menyangka pula) tidak akan dikembalikan kepada Kami?"

116) Maka (dengan yang demikian) Maha Tinggilah Allah Yang Menguasai seluruh alam, lagi Yang Tetap Benar; tiada Tuhan melainkan Dia, Tuhan yang mempunyai Arasy yang mulia.

117) Dan sesiapa yang menyembah tuhan yang lain bersama-sama Allah, dengan tidak berdasarkan sebarang keterangan mengenainya, maka sesungguhnya hitungannya (dan balasan amalnya yang jahat itu) disediakan di sisi Tuhannya. Sesungguhnya orang-orang yang kafir tidak akan berjaya.

118) Dan berdoalah (wahai Muhammad dengan berkata): "Wahai Tuhanku, berikanlah ampun dan kurniakan rahmat, dan sememangnya Engkaulah sahaja sebaik-baik Pemberi rahmat!"


Al-Hakim, Abu ya’la, Ibn abi Hatim, Ibn sunni dan al-Tirmidzi meriwayatkan daripada Ibn Mas’ud bahawa beliau telah membacakan ayat-ayat ini ke telinga seorang pesakit, lalu sembuhlah dia. Nabi s.a.w. telah bertanya kepadanya: “Apakah yang dibacanya itu?” Beliau menjawab: “ayat-ayat terakhir daripada surah al-Mu’minun.” Nabi bersabda: “Demi Tuhan yang nyawaku berada pada tangan-Nya, jika dibaca oleh seseorang kamu dengan yakin kepada gunung nescaya akan pecah gunung itu.” (ad-Durrul Manthur, tafsir ayat 115-118, surah al-Mu’minun)

Doa ketika tubuh berasa sakit


" Letak tangan di tempat sakit kemudian baca "Bismillah" sebanyak 3 kali dan baca doa di bawah 7 kali.





"Aku berlindung dengan Allah dan kekuasaanNya dari kejahatan yang aku dapati dan aku takuti."




Doa Rawatan Demam Panas 2

"Dengan nama Allah yang Maha Besar, aku berlindung padanya, Tuhan yang Maha Mulia, dari kejahatan setiap sesuatu dorongan dan hati, dan kejahatan yang datang dari kepanasan api."




dan juga letakkan tangan ke tempat sakit dan  baca Bismillah 3 kali, serta baca doa di bawah


"Aku berlindung diri dengan kebesaran Allah dan kekuasaaNya daripada kejahatan yang aku rasakan dan aku takut"

Doa Rawatan Sakit Perut

Baca 3 kali ayat di bawah pada air dan suruhlah pesakit meminum air tesebut.




47) "Ia menghalangi dengan tiada sebab, demikian juga ia tidak dipenatkan dengannya."

Doa Pesakit yang telah lama menderita penyakitnya


" Ya Allah, aku mohon kesembuhan daripadaMu atas penyakit yang kuderitai ini, Atau berilah kesabaran menderita cubaanMu, atau keluar dari dunia ini dengan mendapat rahmatMu. Ya Allah, Tuhan yang Maha Pengasih."

Doa mengelak tekena wabak penyakit



"Aku membentengkan diri dengan nama Tuhan yang mempunyai kemuliaan dan kekuatan, aku berpegang teguh pada Tuhan yang menguasai alam nyata dan alam tidak nyata, aku bertawakkal kepada Tuhan yang hidup dan tidak mati selama-lamanya. Semoga kiranya kami Ya Allah dari bala dan wabak, Sesungguhnya Engkau Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu."


sumber: ustaz kazim elias

Doa Rawatan memulihkan penglihatan


"Ya Allah, aku memohon dan menghadap kepadaMu bersama nabiMu, Nabi rahmat saw, Ya Muhammad, sesungguhnya aku menghadap bersamamu kepada Tuhanku kerana hajatku ini semoga dikabulkanNya untukku. Ya Allah sembuhkanlah daku."


