Siapa Orang yang Bertaqwa
Kebanyakan orang tidak faham apa sebenarnya taqwa. Walaupun istilah
taqwa selalu disebut tetapi ilmu tentang taqwa tidak pernah diajar.
Jalan untuk mendapatkan taqwa tidak pernah diberitahu. Syarat-syarat dan
rukun-rukun taqwa juga tidak pernah dinyatakan. Orang sudah lali dengan
perkataan taqwa. Sesetengah orang menganggap perkataan taqwa itu sudah
tidak ada erti apa-apa lagi kerana kebanyakan orang tidak faham.
Sebab itu, setiap kali disuruh bertaqwa, orang tidak bertaqwa.
Disebut Ittaqullah, ‘bertaqwalah kamu kepada Allah’, namun orang tidak
bertaqwa juga. Walhal suruhan supaya bertaqwa itu disebut dalam setiap
khutbah sembahyang Jumaat kerana ia adalah rukun khutbah. Kalau tidak
disebut taqwa, tidak sah sembahyang Jumaat walaupun sembahyang khusyuk.
Tetapi walaupun selalu disebut, orang tidak faham. Ia tidak jadi ilmu,
ia tidak jadi amalan dan pegangan, jauh sekali untuk dihayati. Oleh itu
macam mana hendak jadi orang yang bertaqwa.
Taqwa bukan setakat melaksanakan perintah dan meninggalkan larangan.
Bukan setakat menunai ketaatan dan menjauhkan kemaksiatan. Bukan
setakat membuat apa yang disuruh dan meninggalkan apa yang dilarang.
Bukan juga setakat meninggalkan apa yang haram dan menunaikan apa yang
fardhu. Bukan setakat menjauhkan yang syirik dengan beramal dan taat
kepada Allah. Bukan setakat menjauhkan diri dari segala apa yang akan
menjauhkan diri kita daripada Allah. Bukan setakat menghadkan diri
kepada yang halal sahaja dan bukan setakat beramal untuk menjuruskan
ketaatan kepada Allah semata-mata.
Inilah kupasan dan kefahaman tentang taqwa yang dibawa oleh para
ustaz, para muallim, orang yang hafaz Quran dan Hadis bahkan juga para
mufti dan kadhi. Taqwa itu tersangat dipermudahkan sehingga orang tidak
merasakan bahawa taqwa itu penting dan perlu diperjuangkan demi untuk
mendapat keselamatan di dunia dan Akhirat. Maksud taqwa sebenarnya
lebih dalam dan lebih luas dari itu. Taqwa adalah antara perkara yang
terpokok dalam agama.
Orang membuat apa yang disuruh dan meninggalkan apa yang dilarang
atau orang menunaikan ketaatan dan menjauhkan kemaksiatan, tidak
semestinya berasaskan taqwa. Mereka taat mungkin kerana ada sebab-sebab
lain. Mungkin mahu upah, mahu dipuji, mahu pengaruh atau untuk mengambil
hati orang. Mereka meninggalkan apa yang dilarang pun mungkin ada
sebab-sebab lain. Mungkin kerana mahu dihormati, mahu menjaga nama dan
kedudukan, takut dihukum, takut orang mengata dan menghina atau takut
dipulaukan orang.
TAKRIF
Bila disebut taqwa, orang terjemah sebagai takutkan Tuhan. Itu tidak
betul. Taqwa bukan bererti takut. Taqwa pada Tuhan bukan bererti
takutkan Tuhan. Takut kepada Tuhan hanyalah satu daripada sifat mahmudah
yang terangkum dalam sifat taqwa tetapi ia bukan taqwa. Takut dalam
bahasa Arab ialah khauf atau khasya.
