Apa Kejadahnya: Kontroversi AES dedah pekung sebenar pemandu Malaysia / What The Hell: AES controversy shows Malaysian drivers' true colours
Salam sejahtera,
Sejak Sistem Penguatkuasaan Automatik (AES) mula dikuatkuasakan pada 23 September 2012,
lebih 2,900 kenderaan diambil gambarnya secara automatik dalam masa
hanya 2 hari sahaja beroperasi, di mana kebanyakannya melibatkan pemandu
yang melanggar lampu merah. Jadi bayangkanlah berapa banyak pemandu
yang menjadi "mangsa" kamera AES akibat kecuaian mereka sendiri. Maka,
tidak hairanlah mengapa topik mengenai AES menjadi perbualan kontroversi
yang hangat diperkatakan, malah ada pihak yang mempolitikkan isu AES
ini dengan dakwaan kononnya AES adalah projek kroni yang bertujuan
memeras duit rakyat.
Nampaknya, isu kontroversi AES ini rupa-rupanya telah mendedahkan pekung
sebenar pemandu Malaysia, terutamanya dari kalangan penentang AES.
Kontroversi melibatkan AES ini menunjukkan dengan jelas bahawa ramai di
kalangan pemandu Malaysia bukan sahaja tidak berdisiplin, malah mudah
melenting apabila cuba didisiplinkan. Kontroversi AES juga dengan jelas
mendedahkan bahawa melanggar peraturan jalan raya sudah menjadi budaya
ramai pemandu Malaysia. Jadi, jika sudah biasa melanggar peraturan jalan
raya, bermakna golongan pesalah trafik ini juga sudah biasa melakukan
apa jua cara bagi melepaskan diri daripada disaman, termasuklah cubaan
merasuah polis. Sebab itulah AES diperkenalkan, supaya tiada ruang bagi
pesalah trafik untuk cuba merasuah polis, memandangkan ada bukti
bergambar yang jelas lagi sahih dan tidak dapat dinafikan lagi.
Golongan penyangak jalan raya yang menentang AES ini mendakwa kononnya
AES bertujuan mencekik duit rakyat dan hanya mengkayakan "syarikat
kroni" yang memasang dan menyelenggara sistem AES ini. Kalau benarlah
AES mengkayakan syarikat kroni, kenapa penyangak-penyangak jalan raya
tersebut tidak mengambil kesempatan "memiskinkan" syarikat kroni seperti
didakwa dengan mematuhi had laju dan berhenti ketika lampu merah? Susah
sangatkah hendak melakukannya? Adakah mereka ini lebih hina daripada
lembu yang sememangnya buta warna tetapi masih berupaya "mengenal" warna
merah? Tidak malukah mereka kepada kanak-kanak tadika dan sekolah
rendah yang tahu bahawa pemandu wajib mematuhi had laju dan berhenti
pada lampu merah? Sementara negara lain mengharamkan pendedahan lokasi
kamera perangkap laju serta lampu merah, kerajaan pula sanggup "jadi
bodoh" dengan mendedahkan kesemua 831 lokasi kamera AES itu secara
terang-terangan. Itu pun tak cukupkah lagi? Kalaulah mereka meminta para
penguatkuasa berlebih kurang terhadap kesalahan trafik yang sering
dilakukan berulang-ulang kali tanpa sedikit pun rasa kesal, maka itulah
yang membawa kepada korupsi. Itu samalah seperti meminta menghalalkan
perkara yang jelas haram. Golongan haram jadah tersebut pandai menuduh
kononnya polis suka makan rasuah, tetapi tahukah mereka bahawa mereka
itulah punca utama rasuah di kalangan anggota penguatkuasa? Tahukah
mereka bahawa jika semua pesalah trafik menerima tindakan saman yang
dikenakan tanpa banyak soal, maka tidak akan ada seorang pun pegawai
polis yang terlibat dengan kes rasuah. Jika kebatilan dan bukannya
kebenaran yang ditegakkan dan dipertahankan, maka itulah definisi
sebenar korupsi. Jika rasuah menjadi ad-din kepada para penyangak
jalan raya yang tidak pernah kenal erti insaf ini, maka tidak hairanlah
kenapa generasi muda semakin ramai yang rosak kerana terlalu banyak
disuapkan dengan duit haram.