Doa Menambah Susu Ibu

Surah Ali Imran ayat 18




8) Allah mengetahui akan apa yang dikandung oleh tiap-tiap ibu, dan mengetahui apa yang kurang dari yang dikandung dalam rahim itu atau yang lebih. Dan tiap-tiap sesuatu adalah ditetapkan di sisiNya dengan kadar yang tertentu.

9) Dia lah yang mengetahui perkara-perkara yang ghaib dan yang nyata; Dia lah jua Yang Maha Besar, lagi maha Tinggi (Yang mengatasi segala-galanya).



8) Allah knows what every female carries and what the wombs lose [prematurely] or exceed. And everything with Him is by due measure.

9) [He is] Knower of the unseen and the witnessed, the Grand, the Exalted.



Baca ayat di atas pada air dan diberi minum.

Doa Rawatan untuk pesakit koma

1) Baca surah Al Fatihah - 7 kali

2) Selawat Syifa'

3)   Selawat ke atas Nabi S.A.W

4) Baca surah Ali Imran ayat 26 - 27





26) Katakanlah (wahai Muhammad): "Wahai Tuhan yang mempunyai kuasa pemerintahan! Engkaulah yang memberi kuasa pemerintahan kepada sesiapa yang Engkau kehendaki, dan Engkaulah yang mencabut kuasa pemerintahan dari sesiapa yang Engkau kehendaki. Engkaulah juga yang memuliakan sesiapa yang Engkau kehendaki, dan Engkaulah yang menghina sesiapa yang Engkau kehendaki. Dalam kekuasaan Engkaulah sahaja adanya segala kebaikan. Sesungguhnya Engkau Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu.


27) "Engkaulah (wahai Tuhan) yang memasukkan waktu malam ke dalam waktu siang, dan Engkaulah yang memasukkan waktu siang ke dalam waktu malam. Engkaulah juga yang mengeluarkan sesuatu yang hidup dari benda yang mati, dan Engkaulah yang mengeluarkan benda yang mati dari sesuatu yang hidup. Engkau jualah yang memberi rezeki kepada sesiapa yang Engkau kehendaki, dengan tiada hitungan hisabnya".

26) Say, "O Allah , Owner of Sovereignty, You give sovereignty to whom You will and You take sovereignty away from whom You will. You honor whom You will and You humble whom You will. In Your hand is [all] good. Indeed, You are over all things competent.

27) You cause the night to enter the day, and You cause the day to enter the night; and You bring the living out of the dead, and You bring the dead out of the living. And You give provision to whom You will without account."





Baca pada ayat di atas pada air zam -zam dan sapukan pada kedua belah bibir penyakit.



sumber: ustaz kazim elias


Doa Mengubati Sakit Gigi

Surah Al Mulk ayat 23



23) Katakanlah (wahai Muhammad): "Allah yang menciptakan kamu (dari tiada kepada ada), dan mengadakan bagi kamu pendengaran dan penglihatan serta hati (untuk kamu bersyukur, tetapi) amatlah sedikit kamu bersyukur".

23) Say, "It is He who has produced you and made for you hearing and vision and hearts; little are you grateful."



Surah Al An'am ayat 98




98) Dan Dia lah yang mencipta kamu dari diri yang satu (Adam), maka (bagi kamu) disediakan tempat tetap (dalam tulang sulbi bapa kamu atau di bumi), dan tempat simpanan (dalam rahim ibu atau dalam kubur). Sesungguhnya Kami telah jelaskan tanda-tanda kebesaran (Kami) satu persatu bagi orang-orang yang mengerti (secara mendalam).

98) And it is He who produced you from one soul and [gave you] a place of dwelling and of storage. We have detailed the signs for a people who understand.


Ad-daruqutni pula meriwayatkan dalam al-Afrad daripada Ibn Abbas berkata, Nabi s.a.w. bersabada, maksudnya: “Sesiapa meletakkan jarinya atas gigi tersebut lalu dibacakan ayat ke-98 surah al-an’am dan ayat ini, maka dia akan sembuh dengan izin Allah s.w.t.”

