Doa Ketika Kesusahan, Rasa Bimbang dan Sedih
1.
Daripada
‘Abdullah bin Mas’ud RA, bahawa Nabi SAW pernah bersabda: “Tiada seseorang
hamba ketika ditimpa rasa bimbang dan sedih sama sekali lalu membaca:
اَللَّهُمَّ إِنِّيْ
عَبْدُكَ، ابْنُ عَبْدِكَ، ابْنُ أَمَتِكَ، نَاصِيَتِيْ بِيَدِكَ، مَاضٍ فِيَّ
حُكْمُكَ، عَدْلٌ فِيَّ قَضَاؤُكَ، أَسْأَلُكَ بِكُلِّ اسْمٍ هُوَ لَكَ، سَمَّيْتَ
بِهِ نَفْسَكَ، أَوْ أَنْزَلْتَهُ فِيْ كِتَابِكَ، أَوْ عَلَّمْتَهُ أَحَدًا مِنْ
خَلْقِكَ، أَوِ اسْتَأْثَرْتَ بِهِ فِيْ عِلْمِ الْغَيْبِ عِنْدَكَ، أَنْ تَجْعَلَ
الْقُرْآنَ رَبِيْعَ قَلْبِيْ، وَنُوْرَ صَدْرِيْ، وَجَلاَءَ حُزْنِيْ، وَذَهَابَ
هَمِّيْ.
Mafhumnya: “Ya Allah!
Sesungguhnya daku adalah hambaMu, anak kepada hamba lelakiMu dan anak kepada hamba perempuanMu. Ubun-ubunku
di dalam gengaman tanganMu, telah berlalu atasku hukumanMu, telah adillah
untukku ketentuanMu, Aku mohon kepadaMu dengan setiap nama (baik) yang telah
Engkau gunakan untuk diriMu, atau dengan setiap nama yang Engkau turunkan dalam
kitabMu, atau yang Engkau ajarkan kepada seseorang dari makhlukMu atau dengan
nama yang Engkau khususkan pengetahuan tentangnya kepada diriMu dalam ilmu
ghaib di sisiMu, agar Engkau menjadikan Al-Qur’an itu sebagai penenteram
hatiku, cahaya di dadaku, pelenyap duka dan kesedihanku.” Melainkan Allah akan
menghilangkan rasa bimbangnya dan menggantikan rasa sedihnya dengan
kegembiraan. Para sahabat bertanya: Wahai Rasulullah: Sewajarnya kami
mempelajari (menghafal) kalimat-kalimat doa ini! Baginda menjawab: Sudah tentu,
bagi yang mendengarnya untuk dia
mempelajari.” (HR Ahmad. Dinilai Sahih oleh al-Albani
di dalam al-Silsilah al-Sahihah)
[1] الغَمُّ ialah sesuatu musibah yang sedang berlaku.
[2] الهَمُّ ialah sesuatu yang dibimbangi pada masa
akan datang.
[3] الحُزْنُ ialah sesuatu musibah yang telah menimpa
dan berlalu.
Zikir Ketika Berada Dalam Kesukaran dan Kesedihan
1. Daripada Ibn ’Abbas RA katanya, Rasulullah SAW ketika
dalam kesukaran akan membaca:
لاَ إِلَـهَ إِلاَّ اللهُ الْعَظِيْمُ
الْحَلِيْمُ، لاَ إِلَـهَ إِلاَّ اللهُ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِيْمُ، لاَ إِلَـهَ
إِلاَّ اللهُ رَبُّ السَّمَاوَاتِ وَرَبُّ اْلأَرْضِ وَرَبُّ الْعَرْشِ
الْكَرِيْمُ.
Mafhumnya: “Tiada Tuhan yang berhak disembah selain Allah
Yang Maha Agung dan Maha Pemaaf[1].
Tiada Tuhan yang berhak disembah selain Allah, Tuhan yang menguasai arasy yang
agung. Tiada Tuhan yang berhak disembah
selain Allah, Tuhan yang menguasai langit dan bumi. Tuhan Yang menguasai arasy
yang mulia.” (HR al-Bukhari dan Muslim)
2.
Daripada Asma’ binti ’Umais (أسماء بنت عُمَيس) RA, katanya, Rasulullah SAW pernah berkata kepadaku: ”Mahukah
aku ajarkan kepadamu beberapa kalimat doa untuk kamu membacanya ketika di dalam
kesusahan?:
اللهُ اللهُ
رَبِّي لاَ أُشْرِكُ بِهِ شَيْئًا.
Mafhumnya: “Allah, Allah[2],
Tuhanku. Daku tidak menyekutukanNya dengan sesuatupun.” (HR Abu
Daud, Ibn Majah. Dinilai Sahih oleh al-Albani di dalam Sahih al-Targhib)
3.
Daripada Abu
Bakrah, daripada Nabi SAW yang bersabda: ”Permohonan ketika kesusahan ialah:
اَللَّهُمَّ رَحْمَتَكَ
أَرْجُو فَلاَ تَكِلْنِيْ إِلَى نَفْسِيْ طَرْفَةَ عَيْنٍ، وَأَصْلِحْ لِيْ
شَأْنِيْ كُلَّهُ، لاَ إِلَـهَ إِلاَّ أَنْتَ.