Sebut fasal saman, semua orang amat bencikan saman. Saya sendiri pun
marah apabila pernah disaman, tetapi saya terpaksa juga membayar saman
apabila melanggar peraturan jalan raya walaupun sekadar tidak memakai
topi keledar ketika menunggang motosikal ke masjid untuk menunaikan
solat Jumaat. Berani buat, berani tanggung. Memang saya amat marah
apabila menerima surat saman tersebut, tetapi jauh di sudut hati, nyawa
saya mungkin akan melayang apabila saya dibiarkan terus menunggang
motosikal tanpa memakai topi keledar walaupun ketika hendak menunaikan
solat Jumaat. Pengalaman disaman memang perit, tetapi sekurang-kurangnya
jauh lebih baik daripada terkorban dalam kemalangan jalan raya yang
berpunca daripada kecuaian sendiri sehingga tidak sempat untuk bertaubat
nasuha. Selagi para penguatkuasa terus berlembut dalam menangani
iblis-iblis jalan raya, maka selagi itulah kita akan terus didendangkan
dengan berita-berita kemalangan maut yang sering menghiasi dada-dada
akhbar dan media massa. Jika yang terkorban itu si pesalah trafik itu
sendiri, sekurang-kurangnya dia telah menerima pembalasan di dunia oleh
Allah sebagai kifarah kepada kesalahan yang dilakukan itu. Tetapi
bagaimana pula jika yang terkorban itu ialah golongan yang tidak pernah
melakukan sebarang kesalahan trafik tetapi menjadi mangsa si penyangak
jalan raya, adakah itu adil?
Kalau pun anda disaman, anda tidak seharusnya melenting. Kalau memang
anda bersalah melakukan kesalahan trafik seperti yang dinyatakan dalam
surat saman tersebut, bayar sajalah saman tersebut. Kalau anda tidak
bersalah, maka buktikanlah dengan pergi sendiri ke pejabat mahkamah
majistret terdekat dan menunjukkan bukti bahawa anda tidak bersalah pada
hakim supaya saman tersebut boleh dicabar dan diketepikan. Malangnya,
golongan penyangak jalan raya yang menentang pelaksanaan AES ini hanya
tahu menyalak dalam blog dan laman sosial Facebook tetapi langsung tak
ada telur untuk pergi ke mahkamah majistret bagi mencabar saman yang
dikenakan tersebut, bermaksud mereka memang terang-terangan bersalah
tetapi masih enggan mengaku salah, sebaliknya melenting pula seperti
anjing.
Memang benar AES itu ada kelemahannya. Memang ada kawasan yang tidak sesuai dipasang kamera AES seperti kawasan berhampiran sekolah serta hospital.
Bagi kes seperti di Jalan Lingkaran Tengah 2 Kuala Lumpur FT28, ia juga
tidak sesuai dipasang kamera AES kerana lambakan papan tanda had laju
yang bercelaru macam belacan serta mengelirukan, malah ada kawasan
seperti di Ulu Klang di mana papan tanda had laju 60 km/j dan 90 km/j
dipasang pada tempat yang sama sehingga mengelirukan pemandu. Terdapat
juga lokasi kamera perangkap laju AES di mana had laju yang diprogramkan
tidak sama seperti had laju sebenar jalan tersebut, misalnya Lebuhraya
Cheras-Kajang E7 yang had laju sebenarnya ialah 90 km/j tetapi had laju
yang diprogramkan pada kamera AES di situ pula ialah 80 km/j. Ada juga
pemandu yang khuatir tindakan kamera AES di persimpangan yang lampu
isyaratnya tidak berfungsi. Namun demikian, kesemua kelemahan tersebut
bukanlah alasan bagi memansuhkan AES ini, sebaliknya penambahbaikan
perlu dilakukan supaya isu-isu berkaitan AES dapat ditangani dengan
bijak tanpa menganiayai mana-mana pihak. Tuntutan memansuhkan AES ini
samalah seperti marahkan nyamuk, kelambu dibakar.