Ad-daruqutni is narrated in al-Afrad from Ibn Abbas said, the Prophet bersabada, meaning: "He put his finger on the tooth and recited verse 98 of Surat al-An'am and this sentence, he will be healed by the grace of Allah"


Doa Rawatan Berhenti Pendarahan

Jika luka berdarah, baca surah ini sambil menekan tempat luka untuk meyekat darah daripada terus mengalir keluar.




Terjemahannya:
1.Binasalah kedua-dua tangan Abu Lahab, dan binasalah ia bersama!  2.Hartanya dan segala yang diusahakannya, tidak dapat menolongnya.  3.Ia akan menderita bakaran api neraka yang marak menjulang.  4.Dan juga isterinya, seorang perempuan pemunggah kayu api. 5.Di lehernya sejenis tali, dari tali-tali yang dipintal.

Doa Rawatan Penyakit Istihadah

Pesakit yang telah mengalami istihadah sejak permulaan haidnya. Kini setelah umurnya meningkat 20an dia masih mengalami istihadah. Haidnya selalu melebihi 15 hari.

Menurut sebuah hadis Nabi; secara mafhumnya istihadah berpunca dari aktiviti syaitan di dalam rahim wanita yang menyebabkan rahimnya luka dan berdarah. Maka darah yang keluar dari rahimnya tersebut adalah darah penyakit.

Cara rawatan istihadah adalah:

1) Baca Ruqyah Syariyyah kepada 3 / 7 botol air mineral. Tambahan untuk Ruqyah Istihadah ini adalah Ayat 38 Surah Yaasin dan Surah Al Masad. Niat ketika membaca surah ini: "Supaya penyakit istihadah dihentikan Allah."

Berikut adalah senarai ayat-ayat Ruqyah Syari' ah yang digunakan oleh perawat Darul Hikmah untuk merawat pesakit:

1 Al-Fatihah
2 Al-Baqarah 1-5
3 Al-Baqarah 102
4 Al-Baqarah 163-164
5 Al-Baqarah (Ayatul Kursi)
6 Al-Baqarah 285-286
7 Ali-Imran 18-19
8 Al-'Araf 54-56
9 Al-'Araf 117-122
10 Yunus 81-82
11 Toha 69
12 Al-Mukminun 115-118
13 As-Soffaat 1-10
14 Al-Ahqaaf 29-32
15 Ar-Rahman 33-36
16 Al-Hasyr 21-24
17 Al-Jin 1-9
18 Al-Ikhlas
19 Al-Falaq
20 An-Naas

2) Cari 3 biji putik kelapa dan belah dua. Rebus bersama air Ruqyah. 1 putik kelapa direbus bersama 1 periuk air Ruqyah.

3) Minum segelas setiap pagi satu jam sebelum makan pagi. Ulang sehingga istihadah berhenti / semua air habis...
Insya Allah, jika Allah izin akan disembuhkanNya!!!


Rujukan:http://terapialquranpahang.blogspot.com/2009_08_01_archive.html

Doa Rawatan Menghindarkan Penyakit Berjangkit

Amalan ini diberi oleh salah seorang guru perawat di Pulau Pinang Tok Su Li. Amalan ini bertujuan untuk menghindar diri dari penyakit berjangkit secara khususnya. Boleh juga untuk merawatnya. InsyaALLAH, segalanya datang dari ALLAH, kembali kepada ALLAH jua.

Amalannya:

Surah Yasin : Ayat 58

58. (Mereka juga beroleh) ucapan salam sejahtera dari Tuhan Yang Maha Mengasihani.
 
1) Selepas selesai solat Fardhu, amalkan membaca Yasin : Ayat 58 sebanyak 7, 9, 12 atau 27x senafas. InsyaALLAH terhindar dari segala unsur-unsur negatif.

2) Sebelum keluar rumah, amalkan membaca Yasin : Ayat 58 7x senafas, insyaALLAH terhindar dari segala penyakit berjangkit, sihir atau gangguan makhluk halus dan santau terutamanya.

