Rajin Memberus Gigi Boleh Elakkan Nyanyuk?
Orang
yang suka menjaga gusi dan gigi mungkin kurang berisiko untuk mendapat
penyakit nyanyuk, menurut kajian penyelidik Universiti California.
Mereka mendapati, wanita lanjut usia yang memberus gigi kurang sekali sehari menghadapi 65 peratus kemungkinan nyanyuk berbanding yang memberus tiga kali sehari.
Perkara itu didedahkan oleh ketua penyelidikan berkenaan, Annlia Paganini-Hill kepada akhbar Daily Mail.
“Kesihatan fikiran anda bukan hanya bergantung kepada amalan membersihkan mulut tetapi kebersihannya juga boleh menentukan sama ada anda mendapat penyakit itu,” katanya lagi.
Kajian itu yang disiarkan oleh Jurnal Persatuan Geriatrik Amerika mengesan kesihatan hampir 5,500 penduduk di kawasan kediaman pesara California mulai 1992 hingga 2010.
Selepas 18 tahun berlalu, 1,145 responden asal menunjukkan tanda menghidap nyanyuk.
Daripada 78 wanita yang memberus gigi kurang sekali sehari pada 1992, 21 mengalami nyanyuk pada 2010 atau satu kes setiap 3.7 wanita.
Sebagai perbandingan, di kalangan mereka yang memberus gigi sekurang-kurangnya sekali sehari, hampir seorang setiap 4.5 wanita menjadi nyanyuk atau 65 peratus berkemungkinan menghidapnya.
Pada masa sama, penyelidik turut menjelaskan bahawa mereka tidak bermaksud mengatakan masalah gigi boleh membawa kepada nyanyuk sebaliknya menyarankan perkara itu terus diselidik.
sumber: dailymail, beritaharian
Cara Berjimak Menurut Islam
Sabda Rasullah s.a.w. "Wahai Ali ! Peliharalah wasiatku ini sebagaimana aku telah memeliharanya dari Jibril a.s"
1. Jangan berjimak di bawah pohon kayu yang berbuah. Jika Allah mengurniakan anak ia akan menjadi seorang tukang sebat atau ketua yang bengis.
2. Jangan berjimak antara azan dan iqmah. Jika Allah mengurniakan anak ia akan menjadi seorang yang suka menumpahkan darah.
3. Jangan berjimak jika isteri sedang hamil
melainkan kedua-dua suami dan isteri berwuduk. Jika Allah mengurniakan
anak ia akan menjadi seorang yang buta hati dan bakhil tangan.
4. Jangan berjimak pada pertengahan nifsu syaban. Jika Allah mengurniakan anak ia akan mempunyai tanda pada yang jelek pada muka dan rambutnya.
5. Jangan berjimak pada akhir bulan (tinggal 2 hari). Jika dikurniakan anak ia akan menjadi seorang yang suka meminta-minta.
6. Jangan berjimak semasa syahwat terhadap saudara perempuan (adik ipar).
Jika allah mengurniakan anak ia akan menjadi penolong dan pembantu
kepada orang yang zalim, pada tanganya membuat kebinasaan kepada banyak
manusia.
7. Jangan berjimak dengan isterimu di atas loteng. Jika allah mengurniakan anak, nanti anak itu menjadi seorang munafiq, pelampau yang melewati batas.
8. Jangan berjimak dengan isterimu pada malam kamu hendak keluar bermusafir. Jika Allah mengurniakan anak ia akan membelanjakan harta pada jalan yang tidak haq.
9. Jangan berjimak dengan isterimu bila kamu keluar bermusafir dalam tempoh tiga hari tiga malam. Jika Allah mengurniakan anak ia akan menjadi pembantu kepada setiap orang yang zalim.
10. Jangan berjimak dengan isterimu pada awal malam (sebelum isyak). Jika allah mengurniakan anak ia akan menjadi seorang yang ahli sihir, songlap dan menghendaki dunia daripada akhirat.
Cara berjimak yang dituntut.
1. Berjimak pada malam Isnin.
Jika Allah mengurniakan anak ia akan menjadi seorang yang berpegang
teguh dengan kitab allah dan redha terhadap segala pembahagian Allah
s.w.t.
2. Pada malam selasa.
Jika
allah mengurniakan anak ia akan mendapat nikmat mati syahid sesudah
syahadah, dan Allah tidak akan azabkannya (turun bala) kepadanya
bersama-sama orang musyrikin. Mulutnya berbau harum, yang akan
melembutkan hati orang, bersih lidahnya daripada mengumpat, berdusta dan
mengadu domba.
3. Pada malam Khamis.
Jika
Allah mengurniakan anak ia akan menjadi seorang yang bijaksana di
kalangan yang bijaksana atau orang alim di kalangan orang alim.
4. Sewaktu matahari di tengah langit.
Jika
Allah mengurniakan anak ia tidak dihampiri oleh syaitan sehingga ia
tua dan menjadi seorang yang faqih serta Allah s.w.t rezekikan
kepadanya keselamatan agama dan dunia.