Mafhumnya: “Ya Allah! Daku hanya
mengharapkan rahmat dariMu, oleh karena itu, jangan Engkau wakilkan (biarkan)
diriku kepadaku walau sekelip mata. Perbaikilah seluruh urusanku, tiada Tuhan
yang berhak disembah selain Engkau.” (HR Abu Daud. Dinilai Hasan
oleh al-Albani di dalam Sahih al-Jami’)
4. Daripada Sa’ad bin Abi Waqqas RA katanya: Rasulullah SAW
bersabda: “Doa Nabi
Yunus, ketika berada di dalam perut ikan Nun:
لاَ إِلَـهَ
إِلاَّ أَنْتَ سُبْحَانَكَ إِنِّيْ كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِيْنَ.
Mafhumnya: “Tiada Tuhan yang berhak disembah selain Engkau.
Maha Suci Engkau, sesungguhnya daku tergolong orang-orang yang zhalim.” Seterusnya
baginda bersabda: Sesungguhnya tiada seseorang muslim yang berdoa dengan doa
ini sama sekali, melainkan akan dimakbulkan oleh Allah untuknya.” (HR al-Tirmizi.
Dinilai Sahih oleh al-Albani di dalam Sahih al-Jami’)
Himpunan doa dan zikir ini
menggambarkan bahawa rawatan utama ketika ditimba sebarang kesusahan, kesedihan
dan musibah ialah dengan memperbaharui iman, dan mengulangi kalimah tauhid
demikian juga menjauhi syirik.
[1]
Pemaaf adalah terjemahan yang kami pilih untuk sifat Allah SWT al-Halim (الحليم), iaitulah Tuhan yang memiliki sifat
memberi tangguh, kesabaran, dan kemurahan. Dia Allah Yang Maha Mulia yang tidak
segera dan gopoh membalas orang-orang yang menderhakaiNya. Dia memiliki
kemaafan dan penyantunan yang luas. Sifat al-Halim menggambarkan sifat pemaaf
dalam keadaan memiliki kemampuan dan kekuatan untuk membalas. Wallahu
a’lam.
[2]
Lafaz Allah yang pertama adalah Mubtada’ (subjek), manakala yang kedua
adalah Ta’kid Lafzi (lafaz penegasan) kepada kalimah Allah yang pertama,
ia mengisyaratkan kepada kedudukan yang agung. Manakala Rabbii (رَبِّي) adalah Khabar (prediket).
Zikir-zikir Selepas Salam
1. Daripada Thauban RA katanya: “Dahulunya
Rasulullah SAW apabila selesai dari solat, baginda akan beristighfar tiga kali
dan membaca:
اَللَّهُمَّ أَنْتَ السَّلاَمُ، وَمِنْكَ السَّلاَمُ،
تَبَارَكْتَ يَا ذَا الْجَلاَلِ وَاْلإِكْرَامِ.
Mafhumnya: “Ya Allah,
Engkaulah al-Salam[1],
dariMu keselamatan[2],
Maha berkat Engkau, wahai Tuhan Pemilik Keagungan dan Kemuliaan.”
Salah seorang perwayat hadis ini yang bernama al-Walid berkata: ”Aku bertanya
kepada al-Auza’ie: Bagaimanakah istighfar itu (untuk dibaca selepas solat)?”
jawab beliau:
أَسْتَغْفِرُاللهَ، أَسْتَغْفِرُاللهَ، أَسْتَغْفِرُاللهَ
Mafhumnya: ”Saya memohon
keampunan dari Allah 3x.” (HR Muslim)
2.
Daripada Warrad Maula
al-Mughirah bin Syu’bah katanya: “al-Mughirah pernah menulis kepada
Mu’awiyah bin Abi Sufyan: Bahawa Rasulullah SAW dahulunya apabila selesai
menunaikan solat dan memberi salam, baginda akan membaca:
لَا إِلَهَ إِلَّا اللهُ وَحْدَهُ لَا شَرِيْكَ لَهُ، لَهُ
الْمُلْكُ وَلَهُ اْلحَمْدُ وَهُوَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيْرٌ، اَللَّهُمَّ لَا مَانِعَ
لِمَا أَعْطَيْتَ، وَلَا مُعْطِيَ لِمَا مَنَعْتَ، وَلَا يَنْفَعُ ذَا اْلجَدِّ
مِنْكَ اْلجَدُّ
Mafhumnya: ”Tidak ada tuhan yang berhak disembah
sebenar-benarnya melainkan Allah yang Esa, tidak ada sekutu bagiNya, bagiNya
kekuasaan dan bagiNya segala pujian, dan Dia Maha Berkuasa atas setiap sesuatu,
Ya Allah tidak ada yang dapat menghalang apa yang Engkau berikan dan tidak ada
pula yang dapat memberi apa yang Engkau halang, tidak bermanfaat orang yang
memiliki kekayaan untuk terlepas dari azabMu.” (HR al-Bukhari
dan Muslim)
3.
