10 kandungan pelik yang kita tak tahu dalam Mi Segera!


HAhhh!! Biar betul?? Selama ni makan maggi ok jer kot?? Itulah dialog bagi selalu makan maggi terutamanya pelajar universiti yang terpaksa mengikat perut kerana ingin kawal perbelanjaan dek kerana over budget atau duitnya dah habis beli gadget idaman seperti iphone 5(ceh!).

Untuk pengetahuan anda semua, kesannya mungkin bukan sehari dua. Ia akan memberi kesan ketika waktu  sudah tua (50-70) ataupun ketika pertengahan umur( 30-40).

10 bahan terlarang yang kita tanpa sedari!

1. Kalsium Sulfat: Kapur Paris.
2. Asid tartarik: Bahan kimia yang digunakan dalam julap dan untuk memutihkan cermin. Ia lebih beracun berbanding 100% alkohol tulen.
3. Kalsium oksida: Digunakan untuk rawatan sisa buangan dan dalam racun serangga (rictsect contohnya).
4. Tertiary Butylhydroxyquinone (TBHQ): Produk berasaskan petroleum satu bentuk butane (cecair dalam pemetik api).
5. Butylated hydroxytoluene (BHT) : Risiko karsinogen dan kesan berbahaya kepada ginjal.
6. Propyl Gallate: Satu xenoestogen  (sebatian seperti hormon). Boleh memberikan kesan sampingan kepada pembiakan, perkembangan janin yang sihat dan menghalang pengeluaran sperma.
7. Pentasodium triphosphate: Bahan pencuci paling berkuasa (digunakan dalam bahan cuci, pinggan mangkuk), bahan smak untuk kulit juga digunakan dalam pengeluaran kertas, penapisan petroleum, applikasi lombong dan rawatan air.
8. Propylane Glycol: Pelarut sintetik yang dianggap racun neorologi. Digunakan untuk pembuatan bahan pendingin,  antibeku automotif, cecair yang berfungsi dalam tekanan hidraulik dan sebagainya. Jumlah berlebihan yang diambil boleh membawa kepada kerosakan buah pinggang.
9. Polydimethylsiloxane: Digunakan dalam kanta sentuh, syampu untuk (menjadikan rambut berkilat dan licin), minyak pelincir dan jubin tahan panas.
10. Pewarna tiruan: (contohnya Sunset Yello FCF Tartrazine) ia menyumbang kepada hiperaktiviti dalam kalangan kanak-kanak: mungkin turut menyumbang kepada gangguan visual dan pembelajaran, kerosakan saraf, dan mungkin boleh menjadi penyebab kanser.

Nota tambahan: Sebenarnya lebih dari itu, bukan sekadar bahan perasa dan antaranya:

136 bahan penambah kebanyakannya bahan kimia adalah dibenarkan ditambah di dalam mi segera oleh Codex, piawaian makanan WHO/FAO. Daripada 136 bahan penambah itu, 24 daripadanya adalah garam natrium, di samping garam makan juga turut ditambah. Atas faktor itulah kenapa mi segera mengandungi natrium yang tinggi.

Satu paket mi segera sahaja boleh mengandungi kira-kira maksimum pengambilan harian yang dibenarkan 2,400 mg natrium. Erkk!!! Aku pun makan meggi (stok banyak tuh) juga masa waktu student, nak buat macam mana, duit elaun pun sikit sangat. Tapi sekarang memang dah jaaaarang sekali makan meggi, syukurlah.
Tapi aku pun tak pasti dah berapa banyak dah aku makan ‘racun’ nie?? Peringatan untuk diri sendiri jerla,  kurangkanlah makan mee segera, walaupun murah dan menjimatkan ianya tetap merbahayakan kesihatan. Malah, akan lebih banyak kos yang diperlukan untuk melakukan rawatan kalau kesihatan kita terjejas. Perlu kita ingat, kesihatan tu lebih penting dari segalanya. Nikmat kesihatan, kurniaan Allah juga tuh.