Taqwa berasal dari perkataan waqa–yaqi–wiqoyah yang ertinya memelihara. Hujahnya ialah ayat Al Quran seperti berikut:
Maksudnya: “Wahai orang-orang yang beriman, hendaklah kamu
memelihara diri kamu dan keluarga kamu dari api Neraka.” (At Tahrim: 6)
Di dalam Al Quran, kerap Tuhan menyeru dengan kalimah ittaqu atau
yattaqi. Di mana ada tambahan huruf pada asal kalimah waqa, ia membawa
perubahan kepada makna. Di sini ittaqullah membawa maksud hendaklah kamu
mengambil Allah sebagai pemelihara/pembenteng/pelindung. Iaitu
hendaklah jadikan Tuhan itu pelindung. Jadikan Tuhan itu kubu atau
benteng. Bila sudah berada dalam perlindungan, kubu atau benteng Tuhan,
perkara yang negatif dan berbahaya tidak akan masuk atau tembus. Atau
jadikan Tuhan itu dinding dari kejahatan.
Usaha untuk menjadikan Allah sebagai pemelihara atau pelindung atau
pembenteng ialah dengan melaksanakan perkara-perkara yang disuruh oleh
Allah lahir dan batin. Dengan kata-kata yang lain, perkara yang disuruh
itu ialah membina sifat-sifat mahmudah. Mengumpul dan menyuburkan
sifat-sifat mahmudah itulah usaha bagi menjadikan Allah itu sebagai
pemelihara atau pelindung. Membina sifat-sifat mahmudah itulah usaha ke
arah taqwa.
Taqwa atau wiqoyah telah disalahertikan. Maksudnya telah disempitkan.
Ia sebenarnya adalah lebih global dan luas. Ia adalah gudang mahmudah
dan merupakan himpunan segala sifat-sifat mahmudah. Di situ ada sabar,
redha, pemurah, berkasih sayang, pemaaf, memberi maaf, meminta maaf dan
sebagainya. Seluruh sifat mahmudah itulah taqwa. Jadi, besarlah erti
taqwa. Ia membawa keselamatan dunia dan Akhirat.
Oleh itu, kalau dikatakan ittaqullah, maknanya yang sebenar ialah
‘hendaklah kamu mengambil Allah sebagai pemelihara’. Oleh sebab
istilah-istilah Islam telah banyak disalah guna dan disalahertikan, maka
hilang berkatnya. Bila disebut istilahistilah Islam, tidak terasa
apa-apa. Contohnya ialah perkataan ‘khalwat’. Maksudnya mulia iaitu
menyendiri dengan Tuhan. Ia satu bentuk amalan sufi. Tetapi maksudnya
itu telah diselewengkan dengan membawa erti ‘berdua-duaan lelaki dan
perempuan yang bukan ajnabi’. Begitulah juga istilah ittaqullah ini.
Setiap minggu pada hari Jumaat, dilaung-laungkan di mimbar masjid tetapi
para jemaah tidak terasa apa-apa. Berkatnya telah hilang kerana
maksudnya telah disalahertikan.
Untuk menjadi orang yang bertaqwa ertinya menjadi orang yang berada
dalam perlindungan Tuhan atau dalam pemeliharaan Tuhan. Orang yang
berada dalam benteng dan kubu Tuhan. Dia selamat dari serangan luar.
Serangan luar tidak lut dan tidak mengenai dirinya. Orang bertaqwa itu
seolah-olah telah dipakaikan baju besi atau jaket kalis peluru.
Taqwa adalah pakaian jasad batin atau roh. Ia adalah amalan jiwa atau
roh. Taqwa adalah perkara dalaman dan banyak melibatkan amalan hati.
Kalau sungguh-sungguh diamalkan dan dihayati, akan lahir sifat-sifat
mahmudah seperti jujur, adil, benar, berkasih sayang, lemah lembut,
pemurah, tawadhuk, pemalu, bertimbang rasa, berperikemanusiaan, sabar,
redha, tawakal, bertolak ansur, mengutamakan orang lain, pemaaf, amanah,
tekun, rajin, lapang dada, bekerjasama, simpati, belas kasihan dan
sebagainya.
Orang yang bertaqwa adalah orang yang luar biasa. Sebab dia manusia
yang sudah bersifat malaikat. Sifat malaikat sudah ada dalam dirinya.