Daripada ’Abdullah bin
Zubair RA katanya: ”Baginda
akan membaca setiap kali di penghujung solat dengan bacaan:
لاَ إِلَـهَ إِلاَّ اللهُ
وَحْدَهُ لاَ شَرِيْكَ لَهُ، لَهُ الْمُلْكُ وَلَهُ الْحَمْدُ وَهُوَ عَلَى كُلِّ
شَيْءٍ قَدِيْرُ. لاَ حَوْلَ وَلاَ قُوَّةَ إِلاَّ بِاللهِ، لاَ إِلَـهَ إِلاَّ
اللهُ، وَلاَ نَعْبُدُ إِلاَّ إِيَّاهُ، لَهُ النِّعْمَةُ وَلَهُ الْفَضْلُ وَلَهُ
الثَّنَاءُ الْحَسَنُ، لاَ إِلَـهَ إِلاَّ اللهُ مُخْلِصِيْنَ لَهُ الدِّيْنَ
وَلَوْ كَرِهَ الْكَافِرُوْنَ.
Mafhumnya:
“Tiada Tuhan (yang berhak disembah)
kecuali Allah, Yang Maha Esa, tidak ada sekutu bagiNya. BagiNya kerajaan
dan segala pujian. Dia Mahaberkuasa atas segala sesuatu. Tidak ada daya dan
kekuatan kecuali (dengan pertolongan) Allah. Tiada Tuhan (yang hak disembah)
kecuali Allah. Kami tidak menyembah kecuali kepadaNya. BagiNya nikmat, anugerah
dan pujaan yang baik. Tiada Tuhan (yang hak disembah) kecuali Allah, dengan memurnikan ibadah kepadaNya,
sekalipun orang-orang kafir sama membenci.” Seterusnya ‘Abdullah bin Zubair
berkata: Rasulullah SAW bertahlil dengan kalimat-kalimat ini pada penghujung
setiap kali solat.” (HR Muslim)
4.
Setelah membaca
zikir-zikir di atas, dianjurkan pula bertasbih seperti yang dilakukan oleh Nabi
SAW. Daripada Abu Hurairah RA, daripada Rasulullah SAW sabdanya: ”Sesiapa
yang bertasbih[3]
setiap kali selepas solat 33 kali, bertahmid[4]
33 kali, bertakbir[5]
33 kali, semuanya menjadi 99 kali, seterusnya membaca:
لاَ
إِلَـهَ إِلاَّ اللهُ وَحْدَهُ لاَ شَرِيْكَ لَهُ، لَهُ الْمُلْكُ وَلَهُ
الْحَمْدُ وَهُوَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيْرُ
Mafhumnya: “Tiada Tuhan (yang berhak disembah) kecuali Allah, Yang Maha Esa, tidak ada sekutu bagiNya. BagiNya kerajaan dan segala pujian. Dia
Mahaberkuasa atas segala sesuatu.” Akan diampun dosa-dosanya sekalipun seperti
buih di lautan.” (HR Muslim)
5.
Daripada ’Abdullah bin
’Amr RA, daripada Nabi SAW yang bersabda: ”Dua kebiasaan yang dipelihara
oleh seseorang hamba muslim, melainkan dia akan dimasukkan ke dalam syurga.
Kedua-dua perkara tersebut suatu yang
ringan (mudah), orang yang mengamalkannya pula adalah sedikit, iaitulah
bertasbih setiap kali selepas solat sebanyak 10 kali, bertahmid 10 kali,
bertakbir 10 kali, jadilah jumlahnya sebanyak 150 kali diucapkan dengan lisan
dan sebanyak 1500 pahala pada pertimbangan. Demikian juga bertakbir sebanyak 34
kali sebelum tidur, bertahmid 33 kali dan bertasbih 33 kali, semuanya menjadi
bilangan 100 kali diucapkan dengan lidah, manakala 1000 pahala pada
pertimbangan. Sesungguhnya aku pernah melihat Rasulullah SAW berzikir dengan
zikir-zikir ini menggunakan tangan baginda. Pernah ditanya kepada baginda:
Wahai Rasulullah, mengapa kedua-dua kebiasaan ini ringan, namun sedikit yang
melakukannya? Baginda bersabda: ”Syaitan datang kepada seseorang dari kamu di
tempat tidurnya, lalu syaitan itu menjadikan dia tertidur sebelum orang tadi
sempat membaca zikir-zikir tersebut, demikian juga syaitan akan datang kepada
seseorang daripada kamu di dalam solatnya, lalu syaitan tadi menjadikan orang
itu teringat suatu urusan, sehingga dia tidak sempat membaca zikir-zikir
tersebut.” (Abu Daud, al-Tirmizi. Dinilai Sahih oleh al-Albani di dalam Sahih
al-Targhib)
6.
Disunatkan
juga setiap kali selepas solat membaca surah al-Ikhlas, al-Falaq dan al-Naas. Daripada
‘Uqbah bin ‘Amir RA katanya:
أمرني رسول
الله صلى الله عليه وسلم أن أقرأ المعوذات دبر كل صلاة
Mafhumnya: “Rasulullah SAW
mengarahkan aku untuk membaca al-Mu’awwazat selepas setiap kali menunaikan
solat.” (HR Abu Daud dan al-Nasa’ie. Dinilai Sahih oleh al-ALbani di dalam Sahih
Abi Daud)
Al-Syeikh ‘Abd al-Razzak menyebut di
dalam Fiqh al-Ad’iyah wa al-Azkar: “Kebiasaannya yang dimaksudkan
dengan al-Mu’awwizat اَلْمُعَوِّذَاتُ iaitulah surah al-Ikhlas, al-Falaq dan al-Naas.”