Oleh itu, hentikanlah segala polemik dan propaganda karut lagi
menyesatkan mengenai kontroversi AES ini. Sampai bilakah lagi kita mahu
terus menonton berita-berita kemalangan jalan raya di media massa?
Sampai bilakah kita mahu melihat isteri-isteri menjanda, suami-suami
menduda dan anak-anak menjadi yatim piatu bahana kedegilan para bajingan
jalan raya berkepala berlian yang terus enggan mematuhi had laju serta
enggan berhenti semasa lampu merah? Jika kita tidak mahu irama "Pusara
di Lebuh Raya" terus didendangkan, mahu tak mahu kita mestilah menyokong
sebarang usaha mengurangkan kadar kemalangan jalan raya walaupun pahit.
Sesungguhnya ubat yang sangat pahit itu ada kalanya merupakan penawar
yang mujarab. Akhir kata, sentiasa patuhi peraturan jalan raya dan
ingatlah orang yang tersayang.
Amaran: Semua rencana di Blog Jalan Raya Malaysia ditulis dari sudut pandangan sebagai pengkritik jalan raya. Oleh itu, sebarang komen berbaur politik tidak dibenarkan sama sekali dan akan dibuang.
Amaran: Semua rencana di Blog Jalan Raya Malaysia ditulis dari sudut pandangan sebagai pengkritik jalan raya. Oleh itu, sebarang komen berbaur politik tidak dibenarkan sama sekali dan akan dibuang.
LAIN-LAIN ARTIKEL MENGENAI AES - http://muafakatmembawaberkat.blogspot.com/2012/10/pelaksanaan-sistem-penguatkuasaan.html
Kenapa jalan raya ada had laju / Why roads have speed limit
Salam sejahtera,
Saya percaya ramai di kalangan pengguna jalan raya tertanya-tanya
rasional sesebuah jalan raya mempunyai had laju masing-masing. Mungkin
ada di antara anda yang menganggap had laju hanya melambatkan sesebuah
perjalanan terutamanya perjalanan jauh yang mustahak. Ada juga yang
menganggap had laju hanya menyumbang kepada kesesakan jalan raya. Namun,
ramai yang tidak menyedari bahawa had laju sebenarnya ditemtukan hasil
kajian jurutera jalan raya yang mengambil kira pelbagai faktor dalam
rekaan sesebuah jalan raya. Anda mungkin tidak sedar bahawa had laju
sebenarnya mampu menyelamatkan nyawa daripada melayang apabila terdapat
halangan yang tidak disangka-sangka; misalnya, apabila ternampak seekor
lembu tiba-tiba melintas sebatang jalan raya yang lengang pada waktu
tengah malam. Jika anda memandu melebihi had laju, anda sudah tentu
tidak dapat mengelak lembu berkenaan dan seterusnya melanggar lembu
tersebut. Namun, jika anda mematuhi had laju, anda masih berupaya untuk
mengelak lembu itu dengan selamat tanpa sebarang perlanggaran.
Menurut Arahan Teknik (Jalan) 8/86: A Guide on Geometric Design of Roads
oleh Jabatan Kerja Raya, had laju reka bentuk adalah kelajuan maksimum
selamat yang boleh dikekalkan pada sesebuah jajaran jalan raya dalam
keadaan yang bersesuaian. Had laju reka bentuk ditentukan dengan
mengambil kira bentuk muka bumi, penggunaan tanah bersebelahan jalan
raya serta jenis jalan. Seterusnya, had laju pengendalian dikenakan
dengan berpandukan kepada had laju reka bentuk; had laju pengendalian
mestilah tidak melebihi had laju reka bentuk.