Dia sudah jadi orang Tuhan. Sebab itulah dia dibantu dan dibela oleh
Tuhan. Orang bertaqwa sahaja yang akan selamat di dunia dan di Akhirat.
ASAS TAQWA
Asas taqwa yang lahir bermula dari aqidah yang betul diikuti dengan
sembahyang, puasa, zakat dan naik haji. Itu adalah asas taqwa. Kalau
asas taqwa ini tidak ada ertinya kita tidak ada benih untuk ditanam.
Kalau tidak ada benih, masakan akan ada pokoknya. Amalan-amalan yang
lain adalah sebagai tambahan.
Asas taqwa yang batin ialah rasa kehambaan yang sungguh mendalam. Di
antaranya rasa serba-serbi dhaif, lemah, hina, lalai dan leka di sisi
Allah SWT. Rasa diri benar-benar dimiliki oleh Allah. Rasa diri tidak
punya apa-apa.
Diri yang rasa lemah itu sangat merasakan ianya terdedah kepada
berbagai kerosakan dan cacat cela. Tiada daya, tiada upaya dan tidak
mampu berbuat apa-apa. Rasa kehambaan yang mendalam ini menjadikan hati
penuh pasrah, merintih, mengharap dan memohon setiap sesuatu itu hanya
dari Allah.
CIRI-CIRI TAQWA
Di antara ciri-ciri taqwa adalah:
1. Ingat dua perkara
2. Lupa dua perkara
3. Menyukai apa yang Allah suka
4. Membenci apa yang Allah benci
1. Ingat Dua Perkara
a. Pertama: Kebaikan, jasa dan budi orang kepada kita perlu diingat
selalu dan sekiranya berpeluang, maka eloklah disebut-sebut dan dibalas
walaupun balasan itu tidak setimpal dengan jasa dan budi orang itu
kepada kita. Itu terhadap kebaikan dan jasa manusia.
Lebih-lebih lagilah kita perlu ingat dan mensyukuri segala nikmat dan
limpah kurnia Allah SWT kepada kita yang tidak terhingga banyaknya.
Firman Allah SWT:
Maksudnya: “Dan terhadap nikmat Tuhanmu, maka hendaklah kamu menyebut-nyebutnya (sebagai tanda
bersyukur).” (Adh Dhuha: 11)
Ini supaya kita terasa terhutang budi dan berterima kasih kepada
orang yang berbuat baik dan berjasa kepada kita. Tentulah terhadap
Allah, lebih-lebih lagi patut kita rasakan sedemikian. Memang patut kita
taat dan bersyukur kepada Allah, dengan membuat amal kebajikan biarpun
segala amalan itu tidak mungkin setimpal dengan kurniaan Allah.
b. Kedua: Kesalahan kita kepada orang lain hendaklah sentiasa kita
ingat dan kita minta maaf daripadanya. Ingat selalu tentang kesalahan
diri agar kesalahan itu tidak diulangi. Rasa bersalah itu penting kerana
rasa itulah yang mendorong kita meminta maaf. Itu terhadap kesalahan
kita terhadap sesama manusia.
Lebih-lebih lagilah kita perlu ingat dosa-dosa dan kederhakaan kita
kepada Allah. Kita iringi ingatan kepada dosadosa itu dengan bertaubat.
Kekalkan rasa berdosa itu supaya kita terhindar dari terbuat dosa-dosa
yang lain dan hati kita sentiasa takut dan berharap agar Allah ampunkan
dosa kita.
2. Lupa Dua Perkara
a. Pertama: Lupakan segala budi, jasa dan kebaikan kita kepada orang.
Jangan diungkit-ungkit dan dikenang-kenang. Kembalikan segala kebaikan
yang kita buat itu kepada Allah. Rasakan seolah-olah kita tidak pernah
berbuat baik kepada orang.
Lebih-lebih lagi, kita kena lupakan segala amal ibadah yang telah
kita buat kepada Allah. Jangan diungkit-ungkit atau dikenang-kenang.