Bersambung. ( Akan datang, kejutan Natrium dalam Mi Segera!).
Sumber : Utusan Pengguna keluaran Nov-Dis 2010.

 http://zikrihusaini.com/10-kandungan-pelik-yang-kita-tak-tahu-dalam-mi-segera/


kesan baik maggi :D

Disebabkan aku sekarang bergelar mahasiswi makanan utama aku selain nasi campor selalunya maggi. Bapak aku sendiri tau aku memang suka makan maggi jadi secara khas dier belikan aku satu newspaper PENGGUNA. Kira nak peril aku la suruh aku jangan makan maggi sampai adik aku koyakkan sikit sudut newspaper nie pon dier marah. Bapak aku terharu. Terima kasih *padahal nak peril =.=!

Untuk pengetahuan dan entri aku hari sekadar info kepada pembaca dan juga untuk menakutkan diri aku yang turut suka makan maggi *aku suka makan maggi lee fah laksa swak & mi ruski tomyam!
Ok berbalik kepada cerita HANTU KAK LIMAH BALIK RUMAH. Opss! Salah =.=! cerita maggi tadi. Sebenarnya dalam semangkuk mi segera mengandungi natrium. Cek adik cek kak mak timah pakcik senah NATRIUM tuh garam dalam bahasa marketnyer.

Aku teruskan kepada kesan biar korang takut sikit kesan natrium yang berlebihan kepada badan. Macam biasalah banyak makan garam dier lebih berpengalaman =P
Orang yang banyak makan garam nie kesannya darah tinggi. Kalau dah namannyer darah tinggi abis la jantung korang rosak, sakit buah pinggang paling teruk STROK * abisla badan korang mati sebab apa? Sebab makan banyak garam. Dari mana? Dari maggi tadi la.
Kuantiti garam yang disyorkan oleh Pertubuhan Kesihatan Sedunia 3 sudu besar teh. Giler! nk mampos ker, kalau aku suroh letak 3 sudu besar teh mesti korang letak lebih 1 sudu teh. So kesimpulannya kandungan untuk sehari adalah 1 sudu teh, kalau boleh kurangkan la, jangan sampai kerajaan naik harga garam pulak.


Jadi aper kaitan dengan maggi tadi? Ok dalam maggi yang aku cakap tadi ader nutrium. Ok garam la kan, dalam 1 paket maggi tuh mengandungi lebih daripada penggunaan garam yang disyorkan untuk sehari.
Kesimpulannya bayi atau kanak-kanak x seharusnya makan mi segera neh. Dan orang dewasa pulak, walau dah besar pon sila kurang2 kanla masak maggi nie ataupun kalau korang masak maggi nie pon janganla pulak tambah NUTRIUM pulak dalam tuh.

Jadi aku nak kepilkan sekali lah 10 ramuan yang melampau dalam MI SEGARA
1. KALSIUM SULFAT : kapur paris
2. Asid Tartarik :digunakan dalam julap
3. Kalsium Oksida : digunakan dalam racun serangga
4. BHT : membawa kesan berbahaya kepada ginjal
5. Propyl Gallate : mengahalang pengeluaran sperma *lelaki take note plis kahkahkah!
6. Pentasodium Triphosphate : ala detergent la
7. Propylene Glycol : digunakan untuk membuat bahan pendingin
8. Tartrazine : kanak-kanak akan menjadi hyperaktif
9. Polydimethlysiloxane : digunakan dalam kanta sentuh
10.Tertiary Butlyhydroxyquinone : satu bentuk cecair dalam pemetik api
So aper lagi meh la terus makan maggi kalau nk makan 10 benda di atas dan kesannya anda memang tempah maut. Bye J

 bahaya makan meggi, kandungan racun dalam megi, megi dan kehidupan, maggi dan bahan kimia,

Comments

Popular posts from this blog