Melalui kriteria bentuk muka bumi, had laju yang tinggi tidak boleh dikenakan pada cerun curam tak kira sama ada untuk mendaki bukit atau menuruni bukit. Ramai yang beranggapan bahawa had laju sepatutnya lebih tinggi semasa mendaki bukit (contohnya ketika mendaki bukit di Lebuhraya SKVE E26) atas alasan supaya boleh "mengambil lajak" atau mendapatkan momentum mencukupi untuk mendaki bukit. Anggapan ini salah sama sekali. Sebaik berada di puncak bukit, tenaga keupayaan yang besar terhasil dan akan menyebabkan kenderaan meluncur laju menuruni bukit sehingga ke tahap hilang kawalan. Malah, penggunaan brek yang berterusan pada cerun menuruni bukit yang panjang akan menyebabkan kegagalan brek.
Kriteria kedua ialah penggunaan tanah. Di kawasan luar bandar, tanah yang digunakan selalunya atas tujuan pertanian, perladangan dan penternakan, manakala kediaman selalunya dibuat agak jauh daripada jalan raya berikutan kawasan tanah yang luas. Ia seterusnya membolehkan terdapatnya rizab jalan yang lebih luas. Hasilnya, kawalan masuk separa boleh dikenakan dan had laju yang sederhana tinggi boleh dikuatkuasakan. Di sepanjang lebuh raya pula, tanah rizab lebuh raya dipagar untuk menghalang kemasukan manusia, haiwan dan kenderaan ke lebuh raya secara terus, membolehkan had laju yang tinggi dikenakan. Di kawasan bandar pula, premis-premis kediaman, perniagaan dan perindustrian terletak begitu rapat antara satu sama lain, menyebabkan had laju lebih rendah dikenakan.
Kriteria terakhir dalam menentukan had laju ialah jenis jalan raya. Saya sudah pun menerangkan hirarki jalan raya dalam entri sebelum ini, dan had laju yang dikenakan adalah mengikut hirarki jalan raya tersebut. Namun, selain daripada faktor kawalan masuk jalan raya, lebar lorong turut mempengaruhi had laju reka bentuk. Lebar lorong yang lebih sempit lazimnya mempunyai had laju reka bentuk lebih rendah kerana lorong yang sempit bermakna margin keselamatan yang lebih kecil sekiranya pemanduan tersasar sedikit. Jika lebar lorong adalah lebih besar, bermaksud margin keselamatan lebih besar sekiranya pemanduan tersasar. Dengan kata lain, jalan raya yang lebar lorongnya lebih sempit lebih cenderung untuk "makan jalan" sekiranya pemanduan tersasar (understeer atau oversteer). Sebab itulah jalan yang lebih sempit mempunyai had laju reka bentuk yang lebih rendah daripada jalan yang lebar. Untuk membayangkan faktor ini, anda boleh bayangkan kenapa kereta api di Malaysia mempunyai had laju yang lebih rendah daripada kereta api luar negara kerana landasan kereta api di Malaysia adalah dari jenis tolok sempit (1,000 mm) berbanding kebanyakan landasan di luar negara yang menggunakan tolok piawai (1,435 mm). Jika dipandu terlalu laju, kereta api akan lebih mudah tergelincir dari landasan. Mungkin ada yang menganggap jalan raya yang mempunyai banyak lorong sepatutnya mempunyai had laju yang lebih tinggi, tetapi anggapan itu salah sama sekali kerana had laju reka bentuk mengambil kira lebar satu lorong sahaja, bukannya banyak lorong. Berbeza pula keadaannya di litar perlumbaan, di mana lebar litar berkenaan dianggap sebagai selorong. Sebab itulah litar lumba boleh mempunyai had laju reka bentuk yang sangat tinggi.