Rasakan seolah-olah kita tidak beramal. Dengan itu moga-moga hati kita
tidak dilintasi oleh rasa ujub, sum’ah atau riyak atau rasa diri baik
dan mulia.
b. Kedua: Lupakan kejahatan orang terhadap diri kita. Anggaplah
seolah-olah tidak ada siapa yang bersalah dengan kita supaya tidak
tercetus rasa marah atau dendam terhadap orang.
Lebih-lebih lagi hendaklah kita lupakan segala kesusahan, ujian,
musibah atau mala-petaka yang Allah timpakan kepada kita seperti sakit,
kematian, kerugian, kemalangan dan kegagalan. Atau banjir, kemarau,
ribut taufan, tsunami, wabak penyakit, kemelesetan ekonomi dan
sebagainya. Supaya tidak tercetus perasaan tidak sabar dan tidak redha
dengan ketentuan Allah.
3. Menyukai Apa Yang Allah Suka
Yakni kesukaan kita hendaklah selari dengan kesukaan Allah. Kita buat
apa sahaja perbuatan dan amalan menurut apa yang disukai Allah. Ini
mudah kalau apa sahaja yang Allah suka, kita pun suka. Bukan soal
sesuatu amalan itu kecil atau besar, fardhu, wajib atau sunat tetapi
asalkan Allah suka, kita pun suka dan akan membuatnya. Itu cara kita
hendak menghiburkan Allah. Itu manifestasi dari cinta kita yang
mendalam kepada Allah. Seseorang itu akan menyukai apa sahaja yang
disukai oleh orang yang dicintainya.
Soal amalan fardhu, wajib atau sunat sudah tidak jadi pertimbangan.
Semua amalan yang Allah suka akan kita buat. Ia bukan juga soal mendapat
pahala atau fadhilat. Ia lebih kepada hasrat untuk menyatakan dan
membuktikan cinta dan kehambaan kita kepada Tuhan.
4. Membenci Apa Yang Allah Benci
Yakni kebencian kita hendaklah selari dengan kebencian Allah. Kita
tinggalkan apa sahaja perbuatan dan amalan menurut apa yang dibenci oleh
Allah. Ini mudah kalau apa yang Allah benci, kita pun benci. Nafsu
pasti mendorong untuk berbuat apa yang Allah benci kerana nafsu itu suka
kepada apa yang Allah benci dan benci kepada apa yang Allah suka.
Tetapi fitrah tetap kuat dan teguh. Fitrah yang suci murni itu, wataknya
berlawanan dengan watak nafsu. Ia suka kepada apa yang Allah suka dan
benci kepada apa yang Allah SWT benci. Nafsu tidak dapat mengalahkannya
kerana rasa bertuhan dan rasa kehambaannya yang mendalam.
AMALAN TAQWA
Amalan taqwa pula bukan setakat apa yang terkandung di dalam rukun
Islam seperti puasa, zakat, haji dan sembahyang sahaja. Bukan setakat
membaca Quran atau berwirid dan berzikir sambil menggentel biji tasbih.
Bukan juga bersuluk dan beruzlah menjauhkan diri dari orang ramai.
Amalan taqwa bukan sahaja di surau atau di masjid.
Amalan taqwa adalah apa sahaja amalan dan perbuatan di dalam
kehidupan yang berlandaskan syariat sama ada yang fardhu, wajib, sunat
atau harus atau apa sahaja amalan dan perbuatan yang dijauhi dan
ditinggalkan sama ada yang haram atau makruh yang dibuat berserta rohnya
iaitu ada batinnya, penghayatan dan penjiwaannya. Dengan kata-kata yang
lain, ada terkait dengan akal, roh dan terhubung dengan Allah, dibuat
kerana Allah dan mengikut cara yang Allah mahu.
Ini termasuklah segala perkara yang berlaku dalam kehidupan baik
dalam kehidupan seharian, dalam bidang ekonomi, pembangunan,
pendidikan, kenegaraan, kebudayaan, pentadbiran, ketenteraan, kesihatan
dan sebagainya. Asalkan apa yang dibuat atau ditinggalkan itu berkait
dan kerana Allah maka itulah taqwa. Amalan yang tidak berkait dan tidak
dibuat kerana Allah, itu adalah amalan bangkai yang tidak ada nyawa,
jiwa atau rohnya. Ia tidak sampai kepada Allah dan tidak ada apa-apa
nilai di sisi-Nya.