7. Disunatkan juga
membaca ayat al-Kursi berdasarkan hadis daripada Abu Umamah RA katanya: “Rasulullah
SAW bersabda:
من قرأ
آية الكرسي في دبر كل صلاة مكتوبة لم يمنعه من دخول الجنة إلا أن يموت
Mafhumnya: “Sesiapa yang membaca ayat al-Kursi di
penghujung setiap solat (selepas solat) fardhu, tiada sesuatu yang menghalang
(berada) antara dia dan dari memasuki syurga, melainkan kematian.” (HR
al-Nasa’ie di dalam ‘Amal al-Yaum wa al-Lailah, dinilai Sahih oleh
al-Albani di dalam Sahih al-Jami’)
al-Imam Ibn Qayyim al-Jauziyyah berkata di dalam kitabnya Zad
al-Ma’ad: “Sampai kepadaku
tentang syeikh kami Abu al-‘Abbas Ibn Taimiah yang berkata: Saya tidak pernah
meninggalkannya selepas setiap kali solat.”
8. Membaca bacaan
yang dipesan oleh Nabi SAW kepada Mu’az bin Jabal RA, seperti kata Mu’az: “Suatu
hari Rasulullah SAW memegang tanganku dan bersabda: Wahai Mu’az, demi Allah
sesungguhnya aku benar-benar menyayangimu, aku berpesan kepadamu agar
jangan kamu meninggalkan setiap kali selepas menunaikan solat untuk membaca:
اَللَّهُمَّ
أَعِنِّيْ عَلَى ذِكْرِكَ، وَشُكْرِكَ، وَحُسْنِ عِبَادَتِكَ
Mafhumnya: “Ya Allah, bantulah daku untuk sentiasa
mengingatiMU, bersyukur kepadaMu dan memperelokkan ibadah kepadaMU.”
(HR Abu Daud dan al-Nasa’id. dinilai Sahih oleh al-Albani di dalam Sahih
Abi Daud)
Berlaku
perbezaan pendapat di kalangan ulama tentang waktu yang sebenarnya untuk dibaca
zikir ini. Apakah sebelum salam atau selepas salam. Syeikh al-Islam Ibn
Taimiyyah RH memilih pandangan yang berpendapat zikir ini dibaca selepas salam.
Wallahu a’lam.
[1]
Al-Salam adalah salah satu dari nama Allah SWT. Ia bermaksud Tuhan yang bebas
dari sebarang kekurangan dan keaiban. Ia bebas dari sebarang bentuk yang
menafikan kesempurnaanNya, bebas juga dari sebarang persamaan dan sekutu.
[2]
Bermaksud, keselamatan dari sebarang kebinasaan adalah anugerah dari Allah SWT semata-mata,
bukan dari selainNya.
[3]
Bertasbih ialah mengucapkan سُبْحَانَ اللهِ
[4]
Bertahmid ialah mengucapkan اَلْحَمْدُ لِلَّه
[5]
Bertakbir ialah mengucapkan اَللهُ أَكْبَرُ
Doa Selepas al-Tasyahhud Sebelum Salam
Nabi SAW
menggalakkan umat baginda untuk berdoa selepas bertasyahhud dan sebelum memberi
salam di dalam solat. ‘Abdullah bin Mas’ud RA berkata: “Nabi SAW telah
mengajarkan kepada beliau al-Tasyahhud kemudian baginda bersabda:
ثم ليتخير من الدعاء أعجبه إليه، فيدعو
Mafhumnya: “Setelah itu hendaklah dia memilih mana-mana
doa yang dikehendakinya, dan berdoa.” (HR al-Bukhari dan Muslim)
Hadis di dalam Sahih Muslim pula dinyatakan:
ثم ليتخير من المسألة ما شاء
Mafhumnya: “Setelah itu dia boleh memohon permohonan
yang dikehendakinya.” (HR Muslim)
Doa yang
lebih utama untuk dibaca selepas al-Tasyahhud dan sebelum salam ialah doa yang
diambil dari sunnah Nabi SAW. Namun sekiranya seseorang itu berdoa dengan doa
yang lain, ia juga tidak mengapa. Di bawah ini disertakan beberapa doa yang
diambil dari sunnah Nabi SAW untuk dibaca selepas al-Tasyahhud dan sebelum
memberi salam di dalam solat:
1. Daripada Abu Hurairah RA katanya,
Rasulullah SAW bersabda: “Apabila seseorang daripada kamu selesai
bertasyahhud, maka hendaklah dia memohon perlindungan kepada Allah dari empat
perkara, dengan mengucapkan:
اَللَّهُمَّ إِنِّيْ أَعُوْذُ بِكَ مِنْ عَذَابِ جَهَنَّمَ ، وَمِنْ
عَذَابِ الْقَبْرِ، وَمِنْ فِتْنَةِ الْمَحْيَا وَالْمَمَاتِ، وَمِنْ شَرِّ
فِتْنَةِ الْمَسِيْحِ الدَّجَّالِ.