3) Dalam sehari, jadikan mandian untuk menghindar dari penyakit berjangkit dan segala penyakit dengan izin ALLAH – Yasin : Ayat 58 sebanyak 77x. Ditiupkan pada air di dalam baldi. InsyaALLAH.

4) Bagi yang terkena, boleh diikhtiarkan dengan menyediakan air satu baldi:-

- Garam Bukit 3-7 sudu (bergantung kepada tahap kekronikan sakit)

- Daun pokok Ketapang 7 helai

- Daun pokok Ara 7 helai

- Kulit pokok Rambai 7 Keping ( Ditumbuk halus )

- Daun Bidara (jika kes gangguan)

Lalu dicampurkan semuanya dalam satu baldi dengan tuangan satu persatu lalu dibacakan dengan :

a) Al Fatihah 7 kali dengan ulangan Fatihah : Ayat 4 sebanyak 7 kali setiap satu.

4. Yang Menguasai pemerintahan hari Pembalasan (hari Akhirat).

b) Ayat Kursi 7 kali dengan ulangan ayat yang digariskan sebanyak 9 kali setiap satu.

255. "Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, yang tetap hidup, yang kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi; dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dia-lah yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya)"
c) Yasin : Ayat 58 - 63x.




d) 5 Qul ( Al Jin 1-5, Al Kafirun, Al-Ikhlas, Al- Falaq, An-Nas). Al-Ikhlas seelok-eloknya dibaca sebanyak dalam bilangan yang berikut samada 1, 3, 5, 7, 9 atau 12x.










Maka, setelah selesai, dimandikan pesakit tadi. Adalah lebih bagus jika yang sihat mengamalkannya sekali sebulan, sekurang-kurangnya, kerana mengelak lebih baik dari mengubati.

Ramai juga yang tertanya-tanya, bahan-bahan di atas agak sukar untuk diperolehi jika tinggal di kawasan bandar. Boleh saja digantikan dengan limau nipis sebanyak 7 biji dan garam bukit.

Tidak perlu dipeningkan kepala dengan kaedah atau bahan-bahan. Yang paling penting dan utama adalah penyerahan dan pengabdian diri kepada ALLAH semata-mata. Bahan dan kaedah hanya sandaran tetapi pergantungan tetap kepada ALLAH semata-mata, tiada duanya. Ada jalan masuk, pasti ada jalan keluar, InsyaALLAH. ALLAHu Robbi.



Sekadar tambahan, bagi yang akan menghadapi temuduga, boleh juga amalkan dengan membaca Yasin : Ayat 58 ini 7x senafas di muka pintu sebelum keluar rumah sambil membayangkan diri sendiri, lalu hembuskan nafas perlahan, isyarat menghembus diri kita yang dibayangkan itu. InsyaALLAH, semoga ALLAH memudahkan segalanya.

Amin Ya Robbal A'lamin.

Dipetik dari:
http://terapi-alfatah.blogspot.com/search/label/Amalan

Bagi Anak Yang Teramat Degil

 


Allah Maha Lembut terhadap hamba-hambanya DIA memberi rezeki kepada sesiapa yang dikehendakinya dan DIA lah yang Maha Kuat lagi Maha Perkasa - Surah As-Syura ; Ayat 19.


Baca 19 kali pada air dan bagi minum kepada yang berkenaan . baca 19 kali pada ubun-ubun (anak-anak yang degil atau sesiapa yang dihajati). Jika orang itu jauh, baca 19 kali selepas solat dan diniatkan kepadanya.
Ustaz Kazim
"Tanyalah Ustaz"



. Ayat 200 Surah Al Imran
"Wahai orang-orang yang beriman! Bersabarlah kamu (menghadapi segala kesukaran dalam mengerjakan perkara-perkara yang berkebajikan), dan kuatkanlah kesabaran kamu lebih daripada kesabaran musuh, di medan perjuangan), dan bersedialah (dengan kekuatan pertahanan di daerah-daerah sempadan) serta bertaqwalah kamu kepada Allah supaya, kamu berjaya (mencapai kemenangan)."

