- SELAMAT MELAYARI BLOG INI SEMOGA KITA MEMPEROLEHI MANFAATNYA DAN HARAP DISEBARLUASKAN KEPADA PEMBACA YANG LAIN PULA BERSESUAIAN DENGAN SABDA RASULULLAH S.A.W "SAMPAIKAN DARIPADAKU WALAUPUN DENGAN SATU AYAT"

Thursday, November 22, 2012







Baik Buruk Kahwin Muda





sekadar gambar hiasan oke..

terus baca situsi kat bawah ni
:
Azizah dan Zul sudah memadu cinta sejak di bangku sekolah lagi. Mereka memang saling mengenali dan apabila masing-masing dapat melanjutkan pelajaran. Mereka berikrar pulak mahu berkahwin apabila tamat belajar. Perasaan cinta yang kuat ni membuatkan mereka mahu berkahwin segera!
Tapi masalahnya pada ketika itu mereka masih muda 20tahun,masih ditanggung perbelanjaan oleh keluarga. Jadi sekarang keluarga mahu mengiyakan atau terus menghalang??

Hahaha cerita di atas menggunakan nama daku adalah rekaan semata-mata! kalian percaya ker...[hehehehe]

ok disini daku nak kongsikan baik buruknya kahwin muda! bukan daku tak ingin nak kahwin muda..tips seperti dibawah.

Tetapi bagaimana nak mengatasi situasi yang telah di hadapi oleh Azizah dan Zul tu..[heeeee]


1- KEMATANGAN

usia sering dikaitkan dengan kematangan hidup. Betullah kata pepatah "siapa dulu makan garam" yang merujuk pengalaman orang tua kan. Samalah seperti perkahwinan yang mana ia bukan sekadar 1 percubaan dalam hidup. Apabila kalian sudah melangkah kedalamnya kalian harus menempuh segala-galanya,pahit manis,sukaduka mahupun rintangan yang ada. Orang muda biasanya dikaitkan dengan sifat terburu-buru mengikut darah muda apabila tengah marah. Jadi di sini kematangan perlu ada sebelum melangkah ke alam perkahwinan.

2- KEKOK DAN KAKU

Usia 20tahun adalah usia sangat muda. Sudah tentu ia berbeza dengan orang berusia 25tahun terutama dari segi pemikiran,gaya hidup dan kematangan. Pada usia muda ini sudah tentu kalian rasa kekok untuk melaksanakan tanggungjawab. Anda tentunya langsung tidak bersedia untuk bangun tengah malam untuk membuat susu atau tukar lampin tatkala rakan seusia yang lain sedang enak diulit mimpi indah. Setuju dengan daku tak kalian??

3- KEHIDUPAN SEHARIAN
Perkahwinan adalah penyatuan dua jiwa,lelaki dan wanita. Apabila kalian memasuki fasa perkahwinan kalian perlu memahami keperluan dan kehendak. Disini kehidupan seharian kalian mula berubah. Kalian akan lebih mengutamakan keperluan seperti kalia membeli susu bayi berbanding mendahulukan kasut atau baju disukai. [Setuju tak?] Kalau kalian sudah bersedia untuk mengubah segalanya kalian boleh memikirkan baik buruknya berkahwin pada usia muda ini.

4- SOAL WANG RINGGIT

Ini lah paling penting sekali. Justeru kalian sudah memasuki fasa perkahwinan,kalian perlu mempunyai kewangan yang kukuh. Bila berkahwin pada waktu tengah belajar sampai bila kalian harus meminta pada keluarga. Sekurang-kurangnya kalian perlu berdikari untuk memiliki wang sendiri dan mengumpul harta sendiri. Disini banyak kes-kes penceraian yang dilaporkan di mahkamah akibat kewangan. Biasalah orang muda masih memikirkan keseronokan dan tidak sempat menyimpan duit sendiri. Justeru itu inilah nilai yang harus kalian bayar samaada mahu berkahwin muda mahupun belajar dahulu.

5- PERUBAHAN POSITIF

Ya! Tidak dinafikan perkahwinan adalah satu ikatan yang suci. Apabila kalian memilih untuk berkahwin, kalian sudah mengikut sunnah Rasullulah SAW. Kalian juga memilih untuk tidak terjerumus ke lembah maksiat.