5. Pada malam Jumaat.
Jika Allah mengurniakan anak ia akan menjadi seorang pemidato yang berwibawa dan petah.
6. Hari Jumaat selepas asar.
Jika Allah mengurniakan anak ia akan menjadi seorang anak yang terkenal, masyhor dan alim.
7. Malam Jummat selepas Isyak yang akhir.
Jika Allah mengurniakan anak ia diharapkan menjadi seorang yang terkemuka.
8. Bacalah doa berlindung dari syaitan.
Jika Allah kurniakan anak ia tidak dimudaratkan oleh syaitan selama-lamanya.
Adab Melakukan Persetubuhan
Lucut Pakaian Kesemuanya Di Waktu Bersetubuh
Di
antara adab-adab bersetubuh iaitu janganlah mendatangani isterinya
selagi isterinya belum melucutkan semua pakaiannya. Kedua-duanya
hendaklah berselimut di dalam satu kain selimut sebaik-baiknya
kedua-duanya melucutkan pakaian.
Tetapi
janganlah kedua-duanya bertelanjang bogel di waktu melakukan
persetubuhan kerana kepada Allah sepatutnya kamu lebih-lebih lagi rasa
malu. Adalah Rasul (s.a.w) di waktu dia mendatangani isterinya, dia
menutupi kepadanya.
Suaranya
diperlahankan dan dia berkata “bertenang”. Suami yang hendak
mendatangani isterinya, sepatutnya dia dan isterinya tertutup di dalam
satu kain selimut. Tidak menjadi soalan sama ada mereka menghadap
Kiblat ataupun tidak. Beginilah tegasnya Al Khatab.
Bercumbu cumbuan
Di
antara sunnah Islam ialah bercumbu cumbuan, bersuka ria dan bergurau
senda dengan isteri terlebih dahulu. Rasulullah s.a.w. pernah
berjenaka atau bergurau senda dengan isteri-isterinya.
Beliau menyelami peringkat peringkat akal mereka dalam pekerjaannya dan tingkah laku sehingga al Nasai, Abu Daud dan Ibn Majah ada meriwayatkan bahawa Rasulullah s.a.w. pernah berlumba lari dengan isterinya `Aisyah menang satu hari dan Rasulullah s.a.w. menang beberapa hari, maka baginda berkata : “Ini lawan itu” Saiyidina Omar, walaupun terkenal kasar pernah berkatabahawa seseorang lelaki sayugia menjadi seperti seorang kanak-kanak ketika berada di sisi keluarganya. Apabila mereka menuntut sesuatu daripadanya, hendaklah dia menjadi seorang lelaki.
Beliau menyelami peringkat peringkat akal mereka dalam pekerjaannya dan tingkah laku sehingga al Nasai, Abu Daud dan Ibn Majah ada meriwayatkan bahawa Rasulullah s.a.w. pernah berlumba lari dengan isterinya `Aisyah menang satu hari dan Rasulullah s.a.w. menang beberapa hari, maka baginda berkata : “Ini lawan itu” Saiyidina Omar, walaupun terkenal kasar pernah berkatabahawa seseorang lelaki sayugia menjadi seperti seorang kanak-kanak ketika berada di sisi keluarganya. Apabila mereka menuntut sesuatu daripadanya, hendaklah dia menjadi seorang lelaki.
Di dalam dua hadis sahih Bukhari dan Muslim, hadis yang diriwayatkan oleh Jariah bin Wahab al Khazai, bermaksud :
“Apakah kamu mahu mendengar tentang ahli neraka, dia ialah setiap orang yang keras, megah dan angkuh”
Di dalam riwayat Abu Daud :
“Tidak masuk syurga orang yang megah dan angkuh”
Maksudnya
orang yang bersikap kasar terhadap ahli keluarganya dan angkuh dengan
dirinya. Dalam hadis Rasulullah s.a.w. yang diriwayatkan oleh Jabir :
“Kenapakah kamu tidak mengahwini anak dara, dia bermesra denganmu dan kamu pula bermesra dengannya”
Tetapi sederhana di dalam beramah-mesra adalah baik seperti sederhana di dalam lain-lain hal juga.
Sunat
dimulai dengan menyebut nama Allah s.w.t. atau dengan membaca
`Bismillah’ kemudian membaca surah Al-Ikhlas serta membaca takbir
“Allahu-Akbar” dan tahlil. Kemudian menyebut :
باسم الله العلي العظيم اللهم اجعلنها ذرية طيبة إن كنت قدرت ان تخرج ذلك من صلبي
“Dengan
nama Allah Yang Maha Tinggi Lagi Maha Besar. Ya Allah, jadikanlah
dia zuriat yang baik, jika engkau mentakdirkan ianya keluar dari
sulbiku”.