Seterusnya, setelah had laju reka bentuk ditentukan hasil daripada ketiga-tiga kriteria yang telah dibincangkan tadi, had laju pengendalian dapat ditentukan. Had laju pengendalian tidak boleh lebih tinggi daripada had laju reka bentuk. Hasil daripada kriteria inilah terhasilnya Perintah Had Laju Kebangsaan 1989 yang menetapkan had laju maksimum 110 km/j bagi lebuh raya ekspres, 90 km/j bagi jalan raya persekutuan dan negeri, serta 60 km/j bagi kawasan bandar. Selain itu, had laju kenderaan berat turut dikenakan iaitu 90 km/j di lebuh raya ekspres dan 80 km/j di jalan raya persekutuan dan negeri. Malangnya, ramai pemandu kenderaan berat (terutamanya bas ekspres) yang sering mengingkari had laju kenderaan berat berikutan tiada papan tanda dwihad laju.
Melalui penerangan mengenai bagaimana had laju ditentukan serta kepentingan mematuhi had laju, diharap tidak akan ada lagi pemandu yang enggan mematuhi had laju serta mempersoalkan rasional penguatkuasaan had laju dengan pelbagai alasan mengarut. Oleh itu, bersabarlah dan patuhilah had laju. Kalau diikutkan, semua orang pun hendak cepat, tetapi tiada gunanya anda berlumba-lumba untuk sampai ke destinasi yang dituju kerana tak akan lari tempat yang dituju. Kalau anda tetap berdegil tidak mahu mematuhi had laju, destinasi anda hanyalah sama ada ke hospital ataupun ke liang lahad. Tak berbaloi langsung. Kecanggihan teknologi automotif zaman sekarang sepatutnya dimanfaatkan untuk meningkatkan tahap keselamatan pengguna jalan raya, bukannya sebagai "lesen besar" untuk memandu laju. Akhir kata, ingatlah orang yang tersayang.
Melalui kriteria bentuk muka bumi, had laju yang tinggi tidak boleh dikenakan pada cerun curam tak kira sama ada untuk mendaki bukit atau menuruni bukit. Ramai yang beranggapan bahawa had laju sepatutnya lebih tinggi semasa mendaki bukit (contohnya ketika mendaki bukit di Lebuhraya SKVE E26) atas alasan supaya boleh "mengambil lajak" atau mendapatkan momentum mencukupi untuk mendaki bukit. Anggapan ini salah sama sekali. Sebaik berada di puncak bukit, tenaga keupayaan yang besar terhasil dan akan menyebabkan kenderaan meluncur laju menuruni bukit sehingga ke tahap hilang kawalan. Malah, penggunaan brek yang berterusan pada cerun menuruni bukit yang panjang akan menyebabkan kegagalan brek.
Kriteria kedua ialah penggunaan tanah. Di kawasan luar bandar, tanah yang digunakan selalunya atas tujuan pertanian, perladangan dan penternakan, manakala kediaman selalunya dibuat agak jauh daripada jalan raya berikutan kawasan tanah yang luas. Ia seterusnya membolehkan terdapatnya rizab jalan yang lebih luas. Hasilnya, kawalan masuk separa boleh dikenakan dan had laju yang sederhana tinggi boleh dikuatkuasakan. Di sepanjang lebuh raya pula, tanah rizab lebuh raya dipagar untuk menghalang kemasukan manusia, haiwan dan kenderaan ke lebuh raya secara terus, membolehkan had laju yang tinggi dikenakan. Di kawasan bandar pula, premis-premis kediaman, perniagaan dan perindustrian terletak begitu rapat antara satu sama lain, menyebabkan had laju lebih rendah dikenakan.