Mafhumnya:
“Ya Allah, sesungguhnya aku berlindung kepadaMu dari siksaan neraka
jahannam[1],
dari siksaan kubur, dari fitnah kehidupan dan kematian,[2]
serta dari kejahatan fitnah al-Masih al-Dajjal.”[3]
(HR al-Bukhari dan Muslim)
2. Daripada
‘Ali bin Abi Tolib, dalam sebuah hadis yang panjang berkata: “Bahawa
Rasulullah SAW antara bacaan akhir yang baginda baca antara al-Tasyahhud dan
memberi salam ialah:
اَللَّهُمَّ اغْفِرْ لِيْ مَا
قَدَّمْتُ وَمَا أَخَّرْتُ، وَمَا أَسْرَرْتُ وَمَا أَعْلَنْتُ، وَمَا أَسْرَفْتُ
وَمَا أَنْتَ أَعْلَمُ بِهِ مِنِّيْ. أَنْتَ الْمُقَدِّمُ وَأَنْتَ الْمُؤَخِّرُ
لاَ إِلَـهَ إِلاَّ أَنْتَ.
Mafhumnya: “Ya
Allah! ampunilah daku apa-apa (kesalahan dan dosa) yang telah aku lakukan
mahupun yang akan datang, dan (ampunilah daku) apa-apa yang aku lakukan secara sembunyi
dan apa-apa yang aku lakukan secara terangan, dan (ampunilah daku) apa-apa
(kesalahan dan doa) yang aku lakukan dengan menzalimi diriku, serta apa yang
Engkau lebih mengetahui daripadaku, Engkau yang mendahulukan (bantuan dan
taufik kepada sesiapa yang Engkau kehendaki) dan Engkau yang mengakhirkan (bantuan
dan taufik kepada sesiapa yang Engkau kehendaki), tidak ada tuhan yang berhak
disembah kecuali Engkau.”
(HR Muslim)
3. Daripada Abu Saleh, daripada
sebahagian sahabat Nabi SAW, baginda pernah berkata kepada seorang lelaki: “Apa
yang kamu baca di dalam solat?” jawab lelaki itu: “Aku bertasyahhud, setelah
itu aku membaca:
اَللَّهُمَّ
إِنِّيْ أَسْأَلُكَ الْجَنَّةَ، وَأَعُوْذُ بِكَ مِنَ النَّارِ
Mafhumnya: “Ya Allah, sesungguhnya daku memohon
kepadaMu syurga dan daku berlindung kepadaMu dari neraka.” Lelaki
itu menyambung: adapun aku langsung tidak tahu apa yang Tuan (Nabi SAW) dan
Muaz ucapkan. Nabi SAW bersabda: “Sekitar itu juga kami ucapkan.” (HR Abu
Daud, Ibn Majah. Dinilai Sahih oleh al-Albani di dalam Sahih Ibn Majah)
Selain
doa-doa di atas, terdapat juga hadis-hadis lain yang menyebut doa-doa untuk
dibaca di dalam solat, namun tidak dijelaskan tempat doa itu perlu dibaca. Maka
yang lebih utama doa sebegini dibaca samada di dalam sujud atau selepas membaca
al-Tasyahhud dan sebelum salam. Hal ini demikian kerana sunnah Nabi SAW
menggalakkan doa di dalam solat dibaca pada dua tempat tersebut. Doa-doa
tersebut antaranya:
4. Daripada Abu Bakr al-Siddiq RA, dia
pernah berkata kepada Nabi SAW: “Ajarkan kepada aku satu doa untuk aku
membacanya di dalam solat. Baginda menjawab, bacalah doa:
اَللَّهُمَّ إِنِّيْ ظَلَمْتُ
نَفْسِيْ ظُلْمًا كَثِيْرًا، وَلاَ يَغْفِرُ الذُّنُوْبَ إِلاَّ أَنْتَ، فَاغْفِرْ
لِيْ مَغْفِرَةً مِنْ عِنْدِكَ وَارْحَمْنِيْ إِنَّكَ أَنْتَ الْغَفُوْرُ
الرَّحِيْمُ.
Mafhumnya: “Ya Allah! sesungguhnya
daku banyak mezalimi diriku sendiri, dan tidak ada yang dapat mengampunkan
dosa-dosa melainkan Engkau. Oleh karena itu,
ampunilah dosa-dosaku dengan kempunan dari sisiMu, dan berilah rahmat kepadaku.