Ayat terakhir daripada surah Al Imran ini hendaklah dibaca ketika memasak/menyediakan makanan dan dihembus ke dalam makanan tersebut bertujuan untuk melembutkan hati anak-anak.



2. Ayat 30-31 Surah AnNaml

30."Dengan nama Allah, yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani,
31. "Bahawa janganlah kamu meninggi diri terhadapku, dan datanglah kamu kepadaku dengan menyerah diri (beriman dan mematuhi ajaran ugama Allah).”

Ayat ini dibaca dan dihembus ke muka atau ke arah orang yang dimaksudkan secara berdepan. Ayat ini adalah untuk mengatasi masalah anak-anak yang tidak mendengar kata, tidak hormat kepada ibubapa dan sebagainya.

Surah Al Isra' - Ayat 82
 Dan Kami turunkan dengan beransur-ansur dari Al-Quran Aya-ayat Suci yang menjadi ubat penawar dan rahmat bagi orang-orang yang beriman kepadanya; dan (sebaliknya) Al-Quran tidak menambahkan orang-orang yang zalim (disebabkan keingkaran mereka) melainkan kerugian jua.



Doa Rawatan Sakit Kepala

Sakit Kepala

Baca Ayat 19 dari Surah al-Waqiah untuk yang selalu sakit kepala. Moga-moga boleh menghilang/meredakan, insyaAllah.

19. Mereka tidak merasa pening kepala dan tidak pula mabuk dengan sebab menikmatinya.


Doa Rawatan Isomnia


" Ya Allah, telah malap cahaya bintang-bintang dan telah tenang mata-mata manusia dan Engkau Yang Maha hidup lagi Maha berdiri sendiri, wahai yang Maha Hidup, wahai yang Maha berdiri sendiri, lelapkanlah mataku dan tenangkanlah malamku ini."


sumber : Riwayat Al Tabrani

 Ustaz Sharhan Shafie - Saka (Tanda-tanda & Ayat Pendinding)


Doa Rawatan Mengelakkan diri dari Santau

"Aku memohon perlindungan dengan perkataan Allah yang sempurna daripada kejahatan apa yang diciptakannya."

Ustaz Syarhan Shafie - Rawatan Santau Live

 

Doa ini juga sesuai untuk melindungi anak-anak dari keracunan, serangga berbisa.


sumber : Riwayat Muslim no 2709 Ibn Hibban no 2360


Doa Rawatan Mengubati Luka


"Dengan nama Allah, tanah bumi kami yang bercapur dengan air ludah sebahagian kami, semoga menjadi sebab sembuhnya orang yang sakit antara kami, dengan izin Tuhan kami"


sumber: Riwayat al Bukhari no 5745 dan 5746 dan Muslim no 5719


Doa Rawatan Menghilangkan rasa sakit



"Dengan Allah, Aku berlindung kepada Allah dan kekuasaanNya daripada kejahatan sesuatu yang aku jumpai dan aku takuti"


sumber : Riwayat Muslim no 2202


Dengan cara meletakkan tangan pada bahagian sakit dan bacalah doa ini.

Doa Rawatan Mengelak daripada Keracunan, Serangga Berbisa

"Aku mohon perlindungan dengan perkataan Allah yang sempurna daripada kejahatan apa yang diciptakannya"


sumber : Riwayat Muslim, Ibnu Hibban



Dalam Sahih Muslim, abu Hurairah meriwayatkan sebuah hadis tentan seorang lelaki yang mengadu kepada Nabi s.a.w tentang kala jengking yang menyengatnya. Nabi s.a.w bersabda yang bermaksud: " Jika kamu membaca do a di atas, nescaya kamu tidak akan dimudaratkan.

Diet Rasulullah saw



 http://mukjizatdoa.blogspot.com

No comments:

Post a Comment