Daun Gelenggang Ubati Penyakit Kulit

Posted by oktant at Isnin, Oktober 12, 2009
Penyakit kulit seperti panau, kurap dan kudis buta merupakan perkara yang semestinya ingin anda jauhi, kan? Dijangkiti penyakit kulit tersebut membuatkan anda tak selesa dek kerana beberapa sebab. Antaranya kerana bau yang kurang menyenangkan, gatal-gatal serta malu jika diketahui orang lain.

Bagi mengubati panau, kurap serta kudis buta, anda bolehlah menggunakan khasiat yang dimiliki daun gelenggang. Anda boleh juga mengenalinya melalui nama saintifik iaitu Cassia Alata atau Senna Alata. Sila rujuk gambar di bawah yer. :)

daun gelenggang
Daun Gelenggang - Wikipedia


Kalau anda masih ingat, saya pernah menulis artikel berkenaan Petua Menghilangkan Panau. Ianya juga berkaitan penggunaan daun gelenggang. Tapi caranya agak berbeza sikit dengan kaedah yang bakal dinyatakan di bawah.


Apa dia yang berbeza sikit tu? Kalau nak tahu, anda bacalah dulu artikel di atas dan bandingkannya dengan langkah-langkah di bawah ini;


1. Ambil beberapa helai daun gelenggang dan bersihkannya.

2. Tumbuk daun gelenggang tadi hingga lumat. Pada masa yang sama, tambahkan sikit minyak tanah.

3. Sapukan daun yang telah lumat ke bahagian yang dijangkiti penyakit kulit.

Ulangi 3 langkah yang dinyatakan sehinggalah penyakit panau, kurap atau kudis buta anda sembuh. Mudah-mudahan anda sentiasa sabar sebelum menikmati hasilnya.


Selamat Mencuba!


Read more: http://petuasejagat.blogspot.com/2009/10/daun-gelenggang-ubati-penyakit-kulit.html#ixzz2DLln2ohf

Comments

Popular posts from this blog