Hukum mengadakan majlis kenduri kahwin & hukum menghadiri majlis tersebut bagi yang diundang ?

Setelah membaca artikel proses perkahwian:  peminangan, pertunangan dan pernikahan, pastinya semua mempelai memikirkan tentang kenduri kahwin pula, jadi disini Anem berkongsi sedikit soal jawab berkaitan. 

HUKUM BUAT / MENGADAKAN MAJLIS KENDURI KAHWIN (WALIMATULURUS) ?

Walimatulurus ialah kenduri atau jamuan yang disediakan bagi meraikan perkahwinan pasangan pengantin baru .Ulama sepakat mengenai pensyariatannya dan khilaf sama ada wajib atau sunat mengadakannya . ( Ada yang kata wajib, ada yang sunat )
Mereka yang mewajibkan adalah Imam Ahmad. Ibn Aqil dan sebahagian ulama mazhab Syafi'i. Walaupun sekadar seekor kambing seperti diperintah Rasulullah s.a.w. Hukum wajib adalah ke atas suami . Dalil mereka ialah sabda Rasulullah s.aw kepada Abdul Rahman bin Auf : " Adakalah walimah walaupun hanya denganseekor kambing ". (Riwayat Bukhari dan Muslim ) .
Namun pendapat yang terkuat dan kebanyakan ulama adalah sunat mu'akkad . Ini juga pendapat Imam al-Nawawi. Mengadakan walimah selepas pengantin berjimak adalah afdal seperti yang dilakukan Baginda s.a.w.
Riwayat daripada Anas r.a beliau mengatakan : " Rasullullah s.a.w pernah mengadakan walimah pada malam pertama beliau menggauli Zainab . r.ha. beliau mengenyangkan kaum muslimin dengan roti dan daging , lalu keluar mengunjungi isteri-isteri beliau yang lain untuk mengucapkan salam dan mendoakan mereka , dan merek ajuga memberi salam dan mendoakan Bgainda. Baginda melakukan hal itu pada pagi hari setelah malam pertamanya (Riwayat al-bukhari ).


Dalam mengadakan kenduri kahwin / walimah disunatkan :

- Mengundang orang soleh sama ada kaya atau miskin. Menjadi haram dihadiri jika mengundang yang kaya sahaja .
- Sunah dirayakan tiga hari setelah pasangan berkumpul .
- Hidangkan apa saja, janji halal dan tidak berlebihan dan tidak boros.


 [ gambar: bajet kenduri kahwin ]

HUKUM MENGHADIRI KENDURI KAHWIN / WALIMATULURUS &BERDOSA TAK JIKA TAK PERGI KENDURI KAHWIN BILA DIUNDANG ATAU BILA ORANG JEMPUT ?


- Wajib jika yang menjemputnya orang islam . Namun jika dalam majlis ada kemugkaran dan kita tidak hadir kerana keuzuran , maka tidaklah berdosa.
Berkata Abu Hurairah r.a bahawa telah bersabda Rasullullah s.a.w yang bermaksud : 'Jika salah seorang antara kamu diundang , hendaklah dia menghadiri . Jika dia berpuasa hendaklah mendoakannya dan jika tidak berpuasa hendaklah dia makan makanannya ." (Riwayat Muslim )
Rasullullah s.a.w bersabda yang bermaksud : "Sesiapa yang tidak menghadiri undangan bermakna dia telah bermaksiat kepada ALLAH dan RasulNYA " (riwayat al-Bukhari dan Muslim )

TIDAK WAJIB / GUGUR HUKUM WAJIB HADIRI APABILA :


- Jika majlis kenduri hanya khusus untuk orang kaya sahaja .
- Majlis mempamerkan atau mendedahkan gambar bernyawa.
-Bercampur pergaulan antara lelaki dan perempuan bukan mahram .
-Menggunakan set makanan dan minuman yang diperbuat emas dan perak .
-Diselitkan majlis hiburan yang melanggar batasan syariah .
SEBAGAI TETAMU , DISUNAHKAN MENDOAKAN UNTUK TUAN RUMAH DAN PENGANTIN :
Untuk tuan rumah :
"Ya ALLAH , berilah makan orang yang telah memberiku makan dan berilah minum kepada orang yang memberiku minum " (Riwayat Muslim )

Untuk pengantin :

بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير

'barakallahu lakuma wa baraka 'alaikuma wa jama'a bainakuma fi khaiir"

Sumber daripada: http://arnamee.blogspot.com

Comments

Popular posts from this blog