Sesungguhnya Engkau Maha Pengampun dan Maha Penyayang.” (HR al-Bukhari dan
Muslim)
5. Daripada ‘Ato’ bin Saib, daripada
bapanya RA yang berkata: “Solat bersama dengan kami ‘Ammar bin Yasir RA satu
solat, lalu beliau ringankan solat tersebut. Sebahagian jemaah bertanya kepada
beliau: Anda telah ringankan dan ringkaskan solat? Jawab ‘Ammar bin Yasir:
Adapun demikian, aku telah berdoa di dalamnya dengan bacaan doa yang aku
dengarnya dari Rasulullah SAW.” Apabila beliau bangun, seorang lelaki bangun
mengikutinya – iaitulah bapaku, akan tetapi ketika dia menyampaikan hadis ini
dia tidak menyebut namanya – lalu dia (bapa ‘Ato) bertanya kepada ‘Ammar doa
tersebut, setelah itu dia pergi kepada orang ramai dan menceritakan doa yang
dibaca oleh ‘Ammar, iaitulah:
اَللَّهُمَّ بِعِلْمِكَ
الْغَيْبَ وَقُدْرَتِكَ عَلَى الْخَلْقِ، أَحْيِنِيْ مَا عَلِمْتَ الْحَيَاةَ
خَيْرًا لِيْ، وَتَوَفَّنِيْ إِذَا عَلِمْتَ الْوَفَاةَ خَيْرًا لِيْ، اَللَّهُمَّ
إِنِّيْ أَسْأَلُكَ خَشْيَتَكَ فِي الْغَيْبِ وَالشَّهَادَةِ، وَأَسْأَلُكَ
كَلِمَةَ الْحَقِّ فِي الرِّضَا وَالْغَضَبِ، وَأَسْأَلُكَ الْقَصْدَ فِي الْغِنَى
وَالْفَقْرِ، وَأَسْأَلُكَ نَعِيْمًا لاَ يَنْفَدُ، وَأَسْأَلُكَ قُرَّةَ عَيْنٍ
لاَ تَنْقَطِعُ، وَأَسْأَلُكَ الرِّضَا بَعْدَ الْقَضَاءِ، وَأَسْأَلُكَ بَرْدَ
الْعَيْشِ بَعْدَ الْمَوْتِ، وَأَسْأَلُكَ لَذَّةَ النَّظَرِ إِلَى وَجْهِكَ
وَالشَّوْقَ إِلَى لِقَائِكَ فِيْ غَيْرِ ضَرَّاءَ مُضِرَّةٍ وَلاَ فِتْنَةٍ
مُضِلَّةٍ، اَللَّهُمَّ زَيِّنَّا بِزِيْنَةِ اْلإِيْمَانِ وَاجْعَلْنَا هُدَاةً
مُهْتَدِيْنَ.
Mafhumnya:
“Ya Allah, dengan ilmuMu atas yang gaib dan dengan Maha KuasaMu atas
seluruh makhluk, hidupkanlah daku, sekiranya kehidupan itu lebih baik untukku,
matikanlah daku jika kematian itu lebih baik untukku. Ya Allah,
sesungguhnya aku memohon kepadaMu agar dikurniakan rasa takut kepadaMu dalam
keadaan bersendirian atau di hadapan orang ramai. Aku memohon kepadaMu
perkataan yang benar di waktu rela atau marah. Aku memohon kepadaMu,
kesederhanaan dalam keadaan kaya atau fakir, aku mohon kepadaMu agar diberi
nikmat yang tidak akan lenyap[4]
dan aku memohon kepadaMu, agar diberi penyejuk mata yang tidak putus. Aku mohon
kepadaMu keredhaan setelah berlakunya Qadha’ (ketentuan). Aku memohon kepadaMu
kehidupan yang menyenangkan setelah meninggal dunia. Aku mohon kepadaMu
kenikmatan memandang wajahMu (di Surga), rindu bertemu denganMu tanpa penderitaan yang membahayakan dan fitnah yang
menyesatkan. Ya Allah, hiasilah kami dengan keimanan dan jadikanlah kami
sebagai penunjuk jalan (lurus) yang memperoleh bimbingan dariMu.” (HR al-Bukhari
dan Muslim)
[1]
Jahannam adalah nama neraka yang disediakan oleh Allah SWT untuk orang-orang
kafir di akhirat kelak.
[2]
Dimaksudkan di sini adalah semua fitnah (keburukan), samada ketika hidup
mahupun selepas mati yang memberi kemudharatan kepada agama seseorang,
tubuh-badannya dan perkara-perkara dunianya.
[3]
Sebahagian ulama berpandangan doa ini wajib dibaca selepas bertasyahhud dan
sebelum memberi salam di dalam solat. Namun kebanyakan ulama berpendapat
membaca doa ini adalah sunat. Oleh yang demikian tidak sewajarnya doa ini
ditinggalkan dengan sengaja.
[4]
Nikmat yang tidak akan lenyap adalah nikmat hari kiamat seperti firman Allah
SWT:
Mafhumnya: “Dan apa yang ada di sisi kamu semua
akan lenyap, sedangkan apa yang ada di sisi Allahlah yang akan kekal…” (al-Nahl:
96)
Zikir al-Tasyahhud
1. Daripada ‘Abdullah bin ‘Abbas RA
katanya: “Rasululllah SAW telah mengajarkan kepada kami al-Tasyahhud
sepertimana baginda mengajarkan kami satu surah dari al-Quran, baginda membaca:
التَّحِيَّاتُ الْمُبَارَكَاتُ الطَّيِّبَاتُ
لِلَّهِ، اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ أَيُّهَا النَّبِيُّ وَرَحْمَةُ اللهِ
وَبَرَكَاتُهُ، اَلسَّلاَمُ عَلَيْنَا وَعَلَى عِبَادِ اللهِ الصَّالِحِيْنَ،
أَشْهَدُ أَنْ لاَ إِلَـهَ إِلاَّ اللهُ، وَأَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّدًا رَسُوْلُ
الله
2. Daripada ‘Abdullah bin Mas’ud RA
katanya: “Dahulunya
kami apabila menunaikan solat di belakang Nabi SAW, kami membaca:
السلام
على جبريل، وميكائيل، السلام على فلان وفلان
Mafhumnya:
“Keselamatan ke atas Jibril dan Mikail, keselamatan ke atas fulan dan
fulan.” Lalu Rasulullah SAW memandang kepada kami dan baginda bersabda: “Sesungguhnya
Allah Ta’ala, Dialah al-Salam, maka apabila seseorang daripada kamu menunaikan
solat, maka hendaklah dia membaca:
التَّحِيَّاتُ لِلَّهِ وَالصَّلَوَاتُ وَالطَّيِّبَاتُ، اَلسَّلاَمُ
عَلَيْكَ أَيُّهَا النَّبِيُّ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ، اَلسَّلاَمُ
عَلَيْنَا وَعَلَى عِبَادِ اللهِ الصَّالِحِيْنَ،
Mafhumnya:
“Segala pengagungan, segala selawat, dan segala perkataan dan perbuatan
baik adalah untuk Allah, keselamatan, rahmat dan berkat Allah ke atasmu wahai
Nabi, keselamatan ke atas kami dan ke atas hamba-hamba Allah yang saleh.”