Sabda Rasulullah s.a.w. yang diriwayatkan oleh al-Syaikhan (Bukhari dan Muslim), daripada Ibn Abbas”
“Jika seorang dari kamu apabila mendatangi keluarganya (mahu menyetubuhi isterinya) lalu berdoa :
اللـــّــــــــهُمَّ جَنِبْنَا الشَّيْطَانَ وَجَنِّبِ الشَّيْطَانَ مَا رَزَقْتَنَا
Erti maksudnya ialah:-
“Ya
Allah, jauhilah kami dari syaitan dari apa yang Engkau kurniakan untuk
kami. “Jika sekiranya mereka berdua dikurniakan anak, nescaya tidak
diganggu oleh syaitan.
Beginilah doa yang tersebut di dalam hadis yang telah diriwayatkan oleh Abdullah bin Abbas (r.a.) daripada
Nabi s.a.w. dengan sabdanya yang berbunyi :
لو كان احدكم إذا أتي اهله قال باسم الله اللهم جنبنا الشيطان وجنب الشيطان ما رزقتنا
Ertinya
: “Jikalaulah sesungguhnya siapapun daripada kamu hendak mendatangi
isterinya, dia berdoalah: “Dengan nama Allah. Ya Allah ! Jauhilah
kami dari syaitan. Dan jauhilah syaitan dari barang yang Kamu
kurniakan rezeki kepada kami.” Maka jika dikurniakan bagi keduanya
seorang anak, nescaya tidak boleh dirosakkannya oleh syaitan buat
selama-lamanya”.
(Riwayat Al-Bukhari)
Ulamak-ulamak
fiqh bersalahan pendapat tentang makna “tidak boleh dirosakkannya
oleh syaitan buat selama-lamanya.” Ada di antara mereka berpendapat,
bahawa syaitan tidak mampu hendak merosakkan akidah anak yang akan
dilahirkan nanti. Ertinya syaitan tidak boleh menggoda agamakanak-kanak
ini, hingga dia menjadi kafir. Pendapat ini memberi artikulasi masa
depan anak yang akan dilahirkan ke dunia. Yang mana dia telah ditulis
di masa dia masih di dalam kandungan lagi, bahawa dia akan mati kelak
di dalam keimanan. Golongan ulamak yang lain pula berpendapat,
bahawa yang dikehendaki dengan hadis tadi, iaitu dengan berkat doa ini,
anak yang akan dilahirkan nanti akan menjadi hamba Allah yang ikhlas.
Mengeluarkan Mani
Apabila hampir mengeluarkan mani (inzal), maka katakan di dalam hati tanpa menggerakkan dua bibirmu:
الحمد لله الذي خلق من الماء بشرا فجعله نسبا طهرا وكان ربك قديرا
“Segala
pujian bagi Allah yang menciptakan manusia dari air, lalu ia jadikan
manusia itu punya keturunan dan musaharah (hubungan kekeluargaan
melalui perkahwinan seperti menantu, ipar dan lain-lain). Tuhanmu Maha
Berkuasa”
Kemudian
dia mengelakkan diri dari mengadap qiblat. Dia tidak mengadap ke
arah qiblat kerana dia seorang yang berjunub, sebagai menghormati
qiblat.
Kemudian
apabila si suami mahu menamatkan persetubuhan itu, hendaklah dia
perlambatkan sedikit untuk memberi peluang kepada isterinya sampai ke
puncaknya, kerana inzal atau pancutan mani si isteri mungkin terlewat
dan merbahaya kepada syahwatnya …….
Kemudian jika terlalu lambat mungkin menyakitkan isterinya pula. Ketidaksamaan di segi tabiat inzal ini akan menimbulkan kegelisahan, sekalipun suami mendahului, isterinya, sebaliknya persamaan masa inzal lebih melazatkan. Kalau suami berdiam diri selepas inzal, mungkin isteriinya malu walaupun dia (isteri) belum sampai ke peringkat tersebut.
Persetubuhan
patut dilakukan empat malam sekali, jika suami mampu berbuat
demikian. Itu lebih adil, difahamkan daripada bilangan isteri yang
diharapkan kahwin sebanyak empat orang. Boleh pula dikurangkan dari
kadar tersebut. Ya, sebenarnya boleh ditambah atau dikurangkan mengikut kadar keperluan dalam menjaga diri melalui perkahwinan,
kerana menjaga diri melalui perkahwinan itu menjadi kewajipan.
Ada pendapat yang mengatakan : Bahawa makruh bersetubuh tiga malam dalam bulan Islam, iaitu malam yang pertama, malam yang akhir dan malam pertengahan bulan. Dikatakan bahawa kenyataan tersebut adalah mengikut pendapat Ali, Mu’awiah dan Abu Hurairah.
Saya menjawab, fatwa sahabat bukanlah merupakan satu hujah syarak yang diwajibkan mengikutinya, jika fatwa tersebut tidak disandarkan kepada Rasulullah s.a.w. Ini adalah pendapat jumhur (kebanyakkan) ulama.
Imam Al-Ghazali berkata : “Setengah ulamak menyatakan sunat bersetubuh pada hari Jumaatdan Malamnya, berpandukan salah satu ta’wil daripada sabda Rasulullah s.a.w. bermaksud “Allah merahmati orang yang mandi dan memandikan isteri (Pada hari Jumaat).
Comments
Post a Comment