Bercakap boleh jadi taqwa kalau apa yang dicakapkan itu adalah ilmu,
nasihat atau perkara-perkara yang baik dan manfaat dan dibuat kerana
Allah. Diam juga boleh jadi taqwa kalau diam itu untuk mengelakkan dari
berkata-kata perkara yang maksiat dan sia-sia atau supaya tidak
menyakiti hati orang dan dibuat kerana takutkan Allah.
Dalam Islam, di samping ibadah lahir, ada banyak ibadah batin atau
ibadah yang bersifat rohaniah. Ibadah lahir banyak syarat rukun dan sah
batalnya. Tetapi ibadah batin tidak mengira tempat, waktu, masa, suci
atau berhadas, haul atau nisabnya. Ia boleh dilakukan bila-bila masa.
Ini termasuklah bertafakur, muhasabah diri, musyahadah, mujahadah,
bertaubat, merintih dengan Tuhan, sabar dalam menanggung sakit, ujian,
musibah, cacian, kehinaan dan makian orang, menyuburkan rasa-rasa
bertuhan dan rasa-rasa kehambaan dan berzikir di hati. Ini semua adalah
amalan rohani yang boleh menghasilkan taqwa.
ARAHAN SUPAYA BERTAQWA
Allah SWT berfirman:Maksudnya: “Hendaklah kamu bertaqwa kepada Allah sejauh yang termungkin.” (At Taghabun: 16)
Sejauh yang termungkin di sini bermaksud turun naik nafas mesti
dijadikan taqwa. Mendengar, melihat, makan minum, berjalan, berhibur,
semuanya mesti dijadikan amalan taqwa. Jangan ada satu hembusan nafas
yang tidak jadi taqwa. Jangan ada seulas nasi yang tidak jadi taqwa.
Jangan ada satu pendengaran atau satu penglihatan yang tidak jadi
taqwa. Malahan jangan ada satu apa pun dalam hidup ini yang tidak
membawa kepada taqwa. Itulah maksud sejauh yang termungkin dalam
mengusahakan taqwa.
BERAMAL UNTUK MENAMBAH TAQWA
Firman Allah SWT:Maksudnya: “Hendaklah kamu menambah bekalan. Maka
sesungguhnya sebaik-baik bekalan itu adalah sifat taqwa.” (Al Baqarah:
197)
Di sini Tuhan menyuruh kita supaya sentiasa menambah sifat taqwa.
Kerana sifat taqwa ini adalah bekalan kita di Akhirat. Ia juga untuk
mendapat bantuan Tuhan di dunia dalam berbagai bentuk. Itulah yang
merupakan khawariqul ‘adah. Kalau di zaman Rasulullah SAW dikatakan
mukjizat. Kalau bukan di zaman Rasulullah dikatakan keramat atau berkat
atau rahmat dari Tuhan.
Seperti yang pernah berlaku dan dipaparkan dalam sejarah, dalam
peperangan, umat Islam yang sedikit boleh mengalahkan musuh yang ramai,
atau mendapat rezeki dari sumber yang tidak diduga dan lain-lain lagi
contoh yang banyak berlaku di kalangan para Sahabat. Itu di dunia,
tetapi yang paling utama ialah di Akhirat.
Tuhan sebut dalam firman-Nya di atas, hendaklah kita sentiasa
menambah bekalan iaitu sifat taqwa. Kita disuruh membangunkan aset di
Akhirat sambil mendapat pertolongan dan bantuan Tuhan di dunia. Menambah
sifat taqwa ini mestilah di atas landasan syariat. Yang asas-asasnya
ialah sembahyang (solat), puasa, zakat dan naik haji. Itu asas atau
tapak untuk menambah taqwa.