Sesungguhnya
jika kamu semua mengucapkan ucapan ini, ia mengenai semua hamba Allah yang
salih samada di langit mahupun di bumi. (setelah itu ucapkanlah):
أَشْهَدُ أَنْ لاَ إِلَـهَ إِلاَّ اللهُ،
وَأَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُوْلُهُ
Mafhumnya:
“Saya bersaksikan bahawa tiada tuhan yang berhak disembah melainkan
Allah, dan saya bersaksikan bahawa Muhammad itu adalah hamba dan RasulNya
(Allah).” (HR al-Bukhari dan Muslim)
Setelah
membaca al-Tasyahhud, hendaklah membaca selawat ke atas Nabi SAW dengan Selawat
Ibrahimiah, antara lafaz selawat tersebut ialah:
Daripada
‘Abd al-Rahman bin Abi Laila katanya: Ka’ab bin ‘Ujrah RA bertemu denganku, dia
berkata: “Mahukah aku hadiahkan kepadamu satu hadiah yang aku mendengarnya
dari Nabi SAW? Lalu aku menjawab: “Sudah
tentu.” Lalu beliau menghadiahkan kepadaku dengan berkata: “Kami dahulu pernah
bertanya kepada Rasulullah SAW: “Wahai Rasulullah SAW bagaimanakah selawat ke
atasmu, adapun memberi salam Allah SWT telah mengajarkannya kepada kami.” Lalu baginda bersabda: kamu
semua ucapkanlah:
اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ
مُحَمَّدٍ كَمَا صَلَّيْتَ عَلَى إِبْرَاهِيْمَ وَعَلَى آلِ إِبْرَاهِيْمَ إِنَّكَ
حَمِيْدٌ مَجِيْدٌ، اَللَّهُمَّ بَارِكْ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ
كَمَا بَارَكْتَ عَلَى إِبْرَاهِيْمَ وَعَلَى آلِ إِبْرَاهِيْمَ إِنَّكَ حَمِيْدٌ
مَجِيْدٌ.
Mafhumnya: “Ya Allah, selawatlah[1]
kepada Muhammad dan keluarganya, sebagaimana Engkau telah berselawat kepada
Ibrahim dan keluarganya. Sesungguhnya Engkau Maha Terpuji lagi Maha Agung. Ya
Allah, kurniakanlah keberkatan[2]
kepada Muhammad dan keluarganya, sebagaimana Engkau telah mengurniakan
keberkatan kepada Ibrahim dan keluarganya. Se-sungguhnya Engkau Maha Terpuji
lagi Maha Agung.” (HR al-Bukhari dan Muslim)
[1]
Selawat Allah kepada Nabi SAW bermaksud pujian dan pengagungan Allah kepada
baginda. Selawat para malaikat dan umat Islam kepada Nabi SAW pula bermaksud
permohonan tambahan pujian dan pengagungan untk baginda kepada Allah SWT.
[2]
Berkat membawa maksud berkembang dan bertambah. Permohonan berkat untuk Nabi
SAW adalah memohon ditambah, dikekalkan, ditambah dan digandakan kebaikan
baginda SAW.
Zikir dan Doa Lain Yang Berkaitan Dengan Solat
1.
Daripada ’Aisyah
RA katanya: ”Saya kehilangan Rasulullah SAW pada suatu malam, lalu aku
mencari baginda, maka tanganku tersentuh perut kaki baginda, ketika itu baginda
di dalam masjid (dan sedang sujud), kedua-dua telapak kaki baginda ditegakkan,
baginda membaca di dalam sujud:
اَللَّهُمَّ إِنِّيْ أَعُوْذُ
بِرِضَاكَ مِنْ سَخَطِكَ، وَبِمُعَافَاتِكَ مِنْ عُقُوْبَتِكَ، وَأَعُوْذُ بِكَ
مِنْكَ، لاَ أُحْصِيْ ثَنَاءً عَلَيْكَ أَنْتَ كَمَا أَثْنَيْتَ عَلَى نَفْسِكَ.