Kriteria terakhir dalam menentukan had laju ialah jenis jalan raya. Saya sudah pun menerangkan hirarki jalan raya dalam entri sebelum ini, dan had laju yang dikenakan adalah mengikut hirarki jalan raya tersebut. Namun, selain daripada faktor kawalan masuk jalan raya, lebar lorong turut mempengaruhi had laju reka bentuk. Lebar lorong yang lebih sempit lazimnya mempunyai had laju reka bentuk lebih rendah kerana lorong yang sempit bermakna margin keselamatan yang lebih kecil sekiranya pemanduan tersasar sedikit. Jika lebar lorong adalah lebih besar, bermaksud margin keselamatan lebih besar sekiranya pemanduan tersasar. Dengan kata lain, jalan raya yang lebar lorongnya lebih sempit lebih cenderung untuk "makan jalan" sekiranya pemanduan tersasar (understeer atau oversteer). Sebab itulah jalan yang lebih sempit mempunyai had laju reka bentuk yang lebih rendah daripada jalan yang lebar. Untuk membayangkan faktor ini, anda boleh bayangkan kenapa kereta api di Malaysia mempunyai had laju yang lebih rendah daripada kereta api luar negara kerana landasan kereta api di Malaysia adalah dari jenis tolok sempit (1,000 mm) berbanding kebanyakan landasan di luar negara yang menggunakan tolok piawai (1,435 mm). Jika dipandu terlalu laju, kereta api akan lebih mudah tergelincir dari landasan. Mungkin ada yang menganggap jalan raya yang mempunyai banyak lorong sepatutnya mempunyai had laju yang lebih tinggi, tetapi anggapan itu salah sama sekali kerana had laju reka bentuk mengambil kira lebar satu lorong sahaja, bukannya banyak lorong. Berbeza pula keadaannya di litar perlumbaan, di mana lebar litar berkenaan dianggap sebagai selorong. Sebab itulah litar lumba boleh mempunyai had laju reka bentuk yang sangat tinggi.
Seterusnya, setelah had laju reka bentuk ditentukan hasil daripada ketiga-tiga kriteria yang telah dibincangkan tadi, had laju pengendalian dapat ditentukan. Had laju pengendalian tidak boleh lebih tinggi daripada had laju reka bentuk. Hasil daripada kriteria inilah terhasilnya Perintah Had Laju Kebangsaan 1989 yang menetapkan had laju maksimum 110 km/j bagi lebuh raya ekspres, 90 km/j bagi jalan raya persekutuan dan negeri, serta 60 km/j bagi kawasan bandar. Selain itu, had laju kenderaan berat turut dikenakan iaitu 90 km/j di lebuh raya ekspres dan 80 km/j di jalan raya persekutuan dan negeri. Malangnya, ramai pemandu kenderaan berat (terutamanya bas ekspres) yang sering mengingkari had laju kenderaan berat berikutan tiada papan tanda dwihad laju.
Melalui penerangan mengenai bagaimana had laju ditentukan serta kepentingan mematuhi had laju, diharap tidak akan ada lagi pemandu yang enggan mematuhi had laju serta mempersoalkan rasional penguatkuasaan had laju dengan pelbagai alasan mengarut. Oleh itu, bersabarlah dan patuhilah had laju. Kalau diikutkan, semua orang pun hendak cepat, tetapi tiada gunanya anda berlumba-lumba untuk sampai ke destinasi yang dituju kerana tak akan lari tempat yang dituju. Kalau anda tetap berdegil tidak mahu mematuhi had laju, destinasi anda hanyalah sama ada ke hospital ataupun ke liang lahad. Tak berbaloi langsung. Kecanggihan teknologi automotif zaman sekarang sepatutnya dimanfaatkan untuk meningkatkan tahap keselamatan pengguna jalan raya, bukannya sebagai "lesen besar" untuk memandu laju. Akhir kata, ingatlah orang yang tersayang.
Comments
Post a Comment