Kesimpulannya :

Jika kalian mahu berkahwin muda atau sudah matang bukan itu ukurannya! yang penting kalian sudah bersedia menghadapi pahit manis,suka duka dalam kehidupan. Bagi yang hendak merealisasikan impian ini,kalian boleh menempuhnya. Cuma buruk atau baik terpulang kepada kalian tentang institusi pekahwinan ni.. kalian yang akan menghadapinya dan cuba untuk membentuk atau membina sebuah rumahtangga yang selamat dan harmoni! dan buktikan yang berkahwin muda bukan penghalang segalanya..


p/s: dulu terasa nak kawin muda tapi sikalang sudah pikir tanggungjawab yang akan dipikul..that y lah tak kawin lagik..huhuhuhu alamak umur dah 20++ ni!
 

7 Tips Nak Kahwin Awal




maaf ni tak kahwin lagi ya..hohoho


Assalamualaikum kalian...

Kahwin awal???
Tentu kalian pernah berbincang atau dengar-dengar tentang isu ini bukan.. Boleh ke? Sanggup kah kalian?? Adakah ia membawa kebaikan daripada keburukan?? Atau Sebaliknya??
Sebenarnya mestilah ada baik buruknya. Kebaikkannya ia boleh mengelak daripada berlaku fitnah serta dapat menjaga kehormatan diri kalian dan pasangan. Lebih-lebih lagi ketika bercinta usia muda-muda ni darah muda memang sedang membuak-buak nak kahwin..Betul tak??? malu pulak kalian ni..ngeeeeee :-)
Berkahwin muda memang banyak cabaran berbanding berkahwin agak lewat. Tetapi jika mempunyai hasrat untuk berkahwin awal teruskan sahaja hasrat murni kalian tu. Tetapi haruslah lebih baik lagi jika kalian sudah membuat persediaan yang rapi sebelum melangkah ke alam perkahwinan di usia muda.

Ha...ini dia 7 tips yang boleh kalian penuhi terlebih dahulu jika kalian berhasrat ingin kahwin awal di usia muda :
  • TIPS 1: Si suami perlulah mempunyai kerjaya atau pendapatan tetap. Ini merupakan perkara paling utama. Sekurang-kurangnya si suami harus lah mampu menanggung majoriti keseluruhan kos sara hidup kalian berdua. Kalau kalian berkerja sendiri tidak makan gaji pun, pastikan pendapatan hasil daripada perniagaan kalian adalah stabil untuk beberapa bulan.
  • TIPS 2: Mempunyai wang simpanan yang cukup sebelum melangsungkan perkahwinan. Mengikut nasihat pakar kewangan, kalian haruslah mempunyai sekurang-kurangnya 3 bulan simpanan wang perbelanjaan harian kalian di mana-mana akaun simpanan.
  • TIPS 3: Mind-setting yang telah bersedia 100% untuk memikul bebanan tanggungjawab sebagai seorang suami dan isteri. Seterusnya sebagai ibubapa kepada anak yang bakal dilahirkan.
  • TIPS 4: Berfikiran matang dalam membuat keputusan serta ketika menyelesaikan apa juga masalah yang akan melanda di dalam rumahtangga kalian. Sentiasa berfikiran jauh sebelum membuat sesuatu keputusan.
  • TIPS 5: Telah mendapat restu ibubapa. Perkara ini tidak kurang pentingnya juga kerana kalian haruslah mampu menyakinkan mereka kerana kalian ingin berkahwin di usia muda berbanding rakan-rakan seusia kalian yang sibuk menumpukan pada kerjaya atau menimba ilmu.
  • TIPS 6: Boleh bertolak ansur sesama pasangan kalian dan tidak hanya mementingkan diri kalian seorang sahaja. Jangan mudah melenting jika berlaku sesuatu konflik dalam rumahtangga kalian itu.
  • TIPS 7: Sentiasa bersangka baik terhadap pasangan kalian setelah berkahwin nanti. Kalian dan pasangan kalian masih muda ketika berkahwin. Jadi ada risiko untuk berlaku cemburu buta akibat pasangan kalian mungkin diminati oleh orang lain. Iyelah, masing-masing masih cantik dan hensem-hensem kan.
Akhir sekali di ucapkan Selamat Melayari Bahtera Perkahwinan..dan berusaha lah yang terbaik dalam rumahtangga kalian itu..
Selamat Beramal :)
 
 
 http://nurazizahyahaya.blogspot.com

No comments:

Post a Comment