Kenduri Aqiqah disatukan bersama kenduri kahwin   



A'kum, 

Saya ingin mengadakan kenduri aqiqah untuk anak lelaki saya. Saya dan suami saya akan menyembelih dua ekor kambing bagi tujuan tersebut dan berniat mengadakan kenduri doa selamat. Pada hari yang sama juga iaitu pada sebelah tengaharinya kami akan mengadakan kenduri perkahwinan untuk adik perempuan saya. 
 
Soalan saya adakah haram daging kambing yang di aqiqahkan dimakan oleh para jemputan majlis perkahwinan dan juga haram dimakan oleh orang-orang kafir? 
 
Diharap dapat memberikan penjelasan.
Terima kasih.
 
Jawapan :
 
HARUS kenduri aqiqah disatukan dengan kenduri kahwin tetapi haram dagingnya diberi makan kepada orang bukan Islam. 
 
Walaubagaimanapun, sekiranya puan tidak mengetahui tetamu yang hadir itu terdiri daripada orang bukan Islam, maka aqiqah tersebut tetap SAH.

Comments

Popular posts from this blog