AMBO ENTIP SOKMO (AES)



Sejak kebelakangan ini, berbagai pihak sama ada pihak pembangkang dan parti merintah mempertikaikan penggunaan alat kawalan perakam kelajuan kenderaan iaitu Automated Enforcement System (AES). Rata-rata menyatakan Kerajaan berniat untuk memberikan keuntungan kepada dua syarikat yang menguruskan pembekalan dan pemasangan sistem berkenaan diseluruh negara. Sepatutnya mereka yang menentang AES ini perlulah melihat perkara dari perspektif yang positif iaitu alat ini akan mendidik pengguna jalanraya supaya memandu dalam had kelajuan yang ditetapkan oleh kerajaan.

Bagi mereka yang menentang penggunaan alat ini maka adalah elok bagi mereka menggunakan khidmat tenaga manusia yang dipaparkan dalam video diatas. Alat ini bolehlah kita namakan Ambo Entip Sokmo kenderaan yang lalu lalang dijalan raya.

Dengan penggunaan AES seperti ini maka mereka yang menentang AES yang dipasang oleh JPJ akan dapat memecut kerana alat Ambo Entip Sokmo ini tidak dapat merakam kelajuan kenderaan dan akhirnya AES itu sendiri akan ditangkap oleh pihak polis.

Mari kita lihat beberapa lagi alat yang agak sama dengan AES yang digunakan diseluruh negara.




Comments

Popular posts from this blog