Selain yang asas ini, banyak lagi yang lain. Mungkin di atas landasan
fardhu kifayah, di atas landasan perkara-perkara sunat dan hal-hal yang
harus. Walaupun asalnya harus, tetapi kalau kita pandai mengikut
ilmunya, yang harus pun boleh menambah sifat taqwa.
Seperti yang disebut di atas, menambah sifat taqwa mesti di atas
landasan syariat. Sebagai contoh yang mudah, yang dapat dilihat oleh
mata sebab ia dilaksanakan oleh lahiriah kita ialah seperti membangunkan
ekonomi. Mengapa kita bangunkan ekonomi? Dalam Islam, berekonomi bukan
untuk mencari untung, walaupun di situ ada untung. Kita berekonomi untuk
menambah sifat taqwa. Tetapi kebanyakan orang berniaga dan berekonomi
untuk tujuan komersial dan untuk mendapat untung. Itu tidak betul.
Untung itu datang sendiri. Jadi sebenarnya berdasarkan ayat tadi,
hendaklah kita berekonomi untuk menambah bekalan dan bekalan di sini
ialah sifat taqwa.
Dalam Islam kita berniaga untuk menambahkan lagi sifat taqwa.
Berniaga itu ibadah. Ia samalah dengan ibadah-ibadah yang lain seperti
sembahyang, hanya ia berbentuk umumiah. Kita berkebudayaan, hendak
menambah lagi sifat taqwa. Kita bangunkan jemaah, moga-moga dengan
jemaah itu dapat membangunkan lagi sifat taqwa. Kita bekerjasama,
mengajar, bangunkan pendidikan, maka di situlah kita dapat menambah
sifat taqwa. Kita bangunkan kesihatan, klinik dan sebagainya, moga-moga
dari situlah kita dapat menambah sifat taqwa. Kita berdakwah, buat
perhubungan, semoga dapat menambah sifat taqwa. Kita nikah kahwin,
berkeluarga, beranak cucu, mogamoga dari situ dapat menambah lagi sifat
taqwa. Kalau dicampur-campur banyaklah jumlahnya. Itu semua adalah
ibadah yang boleh mendatangkan taqwa.
Janganlah kita mencari taqwa di atas syariat yang terbatas seperti
yang terkandung di dalam rukun Islam yang lima itu sahaja. Itu hanya
asasnya sahaja. Banyak lagi cabang-cabang dan ranting-rantingnya. Banyak
lagi perkara yang boleh dijadikan ibadah. Jangan berwirid, berzikir,
baca Al Quran dan dudukduduk di dalam masjid dan di surau sahaja.
Sebenarnya seluruh tindakan lahir dan aktiviti kita dalam kehidupan ini
walaupun yang harus, itu adalah syariat. Angkat tangan, pandang sana,
pandang sini, hayun kaki, itu semua termasuk syariat. Maka moga-moga
dengan mengamalkan seluruh syariat itulah kita akan dapat menambah sifat
taqwa. Sifat taqwa banyak di tengah-tengah kehidupan. Bukan di masjid
atau di surau sahaja. Membantu orang, bersatu padu, berkasih sayang,
menyelesaikan masalah orang dan berkerjasama, itu semua adalah amalan
taqwa.
Kalau benda atau syariat itu dianggap kecil, maka kecillah sifat
taqwanya. Kalau dianggap besar, maka besarlah sifat taqwanya. Dari
situlah malaikat akan tulis pada kitab amalan kita. Kitab amalan itu
akan dibagi kepada kita, digantung di leher di Padang Mahsyar nanti.
Setiap orang akan ada catatan amalnya. Masing-masing akan bawa. Yang
tukang baca ialah kita sendiri. Barulah kita faham bahawa menambah sifat
taqwa itu adalah di atas segala usaha dan aktiviti kita. Di atas
penglihatan, pendengaran, gerakan tangan, gerakan kaki ke tempat-tempat
yang kita pergi. Malahan ia berlaku dalam apa sahaja aktiviti hidup
kita. Di situlah kita akan dapat taqwa.
(Sumber: Insan Pendakwah)
Comments
Post a Comment