Mafhumnya: “Ya Allah, daku
berlindung dengan keredhaanMu dari kemurkaanMu, dan dengan kemaafanMu (agar
terselamat) dari siksaanMu. Daku berlindung dengan rahmatMu dari hukumanMu[1]
tidak terhitung pujian kepadaMu. Engkau adalah sepertimana pujianMu kepada
diriMu.” (HR Muslim)
2.
Daripada Abu
Hurairah RA yang berkata: ”Rasulullah SAW membaca di dalam sujud baginda:
اَللَّهُمَّ اغْفِرْ لِيْ ذَنْبِيْ كُلَّهُ، دِقَّهُ وَجِلَّهُ،
أَوَّلَهُ وَآخِرَهُ وَعَلَى نِيَّتَهُ وَسِرَّهُ
Mafhumnya: ”Ya Allah,
ampunilah untukku dosaku keseluruhannya, samada yang kecil dan yang besar, yang
awal dan yang akhir dan yang jelas mahupun yang tersembunyi.” (HR
Muslim)
3.
Daripada Huzaifah
RA: ”Bahawa Rasulullah SAW membaca antara dua sujud:
رَبِّ اغْفِرْ لِيْ، رَبِّ اغْفِرْ لِيْ
Mafhumnya: “Wahai tuhan, ampunilah daku, wahai tuhan,
ampunilah daku.” (HR Abu Daud. Dinilai Sahih oleh al-Albani di
dalam Sahih Abi Daud)
Al-Syeikh ‘Abd al-Razaq bin ‘Abd al-Muhsin al-Badr berkata: “(Hadis
ini bermaksud) Baginda mengulang-ulangi doa ini ketika duduk antara dua sujud,
bukan bermaksud baginda hanya membacanya
dua kali sahaja.”
4.
Daripada Ibn
’Abbas RA katanya: ”Dahulunya Nabi SAW membaca ketika duduk antara dua sujud
اَللَّهُمَّ
اغْفِرْ لِيْ وَارْحَمْنِيْ وَاجْبُرْنِيْ وَعَافِنِيْ وَاهْدِنِيْ وَارْزُقْنِيْ
Mafhumnya:
“Ya Allah, ampunilah daku, rahmatilah daku, cukupkanlah aku, selamatkanlah
daku, berilah hidayah kepadaku dan berilah rezeki kepadaku.” (HR
Abu Daud dan al-Tirmizi. Dinilai Sahih oleh al-Albani di dalam Sahih Abi
Daud)
[1]
Ungkapan أَعُوْذُ
بِكَ مِنْكَ, di dalam Faidh
al-Qadir Syarh al-Jami’ al-Soghir dinyatakan bermaksud: “Daku berlindung
dengan rahmatMu dari hukumanMu. Al-Imam Ibn al-Qayyim pula berkata: “(Ungkapan
sebelum ini iaitulah) Memohon perlindungan dengan sifat redha (Allah) dari
sifat murka (Allah) dan dengan perbuatan memberi ampun (yang ada pada sifat
Allah) dari memberi hukuman (yang ada pada sifat Allah), maka berlindung denganNya dariNya (أعوذ
بك منك), dengan diambil
kira kedua-dua permohonan perlindungan yang telah dijelaskan sebelum ungkapan
ini. Kerana memohon perlindungan dengan Allah dari Allah merujuk kepada
ungkapan permohonan perlindungan sebelumnya, disamping ia mengandungi faedah
yang mulia iaitulah kesempurnaan tauhid, dan bahawa Zat yang diminta
perlindungan (iaitu Allah) oleh seseorang, dielak juga dariNya, iaitulah dari
perbuatan, kehendak dan ketentuanNya, kerana hanya Dialah satu-satunya yang
menghukum, jika Dia (Allah) hendakkan keburukan kepada seseorang hambaNya,
tiada yang dapat melindungi orang tersebut melainkan Dia, Dialah juga yang
menghendaki keburukan kepada hamba tersebut, dan Dialah juga yang hendak
menolak keburukan itu dari orang tersebut, maka jadilah Allah Yang Maha Suci
dipohon perlindungan denganNya dariNya dengan mengambil kira kedua-dua kehendak
Allah SWT tersebut. (Firman Allah) وَإِنْ
يَمْسَسْكَ اللَّهُ بِضُرٍّ فَلَا كَاشِفَ لَهُ إِلَّا هُوَ Mafhumnya:
“Dan sekiranya Allah mengenakan kepada engkau sesuatu kemudharatan, maka
tiada yang dapat melepaskannya melainkan Dia (Allah semata-mata).” Dialah
(Allah) yang mengenakan mudharat dan Dialah (Allah) yang dapat melepaskannya,
tidak ada tuhan yang berhak disembah melainkan Dia, maka dielak dari (kemurkaan
dan hukumanNya) dengan kembali kepadaNya, tiada tempat berlindung dariNya
melainkan kepadaNya, sepertimana permohonan perlindungan dariNya, kerana
sesungguhnya tiada tuhan selain dari Allah, tiada tuhan yang menguruskan urusan
seseorang hamba melainkan Dia, Dialah yang menggerakkan, membolak-balikkan dan
menguruskan urusan seseorang hamba sepertimana yang dikehendakiNya.” Lihat Tariq
al-Hijratain wa Bab al-Sa’adatain 1/431.
Comments
Post a Comment