KALAU AKU BUAT DOSA


☻ Aku akan diharamkan daripada mendapat ilmu yang bermanfaat.

☻ Aku pasti sentiasa murung dan akan wujud keresahan dalam hati.


☻ Segala urusan yang aku lalui setiap hari pasti dihurung kesusahan
dan kepayahan.

☻ Perkara ketaatan diharamkan daripada diriku.

☻ Aku diharamkan daripada mendapat keberkatan.

☻ Terasa sempitnya dadaku.

☻ Aku terus bergelumang dengan pelbagai perkara buruk lagi.

☻ Dosa dan maksiat itu menjadi kebiasaan bagiku.

☻ Sedihnya apabila Allah menghina diriku ini.

☻ Hatiku bertambah pedih ketika manusia lain memandang hina kepadaku.

☻ Bahkan, binatang ternakkan turut melaknatku.

☻ Hanya kehinaan yang layak buat diriku.

☻ Hatiku dipenuhi dengan titik-titik hitam.

☻ Aku diselubungi kelaknatan.

☻ Doa aku terhijan dan terhalang daripada dimakbulkan.

☻ Aku tidak lagi mengecapi kebahagiaan.

☻ Perisai malu tidak lagi bertahan dalam diriku.

☻ Tanpa disedari, nikmat yang ada telah ditarik oleh Allah.

☻ Diri aku sudah tentu dibaluti perasaan takut yang tidak terperi.

☻ Aku mempu ditawan oleh syaitan dengan mudah.

☻ Pengakhiran hidupku sudah tentu dalam keadaan yang buruk.

☻ Akhirnya, azab dan seksaan Allah menantiku di akhirat.

☻ Ya Allah, aku ingin bertaubat…. Aku menyesal atas segala dosa dan maksiat yang aku telah lakukan…

(Riwayat Ibn al-Qayyim, al-Da’ wa al-Dawa’)


Dari Majalah Solusi Keluaran Isu No 46 (Dapatkan dipasaran)

Comments

Popular posts from this blog